اقتصاد کلان

تأمین مالی ۴.۲ میلیارد دلاری بانک توسعه صادرات در حوزه انرژی

به گزارش آرمان اقتصادی؛ علی صالح ابادی در کنفرانس نفت ۲۰۱۷ افزود : بخشی از آن از طریق صندوق توسعه ملی و سپرده گذاری های این صندوق برای پروژه های نفت و گاز در بانک توسعه صادرات انجام پذیرفته است.
وی گفت: اعطای گارانتی به شرکت های خارجی که پروژه های صادرات محور حوزه های نفت ، گاز و پتروشیمی را فاینانس می کنند ، ضمانت بازپرداخت اوراق قرضه شرکت های ایرانی که بتوانند این ابزارهای مالی را در بازارهای خارجی عرضه کنند و همچنین آمادگی برای جذب ، گشایش و ابلاغ فاینانس پروژه های حوزه های نفت و انرژی را می توان جدیدترین برنامه ها و رویکردهای اجرایی بانک توسعه صادرات به شمار آورد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: سال گذشته صندوق توسعه ملی در این بانک ۸۰۰ میلیون دلار سپرده گذاری برای پروژه های نفت و گاز انجام داد که ما این مبلغ را در پروژه های نفتی و گازی صرف کردیم.
صالح آبادی به فاینانس چین اشاره کرد و گفت: فایناس جذب شده از کشور چین ۲.۲میلیارد یورو بوده که با عاملیت بانک توسعه صادرات در پتروشیمی بوشهر اجرایی شده است. با به بهره برداری رسیدن این پروژه پیش بینی می شود سالانه ? میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده خواهد شد.
وی در ادامه به پروژه های مشترکی اشاره کرد که می توان بخش بزرگی از منابع مالی آن را از سایر کشورها و بازارهای مالی بین المللی تأمین کرده و عنوان داشت: در پروژه های مشترک، طرفی که قصد اجرای پروژه ای را در داخل کشور دارد، فاینانس آن را نیز با خود می آورد و بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل ایرانی برای آن اعتبار اسنادی باز کرده و تعهدات آن را به عهده می گیرد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات به سایر ابزارهای حمایتی از صادرات در این بانک اشاره کرد و گفت: ما در قالب سرمایه در گردش نیز به پروژه هایی که ماهیت
صادراتی داشته و نیازمندسرمایه در گردش صادراتی هستند، تسهیلات سرمایه در گردش هم بصورت ارزی و هم ریالی پرداخت می کنیم. در واقع اگر پروژه ای در خارج از کشور باشد که بتوان برای آن، زنجیره صادراتی تعریف کرد نیز از سوی ما تامین مالی خواهد شد.
صالح آبادی در ادامه صحبت های خود به موضوع مشارکت بانک توسعه صادرات در پروژه هایی که با فاینانس خارجی شروع شده است ، اشاره کرد و گفت: اگر فاینانسی از خارج کشور وارد شود آن را تضمین می کنیم. همچنین بانک توسعه صادرات آمادگی دارد بصورت سندیکایی در پروژه هایی که با فاینانس خارجی آغاز به کار کرده است ، مشارکت داشته باشد. این مشارکت را هم از طریق منابع بانک و هم از طریق محل سپرده گذاری های صندوق توسعه ملی و یا سایر خطوط اعتباری انجام خواهیم داد.
علی صالح آبادی از ضمانت بازپرداخت اوراق عرضه شده در خارج از کشور خبر داد و اظهار داشت: اگر شرکتی بتواند در خارج از کشور اوراق ( قرضه) عرضه کند، ما ضمانت بازپرداخت آن را از طریق شرکتهای تامین سرمایه زیرمجموعه بانک پیگیری می کنیم تا این شرکت ها بتوانند از طریق بازارهای خارجی تامین سرمایه انجام دهند.
وی افزود: بانک توسعه صادرات در پروژه های داخل کشورکه ماهیت صادراتی دارند، محصول آنها صادراتی هستند و می توانند ارز آوری داشته باشند، آمادگی فاینانس دارد. در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی که جزو اولویت های کشور است آمادگی انجام فاینانس بصورت مستقیم، سندیکایی ( مجموعه ای از چند بانک ) و هم در قالب خطوط فاینانس دریافتی از خارج کشور را داشته و نیز به فاینانسورهایی ( تأمین مالی کنندگان پروژه های صنعتی و زیرساختی ) که این پروژه ها را فاینانس می کنند گارانتی اعطا خواهد کرد.
انتهای پیام/


منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا