امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تعیین نرخ تضمینی گندم بامقایسه قیمت جهانی آن اقدام اشتباهی است

سنندج – مجری طرح ملی گندم با اشاره به وضعیت تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در کشورمان، گفت: تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در کشورمان با مقایسه قیمت جهانی این محصول اقدام کاملا اشتباهی است.

اسماعیل اسفندیاری پور امروز پنج شنبه در گفت و گوبا خبرنگارمهر در خصوص تعیین قمیت خرید تضمینی گندم و علت عدم ابلاغ آن تاکنون، گفت: وزارت جهادکشاورزی طبق قانون  از مردادماه پیشنهاد قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را به شورای اقتصاد اعلام کرده است.

وی عنوان کرد: براساس تبصره قانون خرید تضمینی، وزارت جهاد کشاورزی حدود ۱۰ درصد رشد قیمت خرید تضمینی گندم را به شورای اقتصاد داده که این شورا متاسفانه تاکنون به هر دلیلی نرخ خرید تضمینی را اعلام نکرده است.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: از آنجا که تولید گندم در فضای اقتصادی حاکم برکشورمان انجام می شود هزینه هایی که بر تولید این محصول اثرگذار است، هم به کشاورز تحمیل می شود.

مجری طرح ملی گندم با اشاره به اینکه الزاما باید حقوق کشاورز هم در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم رعایت شود، افزود: وقتی کشاورزان ما با تلاش و کوشش خود طی چهار سال گذشته، کشور را از وارد کننده ۷ میلیون تنی گندم به خودکفایی رساندند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

اسفندیاری پوربا اشاره به اینکه برای تعیین قیمت خودرودر کشورمان به مقایسه قیمت جهانی آن توجه نمی شود چرا برای گندم این کار انجام می گیرد، بیان کرد: مباحث مربوط به قیمت خرید گندم وامنیت غذایی را نباید با قیمت جهانی آن مقایسه کرد و معقتدم چنین اقدامی اساسا اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در تولید گندم باید به صنایع وابسته و اشتغال ایجاد شده در این حوزه هم توجه کرد، اظهارداشت: تعیین کنندگان قمیت خرید تضمینی گندم صداقت داشته باشند و قیمت تمام شده این محصول را اعلام کنند.

وی در ارتباط با اینکه تولید گندم داخلی اقتصادی است یا واردات آن، بیان کرد: ۴۵ درصد پروتئین موردنیاز کشور از گندم تامین می شود ودر صورتیکه واردات گندم را ترجیح دهیم اگر سالی کشاورزان دیگر کشورها برای ما گندم تولید نکردند، تکلیف نیاز مردم چه خواهد شد؟.

مجری طرح ملی گندم گفت: از نمایندگان مجلس می خواهیم منابع مورد نیاز خرید گندم  را در قانون بودجه ببینید و اگر قرار است مباحث خودکفایی و تامین نیاز گندم در کشور تامین باید از کشاورز حمایت شود.

اسفندیاری پور ادامه داد: کشاورزان وقتی محصول خود را برداشت کردند دیگر نباید دغدغه دریافت وجه را داشته باشند.

وی  با بیان اینکه کشاورز باید ارامش خاطر داشته باشد، عنوان کرد: اگر کشاورزنسبت به تولید گندم قهر کرد ومسئولان ما مجبور به واردات ۷ میلیون تن از این محصول شدند، مقصر تصمیم گیران امروز قمیت خرید تضمینی  هستند.  

وی یادآوری کرد: طرفداران وارد کننده گندم باید به خاطر داشته باشند سال ۹۰ و ۹۱، برای واردات هر تن گندم مبلغ ۳۸۵ دلار صرف کردند بنابراین باید همگان اطلاع داشته باشند تولید این محصول در داخل کشورمان کاملا توجیه اقتصادی دارد.

مجری طرح ملی گندم با اشاره به اینکه گندم کمترین آب مصرفی را دارد، گفت: اگر عده ای کمبود آب را بهانه می کنند، باید بدانند زراعت  گندم بسیار کم آبر است چراکه بخش زیادی از آب مورد نیاز این محصول در طول فصول پاییز و زمستان و از بارش های این دو فصل تامین می شود.

اسفندیاری پور ادامه داد: گندم، غذای اصلی آسیای غربی و مرکزی است باید در این خصوص متناسب با نیاز داخلی تولید کنیم و این قابلیت هم در کشورما وجود دارد.

وی یکی از دلایل افزایش تولید گندم در کشورمان را مربوط به بذر خواند و گفت: میزان تولید بذر گندم کشور در سال ۹۲، ۲۹۰ هزارتن بود که این میزان در سال زراعی گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد بذر مصرفی گندم در کشورمان تولید داخلی است و از این لحاظ هم خودکفا هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا