خودروصنعت، معدن، تجارت

سمند ایران راهی بلاروس می‌شود

شریعتمداری اعلام کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری‌های مشترک ایران و بلاروس در زمینه خودرو خبر داد و اعلام کرد: قرار شده سمند در بلاروس تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد شریعتمداری امروز (دوشنبه) در حاشیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای توسعه روابط بانکی دو کشور و مسئله نقل و انتقال وجوه، مذاکراتی صورت گرفته و یک خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای فعالیت تجار ایرانی در بلاروس تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال گذشته، روابط تجاری دو کشور با جهش مواجه شده است، افزود: در حوزه خدمات فنی – مهندسی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. البته به تازگی به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شده که برای رفع آنها در حال تلاش هستیم و امید داریم به زودی این مشکلات برطرف شود.

تاسیس یک شرکت مشترک دارویی در بلاروس

شریعتمداری با بیان اینکه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف صورت خواهد گرفت، گفت: یکی از این زمینه‌ها به مسائل دارویی و همکاری‌های پزشکی مربوط می‌شود که در این زمینه تاسیس یک شرکت مشترک دارویی در بلاروس در دستور کار قرار گرفته و یک سند همکاری میان دو کشور به امضا رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین متذکر شد برای گسترش روابط تجاری دو کشور، اگرچه سقفی تعیین نشده اما بدون محدودیت، همکاری‌های تجاری در حوزه‌های مختلف گسترش خواهد یافت و در عرصه‌ای مانند خودروسازی، اکنون همکاری‌های مشترک آغاز شده تا سمند ایرانی در بلاروس تولید شود و از این طریق این محصول به بازارهای اوراسیا راه پیدا کند.

روابط تجاری ایران سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار است

شریعتمداری همچنین در این اجلاس از برنامه‌ریزی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: روابط تجاری ایران سالانه بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار است و روابط تجاری بلاروس رقمی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار در سال است. اما سهم این دو کشور از همکاری‌های مشترک به بیش از ۱۶۰ میلیون دلار نرسیده است.

وی گفت: با تشکیل کمیسیون‌های مشترک اقتصادی امیدواریم این روابط توسعه یابد و با توجه به نقشه راهی که برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی طراحی شده، گام‌های خوبی در این راستا برداشته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکید نقشه راه طراحی شده بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، سرمایه‌ گذاری، تجاری، صنعتی، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان، آموزشی، علوم و انرژی، اظهار کرد: روابط تجاری دو کشور از همکاری‌های ساده به سمت همکاری‌های فنی – مهندسی توسعه یافته است که این موضوع را می‌توان گامی موثر در توسعه روابط دو کشور دانست.

شریعتمداری در ادامه با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته از سوی ایران، اظهار کرد: امیدواریم با شرکت مشترکی که بین ایران‌خودرو و بلاروس ایجاد شده، بتوانیم خودروهای مناسبی به کشورهای عضو آسیا صادر کنیم.

امید به ثبت سریع‌تر دارو از سوی بلاروس

وی افزود: در این سال‌ها تولید تجهیزات پزشکی در کشور دارای توانمندی‌های خوبی شده و سابقه صادرات این بخش به بلاروس را داریم و از فعالیت‌های کشورهای صادر کننده در این بخش حمایت خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در زمینه دارو همکاری‌های خوبی بین دو کشور آغاز شده است، اما امید به ثبت سریع‌تر دارو از سوی بلاروس را داریم.

سختگیری بلاروس در مقابل ۵۰ میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی

شریعتمداری با اشاره به لزوم توسعه همکاری‌های بانکی دو کشور گفت: ۵۰ میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی در نظر گرفته‌ایم که با سخت‌گیری‌هایی از سوی بانک‌های بلاروس همراه است که امیدواریم این مشکلات حل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکلات مربوط به تردد ایران به بلاروس و صدور ویزا را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.

علاقه بلاروس برای همکاری در خودروسازی و مونتاژ

او همچنین پیشنهاداتی برای لغو روادید میان دو کشور مطرح کرد.

وزیر صنعت بلاروس نیز از برنامه‌ریزی برای گسترش فعالیت‌های تجاری دو کشور تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد و گفت: بلاروس برای توسعه روابط تجاری با ایران به خصوص در صنعت خودروسازی و مونتاژ علاقه‌مندی بسیاری به همکاری دارد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا