اقتصاد کلان

تصویب نهایی حذف یارانه ۳ دهک به‌رغم مخالفت دولت

با وجود مخالفت دولت، نمایندگان مجلس به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه (شامل شش گروه درآمدی که در پیشنهاد کمیسیون تلفیق مشخص شده بود) موافقت کردند.
براساس مصوبه مجلس تمامی اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند، از لیست افراد دریافت‌کننده یارانه نقدی حذف می‌شوند.

این مصوبه در جلسه علنی صبح امروز پارلمان و در  روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور به دست آمد. این در حالی بود که علی ربیعی، وزیر کار و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان نمایندگان دولت برای مخالفت با این طرح در جلسه علنی امروز حاضر شده بودند.

با این حال، براساس مصوبه مجلس مقرر شد: منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور در سال ۱۳۹۵ تا مبلغ ۴۸۰ هزار میلیارد ریال باشد. نمایندگان در بند الحاقی ۱ نیز دولت را موظف کردند در سال ۱۳۹۵ یارانه نقدی سرپرست خانوار اقشار زیر را حذف کند:

۱- کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل ۳۵۰ میلیون ریال باشد.

همچنین بخوانید

۲- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان

۳- کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵۰ میلیون ریال باشد.

۴- کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانکها و بیمه ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵۰ میلیون ریال باشد.

۵- کلیه ایرانیان مقیم خارج کشور

۶- کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق ذکر نشده‌اند.

نمایندگان همچنین در بند الحاقی ۲ مصوب کردند از ابتدای تیرماه ۱۳۹۵ پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.

مجلسی‌ها همچنین در بند الحاقی ۳ مقرر کردند دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا