بورسبورس اوراقمعدن

نرخ ذغال سنگ ایران همگام با بازارهای جهانی

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران از ارائه پیشنهادی به وزیر صنعت مبنی بر تغییر در شیوه قیمت گذاری ذغال سنگ خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت ذغال سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته است و قیمت از مرز ۲۵۰ دلار در هر تن هم عبور کرده است، در حالی که در سال ۹۶ هنوز با گذشت ۱۰ ماه از سال، قیمت از سوی دولت اعلام نشده است.

نشست خبری انجمن ذغال سنگ ایران امروز با حضور رییس و دبیر این انجمن برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعید صمدی، دبیر انجمن ذغال سنگ با تاکید بر اهمیت بازار این کالا در اقتصادهای بزرگ بین المللی بیان کرد: در بررسی تاریخی این بازار می توان به تشکیل اتحادیه اروپا زیر سایه اتحادیه ذغال سنگ اشاره کرد. این موضوع نشان میدهد در تمام دنیا این بازار از اهمیت خاصی برای کشورهای تولید کننده برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صمدی در ادامه بیان کرد: تولید ذغال سنگ در ایران به ۵۰ سال قبل بر می گردد و بخش قابل توجهی از معدن کاری کشور را تشکیل می دهد. اهمیت این موضوع بعد از پروژه فولاد سازی و ذوب آهن بیشتر از گذشته نیز شد.

دبیر انجمن ذغال سنگ در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه افزایش تولید بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن به عنوان اصلی ترین مصرف کننده کشور سالانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذغال سنگ استفاده می کند و در آینده ای نزدیک کارخانه های جدید فولاد با سیستم کوره بلند، افتتاح می شود باید تولید را افزایش دهیم. برهمین اساس پیش بینی می شود تولید ذغال سنگ در کشور تا سال آینده به ۴ میلیون تن برسد.

همچنین سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ نیز با بیان اینکه ذغال سنگ کرمان ۶۰۰ هزار تن تولید داشته که اکنون به ۳۰۰ هزار تن رسیده است، از تعطیلی مجتمع ذغال سنگ البرز مرکزی خبر داد.

وی با اشاره به شکل گیری انجمن ذغال سنگ با مجوز اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تمام تولیدکنندگان اعم از ذغال کک شو و حرارتی، عضو انجمن شده و هدف این است که تولید را افزایش دهیم؛ چرا که ذغال سنگ منبع انرژی اقتصادی برای ایران است و اگر منابع انرژی را بر اساس نرخ جهانی طبقه بندی کنیم، ذغال سنگ ایران جای توسعه خواهد داشت.

در بخش دیگر این نشست خبری، محمد مجتهدزاده، رییس انجمن ذغال سنگ ایران با اشاره به آخرین وضعیت تولید ذغال سنگ در کشور گفت: ۱۰۰ هزار کیلومتر از مساحت ایران را نواحی ذغال سنگ خیز شامل طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی تشکیل می دهند که مجموع این چهار ناحیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی ذغال کک شو و یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تن ذغال سنگ حرارتی است و البته دو تا سه برابر این ارقام نیز ذخایر قطعی ذغال سنگ کشور به شمار می رود. وی افزود: بر اساس آمار دقیق از تولید، در سال ۹۶ معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید کنسانتره ذغال سنگ حاصل شده که نسبت به سال ۹۵ از رشد ۱۵ درصدی برخوردار بوده است، ضمن اینکه عمده این افزایش مرتبط با ناحیه طبس است.

مجتهدزاده از برگزاری جلسه ای با وزیر صنعت در روز سه شنبه هفته پیش رو خبر داد و گفت: قرار شده تا گزارشی به همراه پیشنهادات به وزیر صنعت ارائه دهیم که بر این اساس پیشنهاد ما آن است که ۴ مرکز HSE ایمنی و بهداشت محیط زیست در چهار ناحیه ذغال کشور با مرکزیت ناحیه ذغال کرمان، ذغال طبس، البرز شرقی و ناحیه ذغال البرز مرکزی از سوی دولت احداث شود که به تمام تجهیزات ایمنی مجهز شوند.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران از ارائه پیشنهادی به وزیر صنعت مبنی بر تغییر در شیوه قیمت گذاری ذغال سنگ خبر داد و گفت: در سال جاری قیمت ذغال سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته است و قیمت از مرز ۲۵۰ دلار در هر تن هم عبور کرده است، ضمن اینکه در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز قیمت به ۲۸۰ دلار هم رسیده است در حالی که در سال ۹۶ هنوز با گذشت ۱۰ ماه از سال، قیمت از سوی دولت اعلام نشده است.

مجتهدزاده میزان نیاز واحد کوره بلند در اصفهان را یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و کوره بلند خاورمیانه در زرند را که سال ۹۷ وارد مدار تولید می شود، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره عنوان و خاطرنشان کرد: بازار ذغال سنگ و ذخیره آن نشان می دهد که ضرورت دارد این بازار را تامین کنیم به خصوص اینکه هم اکنون ۱۳ هزار نفر اشتغال مستقیم وجود دارد که در صورت افزایش تولید به ۲۰ هزار اشتغال مستقیم ارتقا خواهد یافت.

وی خواستار بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا در معادن ذغال سنگ شد و گفت: در سال جاری ۵۵۰ هزار تن کنسانتره از طبس تولید خواهیم کرد و شیوه تولید منطبق با تکنولوژی در این معدن الگوی مناسبی برای سایر معادن است.

مجتهدزاده گفت: در یک دوره چهارساله از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ چنانچه منابع مالی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، معادن کوچک و متوسط که هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید دارند می توانند با نوسازی ماشین آلات خود تولید را یک میلیون تن افزایش دهند، ضمن اینکه برای معادن بزرگ نیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی مورد نیاز است که اگر تسهیلات در اختیار واحدها قرار گیرد، تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی امروز را به ۲ میلیون تن خواهیم رساند.

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا