امور زیربناییتعاون و اشتغال

مدال‌آوران مسابقات ملی مهارت، منتظر تحقق وعده‌های فراموش‌شده

با گذشت حدود ۴ماه از وعده مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای به مدال‌آوران مسابقات جهانی مهارت، هیچ یک از وعده‌های پرداخت وام ۱۰۰میلیونی و امنیت شغلی برای آنها هنوز محقق نشده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسابقات جهانی مهارت که هر دو سال یکبار به میزبانی یکی از اعضای سازمان جهانی مهارت برگزار می‌شود، اواخر مهرماه امسال به میزبانی ابوظبی با حضور ۳۴ نفر از جوانان برگزیده ایرانی در رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای و رقابت با جوانان سایر کشورها در ۲۹ رشته، برگزار شد.

در این مسابقات، تیم ملی مهارت ایران با حضور جوانان با انگیزه و دارای مهارت‌های فنی زیر ۲۳ سال، موفق به کسب یک مدال طلای جهانی در رشته تکنولوژی آب، یک مدال برنز جهانی در رشته لوله‌کشی و گرمایشی و ۵ دیپلم افتخار در رشته های رقابتی شد؛ اما پیش از اعزام تیم ملی مهارت به این مسابقات جهانی، محمد امین سازگارنژاد، رئیس وقت سازمان آموزش فنی و حرفه ای و دستیار و مشاور فعلی وزیر کار، در نشستی خبری از پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی امید به مدال آوران این دوره از مسابقات خبر داد.

همچنین بخوانید

اکنون که حدود ۴ ماه از مسابقات جهانی ابوظبی می گذرد، مدال آوران این مسابقات می‌گویند که هیچ یک از وعده‌ها، محقق نشده است.

محمد حسین صالحی، جوان ۲۱ ساله دارنده مدال طلای رشته آکواترونیک (تکنولوژی آب) در مسابقات ابوظبی ۲۰۱۷ بود. او در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی امید می گوید: تاکنون هیچ حمایتی از من و دوستانم که در این مسابقات حائر کسب مدال شدیم، نشده است. هفت نفر در این مسابقات مدال کسب کردند که دو نفر مدال طلا و برنز و پنج نفر مدال افتخار دریافت نمودند؛ اما هیچ تسهیلاتی به ما پرداخت نشد.

وعده های حمایتی زیادی قبل از مسابقات داده شد؛در خصوص وام ۱۰۰ میلیونی کارآفرینی بر اساس پیگیری های انجام شده به دلیل شرط کارت پایان خدمت، نمی توانیم این تسهیلات را دریافت کنیموی ادامه داد: بر اساس منشورنامه مسابقات کشوری، مدال آوران عضو بنیاد ملی نخبگان می شدند؛ همچنین در کنار سایر وعده‌ها، قرار بود وام ۱۰۰ میلیونی برای اشتغال از صندوق کارآفرینی امید پرداخت شود. اما متاسفانه مدال آوران مسابقات مهارت، از سال‌های گذشته از عضویت در بنیاد ملی نخبگان بی بهره شدند.

این جوان ۲۱ ساله دارای مهارت در رشته تکنولوژی آب ادامه داد: وعده های حمایتی زیادی قبل از مسابقات داده شد؛ البته ۴ میلیون تومان بابت کسب مدال طلا دریافت کردم؛ اما در خصوص وام ۱۰۰ میلیونی کارآفرینی بر اساس پیگیری های انجام شده به دلیل شرط کارت پایان خدمت، نمی توانیم این تسهیلات را دریافت کنیم.

وی که دانشجوی رشته الکترونیک است، به ارائه دو طرح به تربیت مربی کرج با مشارکت استاد خود اشاره و تصریح کرد: تربیت مربی کرج اعلام کرد یک شرکت دانش بنیان مخصوص مدال آوران المپیاد جهانی تاسیس می کند تا در صورت تایید طرح و اختصاص بودجه، طرح های خود را اجرایی و تولید کنیم.

صالحی افزود: یکی از طرح‌ها، ساخت سیمولاتور دستگاه فیلتر شنی برای تصفیه آب شرب است که قبلا در آلمان ساخته شده و هنوز به ایران وارد نشده است. از دیگر طرح‌های ما تولید عینک واقعیت مجازی است.

به گفته این جوان کارآفرین، دستگاه فیلتر شنی یک دستگاه مورد استفاده در تصفیه خانه‌ است که ما توانستیم یک نمونه کوچک و آزمایشگاهی آن را تولید کنیم؛ در صورت تولید نمونه کوچک شده این دستگاه، می توان در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای از طریق آن، اصول تصفیه آب و نحوه راه‌اندازی دستگاه اصلی در تصفیه خانه را شبیه سازی کرد و نیروی کار ماهر را با استفاده از آن آموزش داد.

از وعده ثبت اختراع هم خبری نیست

صالحی افزود: این دستگاه توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ارائه آموزش به مهارت آموزان خریداری شد که می توانیم با قیمت تمام شده بسیار پایین تر از کالای مشابه خارجی، در داخل تولید کنیم. اتفاقا فیلم تولید این دستگاه را قبل از مسابقات جهانی مهارت در حضور ثابت نژاد، معاون رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به نمایش گذاشتیم که وعده هایی از سوی وی درباره ثبت اختراع داده شد؛ اما هنوز خبری نیست.

وی گفت: کاربرد عینک سه بعدی واقعیت مجازی هم این است که فرد مهارت آموز بعد از استفاده از عینک به صورت مجازی وارد یک تصفیه خانه می شود و می تواند تک تک اجزا و تجیهزات تصفیه خانه را بررسی کند. این عینک توسط سازمان فنی و حرفه ای حدود ۱۲۰ میلیون خریداری شده اما می توانیم با قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در داخل تولید کنیم.

مدال آوران روسیه در مسابقات جهانی مستقیم با رئیس جمهور خود ملاقات کردند. به نفرات اول تا سوم این مسابقات خودروهای لوکس داده شد. به نفرات اول تا سوم این مسابقات خودروهای لوکس داده شد. در کشور کره جنوبی به نفر نخست مسابقات ۱۰۰ هزار دلار پرداخت کردند. یا پرچم مسابقات جهانی روسیه در دوره بعد قرار است به فضا برده شودمحمدحسین صالحی، درباره اینکه آیا در صورت پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی وعده داده شده، برنامه ای برای استفاده بهینه از این تسهیلات برای توسعه کسب و کار خود دارد؟ گفت: صد درصد این وام می تواند زمینه ساز راه اندازی کسب و کار باشد. اگر این وام به ما داده شود، می توانیم طرح‌ها و ایده‌هایی که به دلیل کمبود سرمایه در اختیار ارگان‌های دیگر قرار داده ایم را خودمان اجرا کنیم.

مدال آوران روسی مستقیم با رئیس جمهور خود دیدار کردند

وی گفت: کشورهای دیگر برای مسابقات مهارت ارزش بسیاری قائل هستند. از آنجایی که با حریفان روسی خود مسابقات دوستانه زیادی برگزار کردیم، در جریان هستیم که مدال آوران این کشور در مسابقات جهانی مستقیم با رئیس جمهور خود ملاقات کردند؛ به نفرات اول تا سوم این مسابقات خودروهای لوکس داده شد.

این جوان کارآفرین همچنین ادامه داد: در کشور کره جنوبی، به نفر نخست مسابقات ۱۰۰ هزار دلار پرداخت کردند. یا پرچم مسابقات جهانی روسیه در دوره بعد قرار است به فضا برده شود و این به دلیل اهمیتی است که برای این مسابقات قائل هستند.

با جایزه ۴ میلیونی می توان کسب و کار فراهم کرد؟

او ادامه می دهد: من و دوستانم که حتی مدال کسب نکردند، همگی از برگزیدگان مسابقات ملی مهارت هستیم که به مسابقات جهانی اعزام شدیم؛ با توجه به اینکه مسابقات جهانی هر دو سال یکبار برگزار می شود؛ بنابراین تیم اعزامی به مسابقات جهانی، برگزیدگان دو دوره مسابقات ملی هستند؛ با این شرایط چرا ما باید از عضویت در بنیاد ملی نخبگان حذف شویم یا برای آینده شغلی ما چه تمهیدات و حمایت هایی در نظر گرفته شده است؟

این جوان ۲۱ ساله با طرح این سوال که مگر با جایزه نقدی ۴ میلیون تومانی می توان کسب و کار فراهم کرد؟ گفت: انتظار داریم برای تمام ۳۴ نفری که در رشته های خود در کل ایران برگزیده هستند اقدامات ویژه انجام شود.

دریغ از حتی یک تماس در ۴ ماه گذشته!

همچنین نیما حسین پور، دارنده مدال برنز در رشته لوله کشی و گرمایشی به عنوان یکی از رشته‌های اصلی مسابقات ملی مهارت ابوظبی است. خبرنگار مهر آخرین وضعیت حمایت های مسئولان از این جوان ۲۲ ساله اهل رورستای سلوکلای ساری را از زبان خودش جویا شد. او می‌گوید: اگر بخواهیم به اختصار بگوییم، «هیچ حمایتی». وعده دادند از نظر شغلی حمایت شویم. از لحاظ مالی هم وعده تسهیلات ۱۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی امید را دادند؛اما به دلیل اینکه اغلب ما جز یکی دو نفر کارت پایان خدمت نداشتیم امکان استفاده از این تسهیلات را نداریم و هیچ رایزنی در این زمینه نشد. وعده هایی هم برای معافیت از خدمت سربازی یا تسهیل کردن گذراندن دوران خدمت سربازی به صورت پروژه دادند.

مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای نباید وعده‌ها را که داده‌اند فراموش کنند و اگر وعده ای داده شد باید پیگیر باشند. هر چند بعید می دانیم اما امیدواریم مسئولان سختی هایی که ما متحمل شدیم را درک کنندتقدیر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای!

یکی از گلایه‌های او بی تفاوتی مسئولان فنی و حرفه‌ای بعد از حدود ۴ ماه نسبت به مدال آوران است. وی می گوید در مراسم تودیع رئیس جدید و سابق سازمان فنی و حرفه ای با لوح از ما تقدیر کردند که به نوعی بی احترامی به مدال آوران بود.

وی گفت: به دلیل اینکه رشته لوله کشی و گرمایشی در بین رشته های رسمی مسابقات جهانی قرار داشت، مبلغ ۱۵ میلیون جایزه نقدی دریافت کردم؛ اما مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای نباید وعده‌ها را که داده‌اند فراموش کنند و اگر وعده ای داده شد باید پیگیر باشند. هر چند بعید می دانیم اما امیدواریم مسئولان سختی هایی که ما متحمل شدیم را درک کنند.

او می گوید: ۱۵ میلیونی که بعد از این همه سختی به من داده شد اگر ۲ ماه کار می کردم تامین می شد؛ولی اینکه ارزشی برای مدال آوران قائل نشدند برای ما سخت است. طی ۴ ماه گذشته حتی یک تماس برای پیگیری وعده های خود نداشتند.

چرا ما نباید با رئیس جمهور درد دل کنیم؟

نیمای ۲۲ ساله می گوید: متاسفانه جایزه نقدی را برای ما کارت به کارت کردند که این نوع پرداخت جایزه هم جای تعجب دارد. ما برگزیدگان مسابقات ملی هستیم، چرا اینگونه تقدیر می شود؟ علاوه بر این، چرا ما نباید با مسئولان عالی کشور از جمله رئیس جمهور ملاقات و درد دل کنیم؟

این کارآفرین جوان، درباره دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی صندوق کارآفرینی امید گفت: اگر این تسهیلات پرداخت شود قطعا می توانم در امور مربوط به رشته فعالیتم سرمایه گذاری کنم. در بخش تامین تجهیزات، پروژه های تاسیساتی بزرگتر و بخش های مختلف شغلی.

نیما حسین پور، در نظر گرفتن معافیت هایی برای گذراندن خدمت سربازی و حمایت مالی را مهمترین خواسته خود از مسئولان عنوان کرد و گفت: ۲ سال دیگر مسابقات جهانی مهارت در روسیه برگزار می شود. قطعا برگزیدگان این رشته ها که بهترین ها در رشته خود در ایران هستند می توانند در این مسابقات شرکت کنند؛ اما وقتی حمایتی نمی شود چه انگیزه ای برای جوانان وجود دارد؟

بر اساس این گزارش، بارها مسئولان سازمان فنی و حرفه ای و در راس آن شخص علی ربیعی وزیر کار، بی مهارتی را یکی از عوامل بیکاری جوانان عنوان کرده‌اند. حتی به اعتقاد علی ربیعی، وزیر کار «گسترش آموزش فنی حرفه‌ای راه بی‌بدیل توسعه ایران است».

 اکنون که این جوانان در رشته‌های جهانی دارای مهارت های فنی و متناسب با نیاز کار هستند درخواست حمایت دارند. اکنون این جوانان در رشته های مرتبط با فعالیت خود مشغول به کار هستند که صرفا حمایت های وعده داده شده می تواند انگیزه های این جوانان را شکوفا کند.  

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا