انرژی

ماجرای فروش هوا به جای بنزین و زندانی شدن متخلفان چه بود؟

در حالی چند روز گذشته وزیر نفت جایگاه‌داران را به کم‌فروشی متهم کرد و گفت که هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که به تازگی کانون کارفرمایی جایگاه‌داران ایران پاسخ سخنان زنگنه را داده و این مساله را تکذیب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، هفته گذشته بیژن زنگنه در همایش اقتصاد مقاومتی جایگاه‌داران را به باد انتقاد گرفت و گفت سالانه ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها به زندان می‌روند که عمده دلایل آن عدم پرداخت بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کم‌فروشی است که این موضوع برای ما تبدیل به یک معضل شده است، در صورتی که باید رابطه ما با جایگاه‌داران از انبار مرکزی قطع شود و وظیفه نظارت بر آنها برعهده استانداران باشد.

وزیر نفت در حالی جایگاه‌داران را متهم به کم‌فروشی و تخلف کرد که به اعتقاد جهانگیر ضابطی، نایب رئیس هیات مدیره کانون با گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت یازدهم مشکلات جایگاهداران حل نشده و به نظرات کانون که نماینده قانونی جایگاه‌داران است، توجهی نشده است.

در جوابیه‌ای که کانون کارفرمایی جایگاه‌داران ایران به سخنان اخیر وزیر نفت در سازمان برنامه و بودجه واکنش نشان داده، آمده است که فروش هوا به جای بنزین، متاسفانه عنوان این مساله غیرکارشناسی و علمی است، اگر شخصی کوچکترین اطلاعات فنی در این مورد داشته باشد، می‌داند که سیستم پیمانه‌ تلمبه‌ها با ورود فرآورده مایع به گردش در می‌آید و با هوا کار نمی‌کند.

همچنین بخوانید

در این جوابیه آمده است که با توجه به نظارت واحد مهندسی شرکت و پلمب بودن کلیه تجهیزات تلمبه که شامل ۱۴ عدد پلمب در هر تلمبه است، با وجود کنترل سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان استاندارد و واحد کنترل کیفی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امکان کم‌فروشی در جایگاه‌ها وجود ندارد.

نایب رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران ایران در مورد تداخل فرآورده‌ها در جایگاه‌ها نیز گفته است بیش از ۹۰ درصد جایگاه‌های داخل شهرها، تک فرآورده هستند و امکان این کار وجود ندارد و در صورت تخلف جای سوال و تعجب است که بخش نظارت و کنترل کیفیت شرکت نفت پس کجایند و چه می‌کنند؟

همچنین ضابطی درباره اظهارات زنگه در خصوص زندانی شدن ۴۰۰ نفر از مدیران جایگاه‌ها در این نامه خواستار این شده که وزیر نفت مستند صحبت کند و اسامی ۱۰ نفر از این مجرمان (که وجود واقعی ندارند) را به عموم معرفی کند.

این در حالی است که در این جوابیه تاکید شده با برچیده شدن سامانه هوشمند در مورد تلمبه‌های بنزین (یا حداقل عدم ورود کارت به دستگاه‌ کارتخوان تلمبه) زمان سوختگیری به یک سوم کاهش می‌یابد و در حقیقت ظرفیت پذیرش وسایل نقلیه به سه برابر افزایش می‌یابد و دیگر نیازی به احداث جایگاه‌های تک سکونه (که خود باعث رقابت غیر عادلانه بخش خصوصی مرتبط با شرکت نفت با جایگاه‌داران است) نیست.

در پایان این جوابیه آمده است:انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های اختصاصی سراسر کشور، با توجه به توهین و افترایی که وزیر در سخنرانی هفدهم فروردین‌ماه سال جاری مطرح کرده‌اند، حق هرگونه دفاع یا اقامه دعوا در مراجع ذی‌صلاح را برای خود محفوظ و فرمایشات جناب وزیر را مصداق بارز تشویش اذهان عمومی می‌داند و با توجه به عواقب هرگونه پیامدهای سیاسی و امنیتی در جایگاه‌ها برعهده شخص ایشان خواهد بود.

این اظهارات در حالی است که سال گذشته هم رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در رابطه با کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت گفته بود که چیزی به اسم کم‌فروشی، اضافه کردن گاز و آب در بنزین نداریم زیرا در طول ۲۴ ساعت واحد کنترل کیفیت شرکت ملی نفت ایران در جایگاه‌های سراسر ایران حضور دارند.

او حتی به تازگی گفته است من پس از ۴۰ سال کار در جایگاه متوجه نشدم چگونه می‌توان به جای بنزین هوا فروخت؟و وزیر نفت بگوید که در کدام جایگاه سوخت‌گیری کرده که هر چه ما از همکاران پرسیدیم چنین موضوعی را تکذیب می‌کنند.

با این حال از نگاه جایگاه‌داران انتقادات وزیر نفت نسبت به جایگاه‌داران سوخت منطقی به نظر نمی‌رسد و اگرچه به نظر می‌رسد اختلاف تازه‌ای بین جایگاه‌داران و دولت جریان گرفته است اما باید دید وزیر نفت در خصوص توضیحات نایب رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا