انرژی

تلاش برای تبرئه شریک تجاری ایران

باز هم نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی در راستای بهبود روابط ایران و چین وارد عمل شد و این‌بار اما گل کاشت. خبری که دیروز به نقل از محمدمهدی برومندی منتشر شد، حاکی از آن بود که اطلاعات جعبه سیاه کریستال (کشتی‌فله‌بر چینی که با نفتکش سانچی تصادف کرده بود) پاک شده است. خبری که به‌سرعت از سوی معاون سازمان بنادر و دریانوردی رد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی حق‌شناس در گفت‌وگویی اعلام کرد که هرگونه خبر در این زمینه کذب است و تمامی اطلاعات در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و تا بازخوانی کامل این اطلاعات، احتمالا سه ماه زمان نیاز است. یک روز قبل از اعلام این خبر از سوی این مقام مسئول در مجلس، برومندی اعلام کرده بود که شکایتی از چینی‌ها نخواهیم کرد؛ زیرا آنها تمام تلاش خود را کرده‌اند.

این در حالی بود که پرواضح است اظهارنظر در این زمینه نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتر و حتی ارجاع این پرونده به مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی است اما هر چه بیشتر می‌گذرد اختلافات ایران و چین بیش‌از‌پیش ظهور و بروز می‌کند. به‌نحوی‌که همین دیروز در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد که نباید مشکل بین ایران و چین را بزرگ کرد. مشکلی که چندوقتی است دامن اقتصاد ایران را گرفته و روابط تجاری ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

تأثیر این اختلال در بازگشت پول ایران از چین آن‌قدر نگران‌کننده شده که حتی مسئولان از بیان رسمی آن ابا دارند. پول‌هایی که اکنون در چین بلوکه شده و حتی به سبب دریافت‌نشدن آن، وزارت نفت به‌دنبال جایگزین‌کردن مقصد فروش نفت‌های صادراتی به اروپا است تا پس از مدتی مشتری آسیای شرقی سر به راه شود و پول‌های فروش نفت را بازپس دهد.

در‌عین‌حال مسدود‌شدن حساب‌های ایرانیان از جمله دانشجویان در چین هم از همین دسته مشکلات بود که چندی است خبر رسیده با رایزنی‌های انجام شده، چین برای گشایش حساب‌های جدید ایرانیان فراخوان داده است.

همین دیروز هم هانگ سن، سفیر چین اعلام کرد مشکل افتتاح حساب بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی که قبلا در چین اقامت و فعالیت بازرگانی داشتند، در آینده نزدیک به‌طور کامل حل می‌شود. در همین زمینه یک مسئول در بانک مرکزی، گشایش دوباره حساب‌های ایرانیان در چین را نتیجه رایزنی‌های فشرده مسئولان بانک مرکزی و مقامات سیاسی با طرف‌های چینی می‌داند و حتی هفته گذشته نیز هیئتی از این بانک، برای پیگیری‌های نهایی به چین سفر کرد.

حسین یعقوبی افزود: کار گشایش دوباره حساب‌های ایرانیان از هفته گذشته در چین آغاز شده و بانک‌های چینی، به محض احزار هویت صاحبان حساب، رفع مسدودی می‌کنند. در همین گیرودار، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای، ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع کرد.

 

‌ تناقض در بیان حقیقت

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز به خبرگزاری خانه ملت گفت: جعبه سیاه کشتی کریستال پس از حادثه این کشتی روشن بوده و معمولا دو ساعت بیشتر اطلاعات را ذخیره نمی‌کند، قابل‌استفاده نبوده و اطلاعات آن پاک شده و اطلاعات بعدی روی آن ذخیره شده است.

برومندی در حالی این مطلب را عنوان کرد که فقط با فاصله یک ساعت، حق‌شناس، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با رسانه ملی از کذب‌بودن این خبر گفت. به گفته او، جعبه سیاه کشتی کریستال و سانچی موجود و هیچ یک از اطلاعات آنها پاک نشده است.

 

‌ اختلاف با چین را بزرگ نکنید

این اخبار در شرایطی روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته که هم‌زمان سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین در اتاق ایران نیز در حال برگزاری بود. معاون وزیر اقتصاد در این همایش از سرمایه‌گذاری ٢.٣میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران بعد از سال ٩٢ خبر داد و گفت: مشکلات ایران و چین را نباید بزرگ کرد. محمد خزاعی افزود: سالانه ۱۱میلیارد دلار نفت ایران به چین صادر می‌شود و سطح فروش نفت خام ایران به چین بالاترین سطح در دهه اخیر بوده است.

مجموع تجارت ما با چین اعم از صادرات و واردات در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است و اولین قرارداد بزرگ مالی بین جمهوری اسلامی ایران و یک مؤسسه مالی چینی به مبلغ ۱۰میلیارد دلار امضا شد.

خزاعی با بیان اینکه به محض بروز مشکلی در چین یا ایران برخی شروع به بزرگ‌کردن این مسائل می‌کنند، گفت: این روش می‌تواند به روابط حسنه دیرینه چند‌هزار‌ساله صدمه بزند و علت این است که ممکن است ما در ایران و عده‌ای هم در چین انتظار داشته باشند همه چیز کامل باشد و واقعیت‌های مربوط به دو کشور را نادیده بگیریم؛ در‌صورتی‌که باید در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی واقعیت‌ها را در نظر گرفت.

واقعیت درباره جمهوری اسلامی ایران این است که ایران امروز یکی از مهم‌ترین قدرت‌های سیاسی و اقتصادی منطقه است و بدون حضور ایران معادلات سیاسی منطقه رقم نمی‌خورد. این مقام مسئول افزود: طبیعی است گسترش روابط بین ایران و چین بسیار در مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه مؤثر است و طبیعی است که از این اتفاقات برخی از کشورهای منطقه‌ و در سطح جهان راضی نباشند، بنابراین هم ایران و چین و هم بخش خصوصی و دولتی ایران و چین و هم بانک‌های ایران و چین باید مراقب باشند تا به این روابط صدمه نخورد.

خزاعی ادامه داد: ما در وزارت اقتصاد آمادگی بیش‌از‌پیش برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی داریم و باید بگویم که از اواخر سال ١٣٩٢ تا دی ماه ۱۳۹۶ در حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در ایران بوده است، این در حالی است که سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۲ فقط ۱۱۰ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که در این همایش اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم اعلام کرد: حجم مبادلات تجارت ایران و چین در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است. به گفته او، سال ۲۰۱۷ حجم مبادلات تجارت ایران و چین به حدود ۴۰ میلیارد دلار نزدیک شد که این میزان را در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کردیم.

منبع
روزنامه شرق

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا