بین الملل

گاز آمریکا تهدید جدید توسعه پتروشیمی/آمریکا صادرکننده گاز شد

یک مقام مسئول از گاز ارزان قیمت آمریکا به عنوان تهدید جدید توسعه پتروشیمی در ایران و حتی خاورمیانه یاد کرد و گفت: آمریکا با توسعه کانال پاناما صادرات گاز را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمد مهدوی امروز در نشست مشترک با مدیران طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعت پتروشیمی دست کم به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که وجود این حجم از منابع مالی در داخل کشور موجود نیست، گفت: تاکنون مذاکرات متعددی با مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت، بانک مرکزی و وزارت صنعت به منظور تسریع و تسهیل و در روند تخصیص منابع مالی به طرح‌های پتروشیمی انجام گرفته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر اینکه بر اساس یک لایحه پیشنهادی در کمیسیون تلفیق قانون برنامه ششم توسعه، دولت مجاز شده است که طرح هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند و به تصویب شورای اقتصاد می رسند را تضمین کند، تصریح کرد: در طول چند سال گذشته تاکنون توسعه صنعت پتروشیمی در کشور درجا زده است.

همچنین بخوانید

این مقام مسئول، تاکید کرد: متوسط نرخ توسعه و افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران از سال ۸۴ تا ۸۹ حدود ۲۰ درصد بوده اما این نرخ از سال ۸۹ تا پایان سال گذشته به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به عبارت دیگر در طول ۵ سال گذشته تاکنون توسعه ظرفیت صنعت پتروشیمی با  رکود روبرو بوده و این درحالی است که بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود ۱۳۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

مهدوی از نامشخص بودن وضعیت تضامین سرمایه گذاری‌های خارجی به ویژه فاینانس، طرح‌های جدید پتروشیمی و نامتعارف بودن فرمول قیمت گذاری خوراک به عنوان دو چالش پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی یاد کرد و یادآور شد: بر اساس اعلام کشورهای حاشیه جنوبی حوزه خلیج فارس تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار قرار است در صنعت پتروشیمی این کشورها سرمایه گذاری انجام شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از شیل گس آمریکا هم به عنوان یکی از تهدیدهای پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی در کشور یاد کرد و افزود: آمریکا با توسعه کانال پاناما به دنبال صادرات گاز و حتی اتان به کشورهای اروپایی و آسیایی بوده به طوری‌که با توسعه کانال پاناما مدت زمان حمل گاز از آمریکا به اروپا و آسیا حدود ۲۵ روز کاهش یافته است.

مهدوی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون باید ادعا کرد که صنعت پتروشیمی ایران با یک رکود فراگیر در حوزه توسعه و سرمایه گذاری روبرو شده است، گفت: باید فرمول قیمت گذاری خوراک صنایع پتروشیمی منطقی شود و پتروشیمی‌ها به دنبال گرفتن تخفیف و یا رانت نیستند بلکه باید قیمت ها متناسب با قیمت بازارهای کشورهای رقیب تعریف و اجرا شود.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید عربستان به بیش از ۸۵ میلیون تن در سال افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون تکمیل طرح‌های جدید پتروشیمی با دو دسته مشکلات عمومی و خاص روبرو هستند که باید این مشکلات دسته بندی و در نهایت با انجام گفتگوها، توقفگاه‌های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی برداشته شود.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا