خودروصنعت، معدن، تجارت

با بودجه ۵۰ میلیون تومانی، چه خودرویی بخریم؟؟

شرایط فعلی بازار خودرو در ایران این طور ایجاب کرده است که بسیاری از خودروهای ارزانقیمت و مناسب قشر متوسط همچون محصولات هیوندای، کیا موتورز، تویوتا و… که عمدتا با قیمت‌های کمتر از ۳۰ هزار دلار در بازار جهانی عرضه می‌شوند، عنوان لوکس گرفته و با ارقام نجومی بیش از صد میلیون تومان معامله شوند. برای مثال هیوندای اکسنت ۲۰۱۶ که این روزها در حدود صد میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در بازار جهانی با قیمتی حدود ۱۵ هزار دلار معامله می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، روزنامه جام‌جم در ادامه نوشت: همین موضوع و البته قوانین نانوشته بازار خودرو در ایران موجب می‌شود خودروسازان برای ارائه یک محصول ارزان قیمت‌تر به بازار ایران، سراغ گزینه‌های چینی یا مونتاژ برخی محصولات قدیمی‌تر برندهای معتبر خودروسازی بروند. برلیانس H330 و تندر ۹۰ اتوماتیک ازجمله خودروهایی هستند که با استفاده از همین فرمول به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند، اما با توجه به این که این دو محصول پارس خودرو و ایران خودرو در نمونه‌های مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک از برچسب قیمتی تقریبا مشابه بهره می‌برند، باید دید کدام گزینه برای خرید عاقلانه‌تر است؟ به بیان ساده‌تر، باید ببینیم آیا می‌توان از فرانسوی مغرور چشم پوشید و تازه وارد چینی را انتخاب کرد؟

بیشتر بشناسیم

شرکت خودروسازی برلیانس اتو (Brilliance Auto) چین که این روزها با سه محصول در بازار ایران حضور دارد، از خودروسازان معتبر این کشور به شمار می‌رود که در طول تاریخ خود با خودروسازانی همچون ب ام و (از سال ۲۰۰۲ از طریق جوینت ونچر BMW-Brilliance)، تویوتا (در دهه ۹۰ میلادی برای ساخت میکرو ون‌ها) و نهایتا سایپای ایران (از سال ۲۰۱۵ برای تولید سری H300 و H200) همکاری داشته است. آمارها حاکی از آن است که برند برلیانس در سال ۲۰۱۳ (در بازار چین) توانسته به رتبه دهم فروش در بین برندهای خودروسازی چینی دست یابد.

مدت چندان زیادی از عرضه H330 ـ سدان سایز متوسط این خودروساز ـ به بازار ایران نمی‌گذرد و از آنجا که این محصول از ظاهری نسبتا خوب در بین دیگر خودروهای چینی موجود در کشور بهره می‌برد، احتمال موفقیت آن در بازار داخلی زیاد است، اما در شرایطی که شما با پرداخت مبلغی مشابه قادر به خریداری یک تندر ۹۰ اتوماتیک باشید، باید مسائل سلیقه‌ای را در نظر گرفت.

در واقع از دید بسیاری از مصرف‌کنندگان ایرانی رنو لوگان (معروف به تندر۹۰) از نظر طراحی ظاهری چندان اغواگر و دوست‌داشتنی نیست و تنها دوام مناسب، کیفیت ساخت و در نهایت فضای کابین و بار این خودروست که عمده خریداران تندر ۹۰ را به سمت این گزینه می‌کشاند. برلیانس با جلوپنجره کلیوی که شبیه محصولات ب‌ام‌و نمود می‌کند و همچنین استخوان‌بندی عادی‌تر بدنه نسبت به لوگان که یک «ناچ بک خانوادگی» به شمار می‌رود، احتمالا عامه‌پسندتر است.

رقابت با اشتراکات فراوان

تندر۹۰ اتوماتیک همچون نمونه دنده‌ای از پیشرانه چهار سیلندر ۶/۱ لیتری به همراه نهایت قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره می‌برد.

این در حالی است که در برلیانس H330 تازه وارد شاهد یک موتور چهار سیلندر ۵/۱ لیتری با قدرت ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه و مشابه تندر۹۰، یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک هستیم. همان‌طور که از اعداد ذکر شده در سطرهای بالا نمایان می‌شود، این دو خودرو با توجه به اختلاف حجم موتور ناچیز ۱/۰ لیتری، قدرتی تقریبا مشابه تولید می‌کند که البته با توجه به بهره‌گیری از جعبه دنده‌های مشابه، به نظر می‌رسد شتاب و کشش این دو خودرو تقریبا یکسان باشد، اما توجه داشته باشید تندر۹۰ گشتاور و نهایت قدرتی بالاتر (هر کدام دو واحد!) از برلیانس تولید می‌کنند و با توجه به این که محصول ایران خودرو ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر است و از جعبه دنده بهتری بهره می‌برد، تندر۹۰ لذت رانندگی بالاتری نسبت به H330 به شما ارائه خواهد کرد. هر چند به دلیل ارتفاع پایین‌تر H330، این خودرو پایداری بهتری در سرعت‌های بالا خواهد داشت و سرنشینان نیز احساس امنیت بیشتری دارند.

H330 در نمونه دنده‌ای از ترمزهای کاسه‌ای در اکسل عقب بهره می‌برد، اما در نسخه اتوماتیک این خودرو شاهد دیسک ترمز برای هر چهار چرخ به همراه سیستم ضد قفل ABS و سامانه تقسیم نیروی ترمز بین چرخ‌های EBD هستیم. در مقابل، تندر۹۰ برای چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای بهره می‌برد که این موضوع در ترمزهای ناگهانی تاثیر منفی خواهد داشت. هرچند در سیستم ترمز این خودرو نیز شاهد دو سامانه ABS و EBD هستیم و برای ترمزهای جلوی آن سیستم خنک کاری در نظر گرفته شده است.

از کابین بی‌روح تندر تا امکانات برلیانس

در کابین این دو خودرو نیز وضع مشابه ظاهر آنهاست. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و کاستی‌های لوگان را می‌توان در طراحی کابین بسیار بی‌روح و ساده آن دید. فضایی سراسر پوشیده از رنگ خاکستری به همراه کنسول میانی تخت و به دور از هر گونه هیجان و البته امکانات رفاهی ساده‌ای همچون شیشه‌بالابر‌های برقی در جلو و عقب، آینه‌های برقی به‌همراه گرمکن، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر همراه با ریموت کنترل، تنظیم دستی صندلی‌ها به همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده، چراغ مطالعه جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی و در نهایت سیستم پخش صوت به همراه بلندگوهای در جلو و قابلیت پخش MP3 از روی USB یا CD، چیزی است که با ورود به کابین تندر۹۰ دریافت می‌کنید، اما در مقابل، برلیانس H330 با توجه به این که سن و سال کمتری نسبت به رنو لوگان دارد از طراحی کابین بهتر و امکانات بیشتری بهره می‌برد.

این خودروساز چینی برای کابین این خودرو از دو تریم رنگی کرم و مشکی بهره گرفته که البته هر چند آنچنان هم جذاب و اغواگر طراحی نشده، اما نسبت به چیزی که در تندر۹۰ می‌بینیم مدرن تر است. برلیانس H330 از حیث امکانات رفاهی نیز یک سر و گردن بالاتر از تندر۹۰ قرار می‌گیرد و در نمونه دنده اتوماتیک آن که کامل‌ترین نسخه این خودرو محسوب می‌شود، شاهد امکاناتی همچون کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (دستی در مدل دنده دستی)، سنسور دنده عقب، بالا رفتن خودکار شیشه‌ها هنگام قفل کردن درها، تنظیم دستی صندلی‌ها به همراه تنظیم گودی کمر، سیستم صوتی به همراه ورودی CD، USB و Aux و پخش صوت از طریق شش بلندگو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، مه شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید به همراه استارت دکمه‌ای، غربیلک چرمی فرمان به همراه دکمه‌های تنظیم صدا و… به‌چشم می‌خورد که با توجه به موارد ذکر شده، تندر ۹۰ از این حیث هیچ حرفی برای گفتن در مقابل محصول برلیانس ندارد، اما توجه داشته باشید تندر۹۰ سواری بهتر و فضای کابین جادارتری را به شما ارائه می‌دهد و بیش از هشت سال حضور این خودرو در بازار ایران، دوام آن را تضمین می‌کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا