انرژی

سازوکار انتقال تکنولوژی باید اصلاح شود

مشاور وزیر نفت با اشاره به توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد که در مواردی که شرکت‌های داخلی توان انجام کار را دارند باید استفاده از سازندگان و پیمان‌کاران خارجی ممنوع شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه بازدید از  چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش، در مورد وضعیت قرارداد ساخت ۱۰ قلم گروه کالایی، اظهار کرد: البته ورود بنده به موضوع این ۱۰ قلم کالا بسیار جدید و اخیر است اما در عین حال با برخی از طرف‌های قرارداد جلسه‌هایی داشتیم که خوشبختانه در مواردی که به ما ارجاع شد یا سازندگان و طرف‌های قرارداد مشکل داشتند، توانستیم با کمک دوستان وزارت نفت و شرکت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه، موضوعات را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی در مورد قرارداد پمپ‌های برقی درون‌ چاهی نیز، ادامه داد: دو سه بار با طرف قرارداد و شرکت فلات قاره جلسه گذاشتیم و ظاهرا مشکلات حل و فصل شده است. یک گروه دیگری هم بود که ظاهرا برای کار آمادگی داشتند، بنابراین ما توصیه کردیم که بهتر است ما با هر دوی این‌ها قرارداد داشته باشیم تا از توان بیشتر داخلی استفاده شود، ضمن اینکه کشور ما هم نیاز دارد.

همچنین بخوانید

مشاور وزیر نفت اضافه کرد: در مورد مته‌های حفاری نیز چند جلسه داشتیم و امیدواریم که این موضوع به طور کلی تسریع شود. به نظر من این روشی که برای انتقال تکنولوژی گذاشته شده یا همان مهندسی معکوس، یک مقدار پیچیده و بروکراتیک است و امیدواریم با کمک دوستان‌مان در شرکت نفت روش‌ها یک مقدار تسهیل شود که کارها پیش برود، چرا که من فکر می‌کنم برخی از این روش‌ها منبطق بر شرایط ما نیست؛ مثلا یک دستورالعملی از برخی شرکت‌های خارجی آوردیم که اصلا در این رابطه قابل اعمال نیست و این چیزهایی است که من اخیرا متوجه شدم.

نعمت‌زاده ابراز امیدواری کرد که کار این ۱۰ قلم گروه کالایی همانطور که مدنظر وزیر و وزارت نفت است، هرچه زودتر تحقق پیدا کند.

وی درباره گله برخی از شرکت‌های داخلی به عدم اعتماد به این شرکت‌ها در مناقصات نیز، گفت: این موضوع به مجریان نفت، گاز و پتروشیمی برمی‌گردد که باید به شرکت‌های داخلی اعتماد کنیم؛ شرکت‌هایی هستند که توان و تجربیات خوبی دارند و قبلا هم همین کارها را انجام دادند و اصلا ما باید رجوع به یک سازنده یا پیمانکار خارجی را در این موارد ممنوع کنیم و در مواردی هم که نیاز به مشارکت خارجی است حتما هم سازندگان ما علاقه‌مندند و چند مورد هم هست که با آن‌ها در حال مذاکره هستیم.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا