بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آینده‌نگری در کنار توجه به نیاز مشتریان در رمیس / گفتگو با احسان پورمند مدیرعامل این شرکت

ماهنامه عصر تراکنش/ شرکت رمیس که از سال ۱۳۸۰ با هدف ارائه تجهیزات، راهکارها و خدمات تخصصی فناوری اطلاعات، کار خود را آغاز کرد، حالا شانزدهمین سال فعالیت‌اش را پشت سر می‌گذارد و به‌تازگی پروژه‌هایی در ابعاد کلان و ملی به انجام رسانده است. احسان پورمند، مدیرعامل شرکت رمیس، در گفت‌وگویی با عصر تراکنش، «ورود به عرصه پرداخت الکترونیکی» و «راه‌اندازی کسب‌وکار جدید راهکارهای نوآورانه تراکنش» را نشانه گذار این شرکت از سیستم سنتی اجرای پروژه به سیستم سرویس‌محور خواند و استراتژی‌های آتی رمیس را مورد ارزیابی قرار داد. در ادامه گفت‌وگوی ما با وی را می‌خوانید.

 

بیشترین اقدامات و فعالیت‌های شرکت رمیس حول چه محورهایی است؟

فعالیت‌های رمیس طی این ۱۶ سال همواره معطوف به نیاز بازار و مشتریان بوده است. در حال حاضر طراحی، پیاده‌سازی، پشتیبانی و نگهداری مراکز داده، مراکز عملیات شبکه و مراکز عملیات امنیت و همین‌طور طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های carrier class برای اپراتورها و سرویس‌دهندگان، عمده فعالیت رمیس را تشکیل می‌دهد. در عین حال ارائه راهکارهای پرداخت موبایلی و همین‌طور راهکارهای اومنی‌چنل بانکی بخش دیگری از فعالیت ماست. از ابتدای تولد رمیس در سال ۱۳۸۰ تا امروز ۸۴۶ قرارداد کوچک و بزرگ در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کشور اجرا کرده‌ایم؛ یعنی سالانه حدود ۵۳ قرارداد.

 

رمیس پروژه‌هایی در ابعاد کلان و ملی نیز به اجرا درآورده است. در این خصوص توضیح می‌دهید.

مرکز داده دولت در دو سایت اصلی و پشتیبان، به‌عنوان زیرساخت اصلی دولت الکترونیکی که به‌تازگی توسط وزیر پیشین ارتباطات، دکتر واعظی افتتاح شد، از جمله مراکز داده پیاده‌سازی‌شده توسط رمیس بر بستر رایانش ابری است. همین‌طور مرکز داده شارع، به‌عنوان مرکز رایانش ابری برای شرکت ارتباطات زیرساخت طراحی و پیاده‌سازی شد. از دیگر پروژه‌های کلان باید به مرکز داده بیمه مرکزی کشور اشاره کنم که بستر اجرای پروژه ملی سنهاب است. در مرکز داده کارت هوشمند ملی هم که توسط رمیس طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری شده است، هم‌اکنون ۲۷ میلیون کارت هوشمند جدید صادر شده و سرویس‌دهی به ذی‌نفعان به‌ویژه شبکه بانکی کشور برای احراز هویت مشتریان در حال انجام است. همچنین پروژه‌های توسعه‌ای متعددی در حوزه‌های زیرساخت شبکه‌ای برای مخابرات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، همراه اول و ایرانسل انجام شده است.

سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب)

این سامانه در ابتدا به‌منظور بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت برای ارائه به دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد. هنگام طراحی و پیاده‌سازی این سیستم، با رویکردی جامع‌نگرانه به آن پرداخته شد و هدف وسیع‌تر، تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه مد نظر قرار گرفت.

 

شرکت رمیس در آخرین رتبه‌بندی IMI-100 که سازمان مدیریت صنعتی انجام داده، رتبه‌ ۳۱۳ را در بین شرکت‌های بزرگ ایرانی کسب کرده است. آیا این جایگاه، مطلوب شما است؟ به نظر شما چه عواملی در این رتبه‌بندی دخیل است؟

رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور هر سال بر مبنای صورت‌های مالی سال گذشته و با توجه به شاخص اصلی که میزان فروش است، انجام می‌شود. نسبت به سال گذشته ما توانستیم با ۹۹ رتبه ارتقا در جایگاه ۳۱۳ بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور قرار بگیریم. البته در فضای کسب‌و‌کار کشور، قیمت‌ها یا عدد فروش منعکس‌کننده تمام واقعیت‌های اقتصادی نیست. در فهرست شرکت‌های بزرگ کشور که مشتمل بر بانک‌ها و بیمه‌ها، شرکت‌های نفت و گاز، پتروشیمی، سیمان، حمل‌ونقل و… است، شرکت‌هایی قرار دارند که از حمایت‌های دولتی برخوردارند یا کسب‌وکارهای تضمین‌شده دارند. به‌عنوان مثال، شرکت خدمات انفورماتیک که رتبه بالایی در این فهرست دارد، قابل مقایسه با رمیس به‌عنوان یک شرکت صد درصد خصوصی نیست.

البته باید اذعان کرد بخشی از این موفقیت به‌دلیل عملکرد خوب رمیس و بخشی دیگر ناشی از فضای نامناسب کسب‌وکار در کشور و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است. اما مهم‌تر از کسب این رتبه، نگه داشتن و بهبود پیوسته جایگاه رمیس به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه فناوری است. هدف‌گذاری کرده‌ایم که رشد مثبت فروش و سودآوری ۱۶ساله در رمیس را با وجود قرار داشتن در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، فشارهای داخلی و تهدید و تحریم بین‌المللی تداوم ببخشیم. البته برنامه‌ریزی شده است به‌جز شاخص‌های اندازه و رشد شرکت که شامل فروش، رشد فروش، فروش سرانه و ارزش است، شاخص‌های عملکرد و سودآوری مثل بازده فروش، بازده دارایی و نسبت مالکانه را هم بهبود ببخشیم.

یکی از پروژه‌های در دستور کار رمیس، «صدای مشتریان» است که ظاهرا اجرای آن اهمیت بسیار زیادی برای شرکت دارد. درباره جزئیات این پروژه و ضرورت اجرای آن توضیح دهید.

ابزار ما برای توسعه و پیشبرد رمیس به‌عنوان یک شرکت خصوصی، اعتقاد و باور قلبی به سیستم‌های مدیریت است. به‌عنوان مثال، نظام جامع پایش و کنترل پروژه‌ها در رمیس بر اساس opm3 در سطح ۳ بلوغ قرار دارد و امیدواریم با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده بتوانیم تا دو سال آینده آن را به سطح چهار ارتقا دهیم. یکی از سیستم‌های داخلی بسیار مهم در رمیس، صدای مشتریان است که در آن بر اساس استانداردهای ایزو ۱۰۰۰۲ و ۱۰۰۰۴ ارزیابی پیوسته‌ای از عملکرد بخش‌های مختلف شرکت و نگاه مشتری به نوع عملکردمان به عمل می‌آوریم. در واقع خروجی سیستم صدای مشتریان نمره‌ای است که مشتری به ما می‌دهد و مبنایی برای تعریف پروژه‌های بهبود در بخش‌های مختلف شرکت است. آخرین نمره کسب‌شده شرکت هم ۸۳ است که نسبت به ارزیابی سال قبل شش درصد رشد را نشان می‌دهد. امیدوارم با به سرانجام رسیدن برخی پروژه‌های داخلی که تعریف کرده‌ایم، ارتقای بیش از پیش رضایتمندی مشتریان از عملکرد شرکت را شاهد باشیم.

شبکه سیسکو

یک ادغام تکنولوژیکی چندملیتی در آمریکاست که در مرکز سیلیکون‌ولی فعالیت می‌کند که سخت‌افزار شبکه، تجهیزات مخابراتی و دیگر خدمات و محصولات با تکنولوژی بالا را توسعه داده، تولید می‌کند و به فروش می‌رساند.

 

جایی گفته‌اید رمیس در حال تغییر رویکرد و گذار از سیستم سنتی اجرای پروژه به سیستم سرویس‌محور است؛ سیستمی که اصل را بر ذائقه مخاطب و مشتری می‌گذارد. چطور تصمیم به چنین تغییری گرفتید؟

رمیس زنده و پویاست. تغییرات فناوری در دنیا و ایران را همواره رصد می‌کند. ضمن در نظر داشتن ذائقه و نیاز مشتریان، نگاهی آینده‌نگر دارد. ورود به عرصه پرداخت الکترونیکی و راه‌اندازی کسب‌وکار جدید راهکارهای نوآورانه تراکنش، حرکت در همین مسیر است. شناسایی نیازها و تعریف سرویس‌های نوآورانه و موبایلی جذاب، برای گروه‌های مختلف مشتریان و مخاطبان از اهداف جدی ماست. در همین مسیر دو زیرساخت تراز اول بین‌المللی را در حوزه‌های پلتفرم پرداخت موبایل و بانکداری اومنی‌چنل  نیز به ایران آورده و به مشتریان عرضه کرده‌ایم. هر کدام از این محصولات معضلات بزرگی را حل می‌کنند و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان را به‌طور چشمگیری ارتقا می‌دهند. طراحی و تولید زیرساخت داخلی شبکه‌های اجتماعی با محوریت بانک‌ها و بیمه‌ها برای ارائه خدمات بانکداری اجتماعی از دیگر سرویس‌های جدید رمیس است.

یکی از حوزه‌های فعالیتی رمیس، به مبحث آموزش اختصاص دارد. در این حوزه چه برنامه‌هایی دارید و چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

از ابتدای تاسیس رمیس، انتقال و اشتراک دانش روز فنی، همگام با شرکت‌های پیشرو بین‌المللی از اهداف و وظایف اصلی شرکت بوده است. موسسه آموزش عالی ارژنگ به‌عنوان بازوی اجرایی رمیس در زمینه آموزش، اقدام به عقد قرارداد همکاری با معروف‌ترین برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی از قبیل LPI و CIW کرده است. مهم‌ترین و بیشترین دوره‌هایی که در ارژنگ برگزار می‌شوند، علاوه بر فناوری‌‌های زیرساخت شبکه سیسکو، اچ‌پی، EMC، جونیپر، مجازی‌سازی و LPIC، شامل دوره‌های مدیریت فناوری اطلاعات نیز می‌شود. همچنین ارژنگ اقدام به راه‌اندازی اولین MOOC به زبان فارسی با نام GotoClass.ir کرده است که تاکنون بیش از ۳۲ هزار نفر در دوره‌های آنلاین آن شرکت کرده‌اند.

MOOC چیست؟

یک دوره آنلاین گسترده باز با هدف اشتراک نامحدود و دسترسی آزاد از طریق وب است. علاوه بر مواد آموزشی سنتی مانند سخنرانی‌های فیلمبرداری‌شده، خواندنی‌های بسیاری از MOOCها امکان تعامل اجتماعی میان دانش‌آموزان، استادان و معلمان را فراهم می‌کنند.

 

مهم‌ترین برنامه‌ها و اقداماتی که رمیس طی یک سال آتی در دستور کار خود قرار خواهد داد، چیست؟ آیا همچنان ورود به حوزه‌های جدید را در استراتژی شرکت جای می‌دهید؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، رویکرد فعلی رمیس بیشتر به ارائه سرویس معطوف است. به‌عنوان اولویت اول، تلاش خواهیم کرد تا پلتفرم پرداخت موبایلی خود را نهایی کرده و به‌صورت مبتنی بر سرویس یا مبتنی بر تراکنش در اختیار آن دسته از مشتریانی قرار دهیم که می‌خواهند سامانه کیف پول خود را راه‌اندازی کنند. همچنین سامانه پیام‌رسان که به‌عنوان بستر پیاده‌سازی بانکداری اجتماعی راه‌اندازی شده و در برخی موسسات پولی و بانکی در حال بهره‌برداری و استفاده است، به ویژگی‌های جدیدی از جمله؛ امکان بازپرداخت اقساط درون‌برنامه‌ای مجهز خواهد شد.

در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات هم همچنان خدمات و محصولات تراز اول جهانی را برای استفاده در مراکز داده بانکی ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم خدمات پس از فروش مناسب‌تری در اختیار مشتریان قرار دهیم. همزمان رویکرد تحقیق و توسعه‌ای رمیس هم ادامه خواهد یافت و تلاش می‌کنیم محصولات و سرویس‌های جدیدی را به پورتفوی خود اضافه کنیم.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا