امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مقایسه نوسان قیمت برنج داخلی و خارجی در دولت‌های دهم و یازدهم+نمودار

نگاهی به نوسان قیمت برنج نشان می‌دهد که قیمت این محصول در دولت یازدهم از ثبات بیشتری برخوردار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمار منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی در سال ۸۸ به میزان دو هزار و ۹۸۰ تومان به طور متوسط بوده که این مقدار تا تابستان سال ۹۲ (پایان دولت دهم) به هفت هزار و ۳۸۰ تومان رسیده است. بنابراین نرخ آن در طول مدت چهار سال، چهار هزار و ۴۰۰ تومان افزایش نشان می‌دهد؛ یعنی ۱۴۷ درصد.

این در حالی است که قیمت این محصول از مرداد سال ۹۲ یعنی ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تا مرداد ۹۶ به میزان پنج هزار و ۲۰۰ تومان رسیده. به عبارتی ۷۱ درصد رشد قیمت.

همچنین بخوانید

وضعیت برنج وارداتی

با استناد به آمار بانک مرکزی، قیمت برنج وارداتی در تابستان سال ۸۸ حدود یک هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم بوده است. این در حالی است که نرخ این محصول با ۱۷۴ درصد رشد در تابستان ۹۲ به چهار هزار و ۹۰۰ تومان رسید. بهای برنج وارداتی تا اواخر دولت یازدهم نیز به میزان ۴۹۵ تومان یعنی ۱۰ درصد بالا رفت.

شایان ذکر است که در حال حاضر، مصرف سرانه برنج در کشور، طبق گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج، حدود ۴۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است که این عدد در دولت دهم نیز همین مقدار بود. بنابراین برآورد می‌شود که کل نیاز برنج کشور در سال بیش از سه میلیون تن باشد. تولید برنج داخلی در دولت دهم بین یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و در دولت یازدهم بین دو میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخمین زده می‌شود.

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا