بانکبانک و بیمه

فدرال رزرو منتظر شفافیت اقتصادی ترامپ

انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست پولی هفته جاری که نخستین نشست این بانک در سال میلادی جاری است، نرخ‌های بهره را بدون تغییر حفظ کند، زیرا در انتظار شفافیت بیشتر درباره سیاست‌های اقتصادی ترامپ است.

به گزارش آرمان اقتصادی،دونالد ترامپ وعده داده که هزینه عظیمی را بر روی زیرساخت اجرا کند، مالیاتها را کاهش دهد، مقررات را تسهیل کند و توافق تجاری را مورد بازبینی قرار دهد.
تصمیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه در پایان نشست دو روزه اعلام می شود و جانت یلن، رئیس بانک مرکزی پس از این نشست یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند.
تصمیمات سیاست پولی در حالی اعلام خواهد شد که یلن یک هفته قبل اظهار کرد اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل نزدیک شده است و نسبت به پیامدهای کندی اقدام بانک مرکزی برای افزایش نرخهای بهره هشدار داده بود.
اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده‌اند نرخهای بهره در نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا افزایش نخواهد یافت و طبق آمار معاملات صندوقهای فدرال، سرمایه‌گذاران زمان دور بعدی افزایش نرخها را در ژوئن پیش بینی می‌کنند.
بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره مبنا را در نشست دسامبر به میزان ۲۵ واحد افزایش داد که دومین افزایش نرخ در حدود یک دهه گذشته بود. این بانک سه دور افزایش نرخها در سال میلادی جاری را پیش بینی کرده است.
سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا با وجود آمار اقتصادی مثبت اخیر تا زمانی که اطلاعات دقیق‌تری از برنامه‌های اقتصادی ترامپ نداشته باشند، قادر به ارزیابی روند رشد تورم نخواهند بود.
بر اساس گزارش رویترز، با نزدیک شدن اقتصاد آمریکا به اشتغال کامل، وعده رئیس جمهور جدید این کشور برای اجرای تدابیر محرک مالی و اصلاحات مالیاتی ممکن است به رشد سریع‌تر تورم منجر شود. این امر سیاستگذاران آمریکایی را ناچار خواهد کرد نرخهای بهره را سریعتر افزایش دهند.
سایر سیاستها مانند مقابله با مهاجرت تاثیر مثبتی برای رشد اقتصادی آمریکا در بلندمدت نخواهد داشت.
نرخ بیکاری آمریکا با وجود کندی رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه چهارم، ۴.۷ درصد ماند و سرمایه‌گذاری تجاری بهبود یافته است. طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا، هزینه مصرفی که بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی این کشور به حساب می آیند، اندکی در دسامبر رشد کرد.

همچنین بخوانید


همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا