بانک و بیمهطلا و ارز

طلا و دلار چرا گران شد؟/ ارزهای خریداری شده به بازار برنمی‌گردد

یک کارشناس اقتصادى با اشاره به اینکه نوسانات دلار از ماه‌هاى گذشته قابل پیش‌بینى بود، تصریح کرد: بعید است دلار هایى که توسط مردم خریدارى شد مجددا به بازار برگردد.

ابوذر نجمى در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با بیان این که مشکلات نقل و انتقالات ارز در کشورهاى چین و ابوظبى، افزایش نرخ دلار را در پى داشت توضیح داد: طى ماه هاى گذشته چین حساب تجار ایرانى را مسدود کرده بود و نقل و انتقلات ارزى از مبدا این کشور دچار مشکل شده بود همچنین از طرف دیگر مقام بانکى کشور ابوظبى سختگیرى هایى را براى حساب بانکى ایرانى‌ها اعمال کرده بود که در حوزه تجارت خارجى افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت.

این کارشناس اقتصادى با اشاره به این که در داخل کشور افزایش نرخ دلار باعث افزایش تمایل مردم به خرید آن شد، تصریح کرد: طى یک ماه گذشته قیمت سکه افزایش پیدا کرد و حباب قیمتى آن زیاد شد که این تمایل مردم به خرید دلار را افزایش داد.

وى درباره اقدام بانک مرکزى جهت کنترل بازار، اضافه کرد: بانک مرکزى ابتدا سعى کرد با توزیع اسکناس این شوک را کنترل کند ولى به این نتیجه رسید که فشار تقاضاى بازار بسیار زیاد است و هر چقدر دلار به بازار تزریق کند همچنان نرخ دلار بالا مى رود.

این کارشناس با بیان اینکه بعید است ارز خریدارى شده توسط مردم عادى به بازار برگردد، خاطرنشان کرد: کسانى که در این نوسانات دلار خریدند دنبال سفته بازى کوتاه مدت نبودند و معمولا مردم عادى وقتى در این شرایط دلار مى خرند حداقل براى یک دوره سه تا شش ماهه آن را حفظ مى‌کنند.

وى ادامه داد: این کار عمدتا براى سرمایه گذارى نیست بلکه موضوع حفظ ارزش پول و قدرت خرید است در نتیجه سعى مى‌کنند بخشى از سبد سرمایه‌اى خود را به صورت دلار نگه دارند.

نجمى در ادامه درباره قیمت دلار در ماه هاى آینده گفت: در کوتاه مدت شاهد روند نزولى نرخ ارز هستیم حتى ممکن است قیمت دلار به کم تر از ۴ هزار و ۵٠٠ تومان هم برسد اما در بلند مدت و در سال آینده شاهد افزایش نرخ دلار خواهیم بود.

تاثیر نوسانات ارز در قیمت طلا

نجمى با تاکید بر این که افزایش قیمت طلا باید به طور سنتى متاثر از نرخ اونس جهانى و قیمت دلار باشد توضیح داد: از اول امسال طلا و سکه دچار حباب قیمتى بوده‌اند و در حال حاضر طلا  به خصوص سکه رابطه شان با دلار به هم خورده است.

وى ادامه داد: در این شرایط به دلیل این که مردم حس مى‌کنند با افزایش نرخ دلار، حباب قیمتى سکه از بین مى رود طلا مى‌خرند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

این کارشناس اقتصادى با بیان این که حراج سکه توسط بانک مرکزى تاثیر زیادى در کاهش حباب قیمتى آن نداشت، افزود: طى یک هفته اخیر قیمت اونس جهانى و طلا افزایش پیدا کرد اما قیمت سکه به دلیل حباب زیاد، افزایشى نداشت.

وى در پایان اضافه کرد: پیش‌بینى مى شود در سال آینده، هم قیمت اونس جهانى و هم طلا و سکه افزایش داشته باشند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا