انرژی

اهتمام مسئولین بر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: جهت دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی به ویژه در حوزه انرژی مطلوب است که به تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری و ارتقاء توانمندی‌های این بخش در منطقه توجه شده و مسئولین به آن اهتمام داشته باشند.

غلامرضا شرفی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر ضرورت اهتمام و توجه مسئولان سیاست‌گذار بخش‌های انرژی بر اقتصاد مقاومتی، گفت: طبیعتاً برای اقتصاد مقاومتی مبنا و شاخصه‌هایی وجود دارد که حوزه انرژی به عنوان منبع درآمد کشور از این امر مستثنی نیست، اما لازم است به این نکته توجه کنیم که الزامات حوزه انرژی در اقتصاد مقاومتی باید همواره مورد تأکید قرار گیرد.

وی توجه به تولیدات داخلی و حتی صادرات را از مهمترین مولفه‌های حوزه‌های انرژی عنوان کرد و افزود: دست‌گیری از سرمایه‌گذار و حتی ارائه تضمین‌های لازم از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. به عنوان مثال می‌توان سرمایه‌گذاران داخلی را تقویت کرد تا تشویق شوند و در موضوعات انرژی سرمایه‌گذاری کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: برای تشویق سرمایه‌گذاران در حوزه انرژی می‌توان تضمین‌های لازم را به آنها داد و اگر به لحاظ اعتبارات کسری دارند دولت به عنوان مکمل در سرمایه‌گذاری اقدام کند، تقریباً در اکثر کشورهای دنیا نیز اینگونه است که اگر اقتصادی می‌خواهد از رکود درآید، دولت می‌تواند با بسیج امکانات و زیرساخت‌ها در بعضی از موارد کمک‌حال بخش خصوصی باشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس با تأکید بر اینکه «نفع عمومی اکثر مردم باید در انجام پروژه‌های ملی در بخش اقتصاد مقاومتی لحاظ شود» گفت: امروز فشار و شکنندگی اقتصاد را سرمایه‌داران بزرگ به عنوان افراد آسیب‌پذیر تحمل می‌کنند، این در حالی است که باید متوجه بهره‌مندی و رفتار حساب شده اقتصاد مقاومتی در هر حوزه باشیم.

این عضو فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه «باید توانمندی‌هایمان را در بخش انرژی و به ویژه نفت در منطقه بالا ببریم» گفت: حتی می‌توانیم صاحب سبک و ارائه بعضی از فرآورده‌ها و حتی تأمین‌کننده برخی نیازهای منطقه باشیم.

وی افزود: وقتی کشورهایی مانند عراق، اردن، ترکیه، سوریه و برخی کشورهای اطراف به بازار ما نیاز داشته باشند خود به خود به ما اطمینانی می‌دهد که در حوزه اقتصاد مقاومتی آسیب تصمیمات استکباری دول قدرتمند کمتر متوجه ما شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس، تأکید کرد: بنابراین توجه به تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری و ارتقاء توانمندی‌ها در منطقه در حوزه انرژی جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید مورد اهتمام مسئولین سیاست‌گذار و برنامه‌ریز کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه «در حوزه اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی نتوانستیم جمع‌بندی خوب و حساب ‌شده‌ای داشته باشیم» اظهار کرد: برای مثال مباحثی در حوزه قراردادهای نفتی وجود دارد که مورد رضایت افراد متعهد و صاحب فن نیست. آیا می‌توان در این‌چنین شرایطی به اقتصاد مقاومتی دست یافت.

شرفی در پایان بیان کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی و مباحث مربوط به انرژی باید سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در محوریت قرار گیرد و اگر طرفین سرمایه‌گذار خواسته‌های معقولی داشته باشند، با آنها جلساتی داشته تا به یک نتیجه برسیم و در این شرایط در موضوع اقتصاد مقاومتی یک گام به جلو رفته‌ایم.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا