بانک و بیمهطلا و ارز

یک مسئول در بانک مرکزی: چشم انداز بازار سکه و طلا منفی نیست

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی، چشم انداز بازار طلا در کشور را منفی ندانست و گفت: این بانک بر اساس وظایف قانونی خود و اهمیتی که برای ثبات بازار قائل است، حضور پررنگ تری در بازار طلا خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «جعفر مهدی زاده» روز یکشنبه در نشست خبری آغاز پیش فروش سکه با بیان اینکه بانک مرکزی در سال های ۹۰ و ۹۱ حضور پررنگی در بازار طلا و سکه داشت، گفت: این موضوع جدیدی نیست و حسب مورد بانک مرکزی در این عرصه ورود می کند.
وی تاکید کرد: در حراجی سکه انتقادات هموطنان سایر شهرها این بود که دسترسی آنها به فروش های بانک مرکزی وجود ندارد که بر این اساس، طرح پیش فروش سکه را اجرا می کنیم.
مهدی زاده افزود: انتظار داریم از این طریق نیاز مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری در این زمینه را پاسخ دهیم.
وی افزود: اینکه چقدر بازار برای سرمایه گذاران جذاب است، در روزهای آینده مشخص می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه رشد نقدینگی ما در بعد ماهانه و سالانه کمتر از سال های گذشته بوده، افزود: فشار نقدینگی ما امسال کمتر از پارسال است.
مهدی زاده افزود: طبق تجارب سال های گذشته همواره در ماه های آخر سال فشار نقدینگی وجود دارد و انتظار داریم که امسال با فشار کمتری بگذرانیم.
وی درباره اعلام نشدن قیمت دقیق برای پیش فروش سکه نیز گفت: هرچند اتفاق نظری درباره تحولات بازار طلا در جهان وجود ندارد اما بازار آتی سکه در ایران می تواند یک چشم انداز به ما بدهد مبنی بر اینکه تا آبان سال آینده این بازار چندان منفی نیست.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت طلا و سکه در بازار نیز گفت: اثرپذیری طلا از تحولات بازار ارز موضوع پوشیده ای نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت اما هدف بانک مرکزی از پیش فروش سکه، کنترل بازار ارز نیست.
مهدی زاده در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه گفته شده نقدینگی ناشی از تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز به سمت بازار سکه و ارز کشیده شده است، اظهار داشت: این موضوع به عنوان یک متغییر موثر در رشد نقدینگی و پایه پولی در اقتصاد بی تاثیر نیست هرچند که نمی توان گفت که همه تحولات بازار سکه و ارز ناشی از آن است.
وی بخشی از حجم بالای نقدینگی را مربوط به ساماندهی موسسات غیرمجاز و تعیین تکلیف سپرده گذاران آنها دانست و تاکید کرد: به عنوان یک متغیر وجودی و کارشناسی به صراحت نمی توانم بگویم که این عامل تنها عامل موثر بوده است؛ این عامل می تواند بر تحولات نرخ تورم نیز موثر باشد.
مهدی زاده تاکید کرد: یکی از ملاحظاتی که بانک مرکزی در این رابطه داشت، این بود که با رشد نقدینگی، تقاضای موثر به معنای افزایش کالاهای مصرفی رشد می یابد.
این مسئول در بانک مرکزی درباره آینده قیمت ها در بازار طلا اظهار داشت: طلا یک ارزش ذاتی دارد که نرخ طلای جهانی و ارز بر آن متاثر است؛ نگاهی به تحولات طلا در بازارهای جهانی نشان می دهد که این فلز گرانبها حتی قیمت های بالای ۱۶۰۰ دلار در هر اونس را تجربه کرده است ولی اکنون در محدوده ۱۳۰۰ دلار است و بنابراین افزایش دوباره آن موضوع عجیبی نیست.
مهدی زاده درباره اینکه آیا پیش فروش سکه برای جمع کردن نقدینگی در بازار نیست، اظهار داشت: اگر از این طرح استقبال خوبی شود، می تواند در زمینه جذب نقدینگی هم مفید باشد.
به گزارش ایرنا، طرح پیش فروش سکه تمام طرح جدید از ۱۷ بهمن ماه با عاملیت بانک ملی ایران در سررسیدهای ۶ ماهه و یکساله در سراسر کشور آغاز می شود و متقاضیان می توانند با پیش پرداخت یک میلیون تومانی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
بانک مرکزی این بار قیمت سکه را بر اساس نرخ روز تحویل و با اعمال تخفیف ۴ درصدی در زمان سررسید ۶ ماهه و تخفیف ۹ درصدی در سررسید یکساله عرضه می کند.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا