بورس

چشم‌های خیره شده در بورس / با لبریز شدن صبر سهامداران فقط «ترامپ» سهام می‌خرد

بورس تهران امروز شاهد واگذاری صف خرید ناپایدار خودرویی ها و سایر صنایع وابسته همزمان با عرضه سهام از سوی معامله گران اغلب حقوقی در کنار انتشار گزارش شفاف سازی و در آستانه بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت بود. بازاری که در سردرگمی و بیم و امید حاکم بر معاملات خود فقط به بازارهای جهانی چشم دوخته است.

به گزارش خبرنگار بورس پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ با پایان معاملات روز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۹۵ ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۱۴ واحدی نمایشگر عدد ۷۷ هزار و ۹۷۵ واحد بود.

شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۳۰ واحدی به عدد ۱۵ هزار و ۷۳۹ واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با افزایش ۴ واحدی به عدد ۲۷ هزار و ۲۸۶ واحد رسید و شاخص قیمت هم وزن با  23 واحد کاهش، عدد ۱۲ هزار و ۴۸۴ واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۹۸ واحدی به رقم ۸۵ هزار و ۵۵۴ واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز با ۳۶ واحد افزایش  در حالی عدد ۵۵ هزار و ۲۴۶ واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۱۶ واحدی به رقم ۱۶۶ هزار و ۵۱۳ واحد رسید.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز امروز بدون تغییر محسوسی روی رقم ۸۵۰ واحد ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ بورس تهران امروز همزمان با انتشار گزارش شفاف سازی بانک تجارت و پوشش ۱۷۶ درصدی سود برآوردی این بانک در عملکرد سه ماهه سوم امسال شاهد واگذاری صف خرید شکل گرفته در گروه خودرویی ها همزمان با افزایش عرضه سهام از سوی معامله گران اغلب حقوقی در این گروه بود. هر چند که بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت به وقت معاملات امروز بازار سهام نرسید اما سناریوی تقویت سهام خودرویی ها در راستای حمایت از شاخص های بورس در زمان گشایش نماد های معاملاتی بانک ها را کنار زد.

معاملات کم حجم و باری به هر جهت سهام در بازار در حالی همجنان ادامه دارد که هیچ کس نمی داند بطور مشخص فردا و یا حتی هفته آینده چه اتفاقی را می توان برای سودآوری عملیاتی شرکت ها و یا به عبارتی بهتر ریسک و بازده سهام رخ خواهد داد.

همزمان فرمان های ملی گرایانه رییس جمهور جدید امریکا در خصوص کاهش مالیات برای تولیدکننده داخلی و لزوم حمایت از صنایع آمریکایی در کنار فرمان عدم ورود مهاجران ۷ کشور اغلب آسیایی به این کشور باعث شده تا بازار کامادیتی ها در کنار اونس طلا با نوسان قیمت ها در شیب مثبت روبرو باشند.

تا لحظه انتشار این گزارش هر تن مس در بورس کالایی لندن با افزایش حدود ۲ درصدی به قیمت ۵۹۴۱ دلار معامله می شود.

همزمان سرب و روی نیز با افزایش قیمت در مدار مثبت به ترتیب به قیمت ۲۳۵۳ دلار و ۲۸۵۲ دلار رسیده است.

در عین حال قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در کنار اونس طلا دوباره با نوسان روبرو است.

برخی معامله گران معتقدند که اقدام های نژاد پرستانه ترامپ و نگاه ضد رقابتی وی می تواند بازارهای جهانی را با تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده کالاهای اساسی در دنیا با ریسک بیشتری روبرو سازد از اینرو اگر چه تقاضای خرید واقعی با توجه به تعطیلات سال نو در چین وجود ندارد اما برای کارگزارها و واسطه گر های در بازار های جهانی می تواند حاکی از نوسان شدید قیمت ها باشد.

در این بین تاثیر نوسان بازار های جهانی بر شرکت های صادرات محوری همچون معدنی ها، فلزی ها،پتروشیمی ها و حتی سیمانی ها در بورس تهران می تواند حاکی از دلخوشی تازه برای سهامداران همزمان با درجا زدن بانک ها باشد. انتظاری که شاید به شوخی بتوان گفت در میان لبریز شدن صبر سهامداران خسته بازار تنها ترامپ خریدار سهام ارزنده دستکم تا انتخابات دوره دوازدهم رییس جمهوری خواهد بود.

هر چند که زیان های سنگین بانک ها حاکی از تعطیلی برخی صنایع در آینده ای نزدیک دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام امروز بازاری متعادل و توام با واگذاری سهام در گروه خودرویی ها بود که خود را آماده بازگشایی نماد معاملاتی دومین بانک بزرگ خصوصی شده در روز آینده می کرد. بازاری که برای حمایت از داشته های خود تنها به اراده سهامداران اش تکیه کرده است.


منبع:اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا