صنعت، معدن، تجارت

تعریف خودروهای هیبریدی و برقی بر اساس نوع کاربری

مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: کاربری خودروی هیبریدی و برقی بسته به نوع کاربری خودرو و همچنین موضوع بهره‌گیری از این خودروها مشخص می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیر حسین قناتی در خصوص خبر منتشر شده در خبرگزاری‌ مهر مبنی بر «محدودیت ورود خودروهای هیبریدی» توضیحاتی را جهت شفافیت هر چه بیشتر موضوع ارائه داد.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت گفت: با توجه به تقسیم بندی انواع مختلف خودروهای هیبریدی و مقایسه آن با خودروهای تمام برقی می‌توان نتیجه گرفت که بسته به نوع کاربری خودرو و همچنین موضوع بهره‌گیری از این خودروها (کاهش مصرف سوخت و یا کاهش آلایندگی) تعریف کاربری خودروی هیبریدی و برقی مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: بر این اساس خودروهای تمام هیبریدی(Full Hybrid) با سیستم(سری- موازی) که در آن پایه قوای محرکه، موتور الکترکی بوده و موتور احتراقی تنها جهت شارژ باتری و همچنین کمک به توان خودرو در شیب بالا و یا تأمین قدرت خودرو به صورت موازی وارد جریان می‌شود، در مقایسه با دیگر انواع هیبرید، می‌تواند جایگزین مناسبی جهت خودروی احتراق داخلی محسوب شود.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این خودروها نیازی به موتور احتراقی با حجم بالا (۲۰۰۰ سی‌سی و یا بالاتر) ندارند و با موتور با حجم کوچک نیز راندمان لازم را داشته و در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تأثیر بسزایی دارند.

قناتی گفت: خودروهای تمام الکتریکی با قابلیت اتصال شارژر(Plug in) با قابلیت پیمایش بالا، بهترین راهکار جهت کاهش آلودگی هوا ومصرف سوخت در مقایسه با خودروهای هیبریدی است.

وی افزود: بر اساس جدول تعرفه حقوق ورودی، فاصله تعرفه‌ای بین خودروی احتراقی با خودروی هیبریدی و هیبریدی پلاگ‌این به ترتیب ۳۰ و۴۰ درصد رعایت شده است.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت تصریح کرد: مصرف سوخت فسیلی در خودروهای هیبریدی بسته به نوع فن آوری آن شامل: stop-start وmild hybrid وfull hybrid وplug in از حدود ۵ درصد تا ۳۰ درصد صرفه جویی دارد ولی این میزان در آلایندگی تاثیر کمتری خواهد داشت. در مقابل خودروی تمام برقی با توجه به عدم استفاده از سوخت فسیلی هیچگونه مصرف سوخت وآلایندگی نداشته و بر اساس مصوبه هیات دولت کماکان دارای حقوق ورودی ۵ درصد است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت افزود: درخصوص قیمت این خودروها نیز می‌توان گفت خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولا بین ۲۵ تا ۴۰ درصد اختلاف قیمت دارند. به همین جهت نیز در کتاب تعرفه، اختلاف حقوق ورودی بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی بین این خودروها لحاظ شده تا باعث ایجاد انگیزه در مشتریان جهت خرید این خودروها شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا