صنعتصنعت، معدن، تجارت

نصب اولین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی ۵ سال بعد از نصب اولین جکت

بیش از ۵ سال از نصب نخستین جکت فاز ۱۴ می گذرد و قرار است فردا نخستین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی به آب اندازی شود تا در فاصله زمانی ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه در محل خود نصب شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، عملیات توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست، همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

اجرای پروژه این فاز به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت گروه مپنا، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده است که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده دار است.

عملیات احداث این فاز از ۲۵ خرداد ماه ۱۳۸۹ آغاز شد و به منظور تولید روزانه ۵۶٫۶ میلیون مترمکعب گاز غنی، استقرار چهار سکوی دریایی با مجموع ۴۴ حلقه چاه در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان هدفگذاری شد.

دی ماه سال ۹۰ اعلام شد که مراحل ساخت چهار پایه سکوی این فاز به پایان رسیده است. خردادماه سال ۹۱ ، نخستین جکت فاز ۱۴ در آب های خلیج فارس نصب شد. اکنون بیش از ۵ سال از نصب نخستین جکت فاز ۱۴ می گذرد و قرار است فردا نخستین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی به آب اندازی شود تا در فاصله زمانی ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه در محل خود نصب شود.

حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اتمام عملیات حفاری ۸ حلقه چاه و امکان برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در بلوک فاز ۱۴، پیش‌بینی کرد تا بیست‌ودوم بهمن‌ماه سال جاری (کمتر از یک ماه پس از نصب سکوی ۱۴A)، برداشت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز غنی از فاز ۱۴ پارس جنوبی آغاز شود.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا