بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

توسعه نرم‎‌افزار بر مدار مشتری می‌گردد / گفتگو با پرهام بهین‌شاد مدیرعامل هدایت هوشمند قرن

ماهنامه عصر تراکنش / اگر قدمت شرکت‌های کوچک و بزرگی را که در زمینه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت فعال هستند، بررسی کنیم، نام شرکت هدایت هوشمند قرن با اینکه خیلی شناخته‌شده نیست، در بین این شرکت‌ها دیده می‌شود که به بلوغ قابل قبولی رسیده‌ است. این شرکت از سال ۱۳۸۷ با هدف مهندسی مجدد در زیرساخت‌های انفورماتیک در کشور تاسیس شد و از همان ابتدا سهم خود از بازار را در زمینه فناوری‌های پرداخت به‌دست آورده و همچنان این سهم را با وجود داشتن رقبای بزرگ و قدرتمند حفظ کرده است.

پرهام بهین‌شاد، از ابتدای تاسیس هدایت هوشمند قرن، مدیرعامل این شرکت بوده و کارشناسی نرم‌افزار و مهندسی امنیت شبکه دارد و با توجه به اینکه معتقد است کار عملیاتی و واقعی بزرگ‌ترین معلم در مسیر پیشرفت کسب‌وکار است، به ادامه تحصیل علاقه چندانی نداشته است و سعی کرده بیشتر به‌صورت عملیاتی با موارد و مسائل مواجه شود تا تئوری. احتمالا همین موضوع هم باعث شده که تیم بدنه و اجرایی این شرکت نسبت به میانگین صنعت، خیلی جوان‌تر باشند و مدیریت نیز فضا را برای نیروهای جوان باز گذاشته است تا شرکت حالت کرختی رایج در صنعت را به خود نگیرد. هدایت هوشمند قرن در حال حاضر بیش از ۴۰ نفر کارمند دارد. این شرکت، عضو شورای عالی انفورماتیک است و به سازمان‌های خصوصی و دولتی؛ مانند مخابرات استان‌ها و شرکت‌های PSP سرویس‌ می‌دهد.

همچنین بخوانید

برای آشنایی بیشتر با حوزه فعالیت‌های شرکت هدایت هوشمند قرن گفت‌وگویی با پرهام بهین‌شاد، مدیرعامل این شرکت داشتیم که متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

پیش از هر چیز بگویید هدایت هوشمند قرن چه خطوط کسب‌وکاری دارد؟

عمده فعالیت این شرکت به سه گروه اصلی «نرم‌افزار»، «سخت‌افزار» و «شبکه و پشتیبانی» تقسیم می‌شود. در بخش نرم‌افزار بیشتر با راهکارهای مبتنی بر پرداخت موبایلی و پرداخت همراه با دستگاه کارتخوان سروکار داشته‌ایم. محصولی داریم با نام سوئیچ  HHQ که مخفف همان هدایت هوشمند قرن است. داخل این سوئیچ، درگاه کارتخوان‌های موبایلی، درگاه پرداخت اینترنتی و درگاه پرداخت موبایلی همگی وجود دارد. ما همچنین دومین شرکتی هستیم که مجوز کارتخوان موبایلی خود را پس از ایران‌کیش از شاپرک دریافت کرده‌ایم و اولین شرکتی هستیم که به‌صورت عملیاتی کارتخوان‌های موبایلی خود را روی نسخه iOS  اجرا می‌کند. در بخش نرم‌افزار پس از کارتخوان‌های موبایلی، عملیاتی کردن فناوری ان‌اف‌سی (NFC) روی این کارتخوان‌ها را در برنامه داریم.

در بخش سخت‌افزار نیز توانستیم نمایندگی انحصاری اسپکترا را دریافت کنیم و در حال حاضر هم با شرکت‌های ایران‌کیش و فن‌آوا‌کارت همکاری داریم و با دو PSP دیگر نیز در حال مذاکره هستیم.

یک ابزار هم داریم که هنوز در ایران معرفی نشده، ولی سیستمی است که اپل‌پی هم از آن استفاده می‌کند. در واقع یک دستگاه ریدر است که به دستگاه کارتخوان وصل می‌شود. سیستم عملکردی این دستگاه با نرم‌افزارهای ان‌اف‌سی تفاوت دارد. این دستگاه، موبایل را می‌خواند و اگر زمانی اپلیکیشن‌هایی مانند آپ، پات، تاپ و غیره بخواهند فناوری ان‌اف‌سی را فعال کنند، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

در بخش بانکی نیز از سال‌های گذشته و از ابتدای شروع کار هدایت هوشمند قرن، تامین‌کننده سرور و سوئیچ برای بانک‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آنها بودیم و پشتیبانی مخابرات استان‌هایی مانند تهران و البرز را به عهده داشتیم. در کنار اینها در بخش شبکه و پشتیبانی، به‌صورت جامع، مشاوره خدمات شبکه را ارائه کرده‌ایم و در تهیه مراکز داده خیلی از بانک‌ها یا نظارت کرده‌ایم یا مسئولیت کل کار را به‌عهده گرفته‌ایم.

شرکت اسپکترا

شرکت اسپکترا تکنولوژی در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و از شرکت‌های پیشرو چین در زمینه طراحی و توسعه راهکارهای تراکنش‌های الکترونیکی است. فناوری‌های پیشرفته این شرکت عبارت است از: ارائه اولین راهکار تراکنشی بدون سیم ادغام‌شده، راهکار تراکنش الکترونیکی سلف‌‌سرویس، کارتخوان مغناطیسی امن، کارت جداشدنی IC و ماژول SAM کارت.

 

بیشترین چیزی که افراد از بیرون، هدایت هوشمند قرن را با آن می‌شناسند، کارتخوان‌های موبایلی است. چرا؟

این جریان از پنج سال پیش آغاز شد. از همان زمان می‌خواستیم سوئیچ کارتخوان‌های موبایلی را ارائه دهیم و با همکاری یک شرکت خارجی این دستگاه را وارد کنیم. حتی سال ۱۳۹۲ ما اولین نمایشگاه کارتخوان‌های موبایلی را در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار کردیم. منتها در آن زمان شاپرک هنوز مجوز کارتخوان‌های موبایلی را صادر نکرده بود. در نهایت آبان ماه ۱۳۹۴ این سازمان دستورالعمل کارتخوان موبایلی را ارائه کرد. همان زمان بود که ما با سایان‌کارت و ایران‌کیش قرارداد بستیم و سال بعد هم سراغ فن‌آواکارت رفتیم. اکنون سخت‌افزار و نرم‌افزار کارتخوان‌های موبایلی را در ایران‌کیش ما تهیه می‌کنیم و طراحی نرم‌افزار فن‌آواکارت را نیز به عهده داریم.

.

یکی از فیدبک‌هایی که قبل از این مصاحبه از دیگران درباره هدایت هوشمند قرن گرفتم، جوان بودن تیم این شرکت است؛ این جوان بودن عمدی است؟

نکته‌ای که همیشه در هدایت هوشمند قرن در بحث منابع انسانی وجود داشته، این است که این شرکت همواره کوشیده از نیروهای جوان و نخبه استفاده کند. همزمان تلاش کردیم انرژی و ایده‌پردازی نیروهای جوان را با تجربه افراد قدیمی‌تر ترکیب کنیم تا بهترین خروجی را داشته باشیم.

فناوری ان‌اف‌سی

مهم‌ترین کاربرد ان‌اف‌سی، پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند است. کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در گوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه ان‌اف‌سی‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود. بیشتر معاملات نیاز به تصدیق ندارند، ولی در برخی موارد ممکن است فروشندگان درخواست تایید هویت کنند. دستگاه‌های دارای ان‌اف‌سی تنها به‌عنوان فرستنده عمل نمی‌کنند، بلکه می‌توانند به‌عنوان دستگاه گیرنده نیز باشند.

 

این دیدگاه شما در خصوص منابع انسانی خیلی دیدگاه پیشرویی است، ولی آیا این جوان بودن ممکن است از دید برخی مشتریان شما که اغلب نگاه سنتی دارند، برایتان در جلب اعتماد آنها چالش‌برانگیز باشد؛ این موضوع را چطور مدیریت کرده‌اید؟

نیروی جوان و نخبه بخش بزرگی از نیروی انسانی در هدایت هوشمند قرن است، ولی بخش پررنگ‌تر آن مدیران میانی هستند که همگی مدیران باتجربه‌ای‌اند که پیش از این در شرکت‌های بزرگ و بانک‌های متعددی فعالیت داشته‌اند.

از سوی دیگر، این مساله که فضا به‌منظور آزمون‌وخطا برای نیروهای جوان وجود داشت، به شش یا هفت سال پیش برمی‌گردد. اکنون مجموعه هدایت هوشمند قرن و نیروهایش به بلوغی رسیده‌اند که دیگر آزمون‌وخطا جایش را به روال‌های کاری مشخص داده است. از آنجایی‌ که ساختار اصلی چیده و مشخص شده و مدیران هم در موقعیت‌های بحرانی توانسته‌اند پختگی و تجربه خود را ثابت کنند، اعتماد شکل گرفته است.

مشتریان هدایت هوشمند قرن را چه کسب‌وکارهایی تشکیل می‌دهند؟

در حوزه نرم‌افزار، عمده مشتریان ما شرکت‌های حوزه پرداخت هستند. در بخش شبکه نیز مشتریان ما را بانک‌ها تشکیل می‌دهند. البته با شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ هم همکاری داریم.

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از توان شرکت به حوزه پرداخت اختصاص دارد. بخش نرم‌افزار ما در ابتدا کوچک بود و به‌مرور زمان گسترش پیدا کرد. عامل دیگر در مهم شدن این عنصر، رضایت مشتریان بود که برای ما در اولویت است و همین نگاه در وهله نخست باعث رشد بخش نرم‌افزاری ما شد.

شرکت سه‌ستاره کره‌ای

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ در شهر تائگو کره جنوبی توسط لی بیونگ ـ چول تاسیس شد. کار این شرکت به‌عنوان صادرکننده غذا آغاز شد و در ابتدا به صادرات ماهی خشک و آرد به چین می‌پرداخت. در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ سامسونگ وارد کسب‌وکارهای دیگر شد، از جمله بیمه عمر و تولید منسوجات. شاخه سامسونگ الکترونیک در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد؛ شاخه‌ای که بیش از هر محصولی به تولید تلویزیون پرداخت. فروش اولین تلویزیون سیاه‌وسفید سامسونگ هم در سال ۱۹۷۰ آغاز شد. در دهه ۱۹۸۰ سامسونگ تمرکز بیشتری را روی صنایع الکترونیک قرار داد و تولید تلویزیون‌های رنگی، کامپیوترهای شخصی، ضبط صوت و دوربین فیلمبرداری را شروع کرد. کلمه سامسونگ در زبان کره‌ای به معنی «سه‌ستاره» است.

 

به‌صورت کلی وجه تمایز هدایت هوشمند قرن با سایر شرکت‌ها در چیست؟

نقطه تمایز ما پشتیبانی و ارائه کالای درجه‌یک است. تمرکز ما روی کیفیت کار است. شاید در گذشته کمیت محصولات ما کمتر بود، ولی به‌مرور زمان مشتریان متوجه شدند در استفاده از محصولات ما با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوند و محصولات کیفیت بیشتری داشتند. زمانی هم که مساله‌ای پیش می‌آمد، همیشه پشتیبانی قوی داشته‌ایم و گاه حتی زمانی که دوره گارانتی به پایان رسیده بود، خدمات رایگان داشته‌ایم.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا