امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

روند مسدود کردن چاه های غیرمجاز کند است

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و روند مسدود شدن این چاه ها بسیار کند است،گفت: واردات محصولات اساسی اگر کنترل شده باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس کشاورز در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه به گفته کارشناسان قانون خرید تضمینی در حال حاضر کارایی گذشته را ندارد و دولت باید قوانین جدید را در این زمینه جایگزین کند، اظهار داشت: باید به آن چیزی که قانون است، احترام بگذاریم و آن را اجرا کنیم. قطعا درست است که برای هر کار می توان راهکار بسیار بهتری ارائه کرد، اما این راهکار در مرحله نخست باید پیدا، بررسی و تست شود تا بتوانیم آن را جایگزین کنیم، که در حال حاضر نیز چنین راهکاری پیدا نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تولید کالاهای اساسی نیز با بیان اینکه در زمینه کالاهای اساسی بازار موردی بسیار تعیین‌کننده است، افزود: حدود چهار میلیارد دلار در بحث واردات روغن و کنجاله جابجا می شود و قدرت زیادی در این زمینه وجود دارد، بنابراین بسیار سخت است که ما بتوانیم بر این قدرت نامرئی توان شنا کردن پیدا کنیم. این یک واقعیت است.

همچنین بخوانید

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه وظیفه ما تنظیم بازار، عرضه مناسبت و کافی و به موقع کالاها در حد قیمت های عمده است، اضافه کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون تن شکر در کشور موجود است در حالی که ما در ماه به حدود ۱۸۰ هزار تن از این محصول نیاز داریم، بنابراین ما به اندازه نیاز حدود ۶ ماه کشور شکر داریم.

کشاورز با اشاره به اینکه قیمت مصوب هر کیلو شکر ۲۵۲۰ تومان است، ادامه داد: در حال حاضر هر کس که نیاز به این کالا دارد می تواند درخواست دهد و شکر با قیمت ۲۵۲۰ تومان در بورس قابل عرضه است. اگر یک مغازه دار این کالا را گران می دهد، چرا ما باید پاسخگو باشیم؟

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه ما با انباشت برنج در کشور مواجه هستیم، تصریح کرد: امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده حال اینکه وضعیت قیمت و عرضه در بازار خرده فروشی به این شکل است و دولت تصمیم می گیرد که تعرفه واردات را کاهش دهد. امیدوار هستیم با این اتفاق قیمت برنج دو هزار تومان ارزان شود اگر کسانی که اظهار کمبود می کنند، راست بگویند.

وی ادامه داد: امیدواریم دستگاه های به مسئله کنترل قیمت مخصوصا در زمینه کالاهای اساسی توجه بیشتری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در اظهار نظری جداگانه درباره بحث آب بخش کشاورزی نیز اظهار داشت: قانون توزیع عادلانه آب که سال ۶۱ به تصویب رسیده و می گوید آب باید به صورت حجمی تحویل کشاورزان داده شود، هنوز اجرا نشده است و ما باید همگی به دولت فشار بیاوریم که آن را اجرا کنند.

کشاورز با تاکید بر اینکه حدود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، اضافه کرد: پس چرا کشاورزان را در این حوزه متهم می کنند. ۳۴ سال است که قانون موجود در این زمینه اجرا نشده ضمن اینکه سرعت انسداد چاه های غیرمجاز بسیار پایین است از بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز ۳۰ هزار مورد بیشتر بسته نشده است.

وی تصریح کرد: با این وجود ما انتظار داریم کسی که با اجازه اقدام به حفر چاه، اخذ وام، ایجاد باغ و تولید کرده، مصرف آب را کاهش دهد و سرزده می رویم و میزان آب این تولیدکنندگان را نصف می کنیم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام اخیر دولت در زمینه کاهش تعرفه واردات هشت محصول اساسی گفت: اگر واردات در فصل عرضه تولیدات داخلی توسط کشاورزان، انجام شود برای تولیدات داخلی خسارت زا است و مشکلاتی را فراهم می کند، اما اگر خارج از فصل عرضه به صورت کنترل شده این کار انجام شود، مشکلی برای تولید ایجاد نمی کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: میزان واردات نباید بیشتر از تقاضا باشد و این کار حتما باید کنترل شده انجام گیرد.

ادامه دارد…


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا