صنعت، معدن، تجارت

فیلترینگ شبکه های اجتماعی دیگر جواب نمی‌دهد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برخی کسب وکارهای نوین با فیلترینگ شبکه های اجتماعی تحت الشعاع قرار گرفته اند، گفت:دنیا درحال حرکت به سمت کسب و کارهای نوین است و فیلترینگ جواب نمی دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از برنامه اتاق تهران برای اعطای نشان امین الضرب خبر داد و گفت: هدف اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران از اعطای نشان امین الضرب به فعالان اقتصادی، ایجاد امید و کارآفرینی در جامعه است و دریافت کنندگان این نشان همگی از افرادی هستند که با تلاش و زحمت وارد عرصه تولید و تجارت شده و کار خود را از صفر شروع کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران افزود: سال گذشته دریافت کنندگان نشان امین الضرب همه از پیش کسوتان حوزه کسب و کار در ایران بودند اما امسال این نشان و تندیس به جوانانی که کارهای خلاقانه انجام داده و به اصطلاح امروزی استارت آپ هستند، تعلق خواهد گرفت. ضمن اینکه تلاش ما به عنوان بخش خصوصی در شرایط کنونی اقتصاد ایران که با مشکلات بسیار روبرو است آن است که با کارآفرینی و خلاقیت، مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد: در جامعه حتماً باید نقد منصفانه وجود داده باشد همانطور که مطالبه گری اتاق به عنوان مشاور سه قوه از تمامی قوای سه گانه یکی از ویژگی های اصلی اتاق بازرگانی تهران است. بر همین اساس اعتقاد داریم وقتی مسائل توسط یک فعال اقتصادی مطرح می شود، باید تمامی جنبه های مثبت و منفی موضوع را در بر گیرد نه اینکه تنها منتشر کننده مباحث منفی باشد.

خوانساری به وجود فساد در تمامی اقتصاد ها و جوامع اشاره و خاطرنشان کرد: در هر شرایطی باید با فساد مقابله کرد و حتی تکلیف پرونده های قدیمی را نیز مشخص نمود. اما مطرح کردن مسائلی از این قبیل که همه فعالان اقتصادی فاسد هستند، در جامعه درست نیست.

وی در واکنش به فیلتر شدن شبکه های اجتماعی به دلیل اغتشاشات اخیر تصریح کرد: برخی کسب و کارهای نوین در بستر شبکه های اجتماعی شکل گرفته و اتفاقاتی که طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم قطعاً بر روی آنها اثرگذار خواهد بود. به همین دلیل در جلساتی که پیش از این با فعالان حوزه استارت آپ برگزار شده بود، همین نگرانی مطرح می شد که وقتی با خلاقیت، رشد مناسبی را در بازه ای از زمان حاصل می کنند، ممکن است با برخی نوسانات کوچک و جزئی خدشه دار شود و آنها تمام سرمایه های خود را به یکباره از دست بدهند. بنابراین ما به عنوان بخش خصوصی باید در چنین شرایطی از آنها حمایت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام دولت و وزیر ارتباطات به عنوان متولی این امر، فیلتر شدن شبکه های اجتماعی موقتی است و اگر قرار است ادامه پیدا کند، به طور قطع دولت مسئول بوده و البته ما به عنوان بخش خصوصی تداوم وضعیت کنونی را در فیلتر شدن فضای مجازی به صلاح نمی دانیم و به نظر نمی رسد دولت هم به دنبال این موضوع باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اگر بخواهیم فساد را در جامعه به حداقل رسانده راهی جز افزایش شفافیت نداریم که به نظر می رسد شبکه های مجازی بستر مناسبی برای گسترش شفافیت در اقتصاد ایران است و البته اکنون در موقعیت زمانی قرار نداریم که بتوان با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی آنها را از دسترس مردم خارج کنیم. چرا که این تجربه در گذشته هم وجود داشته و باید راهی منطقی برای آن پیدا کرد.

خوانساری با بیان اینکه دنیا به سمت کسب و کارهای نوین در حال حرکت است، اظهارداشت: یکی از راه های ایجاد اشتغال و برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد ایران به طور قطع کسب و کارهای نوین است که هرگونه مقابله غیر منطقی با آن اقتصاد ایران را دچار ضرر و زیان فراوان خواهد کرد اما در عین حال باید ضعف ها را برطرف نمود و راهی برای مقابله با آن پیدا کرد نه اینکه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را فیلتر نمود.

وی همچنین در ادامه در خصوص لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور نیز خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی تهران کار مفصلی را بر روی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور انجام داده و کمیسیون تلفیق مجلس نیز در این رابطه از نمایندگان اتاق دعوت کرده است. اما با توجه به اتفاقات اخیر، ممکن است بودجه تحت الشعاع قرار گیرد. این در شرایطی است که طی سالهای گذشته هزینه های دولت افزایشی بوده و درآمدها به هیچ عنوان پاسخگوی جبران آنها نیست. بنابراین دولت باید کوچک شود به خصوص اینکه دولت به دنبال افزایش تورم نیست و دست اندازی به بانک مرکزی را به شدت مضموم می داند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: دولت امسال قصد داشت از طریق قیمت حامل های انرژی درآمد کسب کند و یارانه ها را قطع نماید اما با ناآرامی های اخیر بعید به نظر می رسد که بتوان این اتفاق را رقم زد و حال باید منتظر تصمیم مجلس در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود. اما به هر حال اگر مسئله ارز را در کشور حل و فصل کنیم، به طور قطع مباحثی نظیر قاچاق و واردات کالاهای خارجی در داخل قابل حل خواهد بود.

وی ادامه داد: در دولت دهم سالانه ۶۰ میلیارد دلار واردات کالا به کشور صورت می گرفت که اکنون این رقم به ۴۰ میلیارد دلار رسیده و از تولیدات داخلی بیشتر مصرف می شود. ضمن اینکه اکنون هیچ کمبودی در مورد کالاها در کشور مشاهده نمی شود و اکثر کالاها در داخل تولید می گردد.

خوانساری در پاسخ به این سوال که چرا دلار گران شده اما تراز تجاری همچنان منفی است، خاطرنشان کرد: قرار نبود که در کشوری که مشکلات زیادی دارد صادرات بیش از واردات باشد اما بحث این بود که اگر قیمت دلار افزایش پیدا نکند، باز هم می توانیم همین میزان صادرات کنونی را ادامه دهیم؟ یا اینکه اتفاق دیگری خواهد افتاد.

وی با انتقاد دوباره از عدم تحقق وعده بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی کردن ارز خاطرنشان کرد: اگر قیمت ارز واقعی شود قطعاً جهش در قیمت را مشاهده نخواهیم کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا