انرژی

آغاز معاملات بازار جهانی نفت با قیمت بالای ۶۰ دلار

معاملات نفت روز سه شنبه تحت تاثیر تداوم کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه با بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ به این طرف گشوده شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات وست تگزارس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، به ۶۰.۶۱ دلار در هر بشکه رسید در حالی که اوایل معاملات تا سطح ۶۰.۷۳ دلار پیش رفته بود که بالاترین قیمت از ژوئن سال ۲۰۱۵ بود.

نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است، ۲۵ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۷.۱۲ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که اوایل معاملات تا رکورد ۶۷.۲۷ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۵ بود.

برای نخستین بار از ژانویه سال ۲۰۱۴ است که دو قیمت پایه سال نو را در بالای ۶۰ دلار در هر بشکه آغاز کردند.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت کارگزاری معاملات OANDA، کاهش سطح ذخایر جهانی نفت و رشد اقتصادی قوی، ازسرگیری مجدد فعالیت خط لوله فورتیز در دریای شمال و از سرگیری تولید به دنبال مسدود شدن یک خط لوله در لیبی را جبران کرد.

سیستم خط لوله فورتیز با ظرفیت انتقال ۴۵۰ هزار بشکه در روز در دریای شمال به دنبال یک تعطیلی برنامه‌ریزی نشده در ۳۰ دسامبر به فعالیت کامل بازگشت.

بازارهای نفت از کاهش تولید یک ساله تولید کنندگان عضو و غیرعضو اوپک مورد حمایت قرار گرفتند. این کاهش در ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند.

ذخایر نفت خام تجاری آمریکا حدود ۲۰ درصد از رکورد بالای تاریخی خود در مارس سال گذشته کاهش یافته و به ۴۳۱.۹ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، رشد قوی تقاضا به خصوص از سوی چین از رشد قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است. تنها تولید رو به رشد آمریکا که در آستانه شکستن مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز قرار دارد، تا حدودی دورنمای بازارهای نفت در سال ۲۰۱۸ را مبهم کرده است.

تولید نفت آمریکا به میزان ۱۶ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و تا پایان سال گذشته به ۹.۷۵ میلیون بشکه در روز رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا