بورسبورس اوراق

بازگشت شاخص به مدار صعودی

 

بازار امروز در حالی به روند نزولی روزهای گذشته خود پایان داد که با افزایش تقاضا در گروه‌های خودرو و محصولات شیمیایی توانست جو سنگین نوسانات منفی را به سبزپوشی شاخص در پایان معاملات تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در پایان معاملات امروز، شاخص کل با رشد ۸۹ واحدی به ۹۷ هزار و ۸۰۸ واحد رسید تا رشد ۰.۰۹ درصدی را تجربه کند. در نهایت ۷۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۴۸ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم‌ها تعلق اختصاص داشت بنابراین بازار امروز از نظر ارزش معاملات دقیقا شبیه روز گذشته پیش رفت و تغییر چشمگیری نداشت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۶۰ واحد افزایش در رقم ۱۷ هزار و ۵۰۹ واحد به کار امروز خود پایان داد و همچون شاخص کل رشد ۰.۰۹ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

ترین‌های بازار

همانند روزهای گذشته دو لیدر اصلی بازار یعنی خودوریی‌ها و محصولات شیمیایی روز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند و در اکثر نمادهای این دو گروه شاهد تحرکات مثبت و بعضا ایجاد صف خرید بودیم. در گروه خودرو، ایران خودرو پس از نزول ۷ درصدی در ۲ روز کاری اخیر امروز مثبت معامله می شود. در گروه سبزپوش‌های بازار نمادهای «جم»، «رانفور» و «شبندر» هرکدام با ۳۳ ، ۳۰ و ۲۸ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

اما در سوی منفی بازار، استخراج کانه‌های فلزی و دارویی‌ها همچنان در محدوده‌های منفی دادوستد شدند و این‌طوربه نظر می‌‍رسد که این گروه بیشترین تاثیر منفی را به بازار امروز تحمیل کردند. در گروه دارویی با افزایش قیمت دلار منتظر اتمام اصلاح و تعادل در معاملات نمادهای این گروه هستیم . به نظر می‌رسد گروه دارو در پایان یک دوره فرسایشی از کاهش قیمت‌های سهام قراردارد و اکثر نمادهای گروه در کف قیمت خود قرار دارند. همچنین در گروه قرمزپوش‌ها نمادهای «ومعادن» و «مبین» هرکدام با ۵۵ و ۲۳ واحد افت تا حدی جلوی صعود بیشتر شاخص را گرفتند.

جذاب‌های کدال

« وامید» پیش‌بینی سود هرسهم خود برای سال مالی منتهی به ۳۰ دی ماه ۹۷ را از ۴۲.۵ تومان به ۵۷.۳ تومان افزایش داد. عمده تغییرات سود شرکت از محل افزایش درآمد سه زیر مجموعه (چادرملو، گل‌گهر و گهر زمین) سرمایه‌گذاری امید می‌باشد. بر طبق داده های موجود، سود خالص گل گهر ۶۵۰ ریال، چادرملو ۳۱۲ ریال و گهرزمین ۴۹۱ ریال به ازای هر سهم در نظر گرفته شده در حالی که طبق گزارش های قبلی سود گل گهر ۴۴۴ ریال، کچاد ۲۳۱ ریال و گهر زمین صفر ریال در نظر گرفته شده است.

 همچنین سرمایه‌گذاری امید طی نامه‌ای از رفع توثیق سهام شرکت‌های فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پردیس، گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت سرمایه گذاری سپه خبر داد. این دارایی‌ها به منظور ضمانت اوراق سلف شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (عگلسانت ٢ ) نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق شده بودند.

در ابتدای بازار امروز شرکت مواد ویژه لیا «شلیا» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد. این شرکت در جهت شفاف‌سازی طی نامه‌ای اعلام کرد: شرکت مواد ویژه لیا در جهت توسعه بازارهای هدف و تکمیل سبد محصولات و حضور در بازار عایق‌های لوله نفت و گاز، پس از مذاکرات با یک شرکت ژاپنی نمایندگی رسمی این شرکت را در خاورمیانه اخذ کرده است. فعالیت این شرکت ژاپنی تولید محصولات عایق‌های لوله آب، نفت، و گاز می‎‎باشد. اما «شلیا» اعلام کرد که صرف اخذ نمایندگی از شرکت ژاپنی تاثیری بر سود و زیان عملیاتی شرکت ندارد و تنها با عقد قرارداد فروش محصولات است که می‌توان تغییر با اهمیت در درآمد هر سهم را گزارش کرد.

پخش البرز هم  تعدیل منفی داد. در گزارش شرکت آمده است مفاد تفاهم نامه منعقده با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، در نیمه ی دوم سال جاری ، در رابطه با تسویه مطالبات شرکت از مراکز درمانی دولتی ، از طریق اسناد خزانه اسلامی (اخزا)، در موعد مقرر اجرایی نشده ، و لذا فرصت های فروش مورد انتظار ، از دست رفته و به تبع آن سود ناخالص فروش ها نیز محقق نشده است . به علاوه ، اوراق مرابحه ای که در اواخر سال ۱۳۹۵ و اوایل سال ۱۳۹۶ ، در ازای مطالبات از وزارتخانه ی مذکور دریافت شده بود ، در نیمه دوم سال ، با توجه به شرایط نقدینگی شرکت ، تنزیل و به طور کامل واگذار شده ، و لذا آثار کاهنده ، بر درآمدهای تحصیل شده از این بابت در نیمه اول سال ، بر جای گذارده است .

تحقق وعده کاهش زمان تسویه

از امروز زمان تسویه معاملات اوراق بهاداری که تا پیش از این در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس با معیار سه روز پس از انجام معامله (T+3) انجام می‌شد، به دو روز پس از انجام معامله (T+2) کاهش می‌یابد. البته فرآیند کاهش دوره تسویه پس از معاملات تنها برای بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس از جمله برای بازار پایه خواهد بود.بر این اساس معاملات اشخاصی که در این بازارها معامله می‌کنند، از امروز باید طی دو روز با اتاق پایاپای تسویه شود.

در مجمع «وبصادر» چه گذشت؟

مجمع عمومی بانک صادرات صبح امروز با حضور تعداد زیادی از سهامداران ، در سالن هتل المپیک برگزار شد . مدیرعامل جدید بانک صادرات برنامه های کوتاه، میان مدت و بلند مدت بانک را تبیین کرد. وی گفت: در مرحله اول صورت های مالی سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه بانک و گزارش تفصیلی تا قبل از پایان سال در کدال قرار می گیرد. با توجه به برنامه های اعلامی سال ۹۸ سال سودآوری بانک خواهد بود و نمی توان برای سال ۹۷ انتظار سود داشت. در سال آتی برنامه ها را اجرایی خواهیم کرد و بانک صادرات همان بانک ۵۰ میلیارد دلاری خواهد شد.اما در میانه جلسه سهامداران به نحوه محاسبه مطالبات بانک از دولت و عدم پرداخت بدهی  دولت به بانک اعتراضات گسترده ای کردند و پس از پرسش و پاسخ ها و صحبت های مدیر عامل بانک، گزارش ۳۰ بندی حسابرس قرائت شد.

رفت و آمد برخی نمادها

«وصنعت» پس از افشای اطلاعات بااهمیت  (نتایج برگزاری مزایده ) ، با قیمت ۱,۲۶۰ ریال و رشد ۱.۴ درصدی بازگشایی شد .

«بالاس» پس از (اصلاحیه) افشای اطلاعات با اهمیت  و پیش بینی سود ۴۵۹ ریال به ازای هر سهم با سرمایه جدید(۱۵۰ میلیارد ریال) برای سال مالی ۹۶ ، با رشد چشمگیر ۱۰ درصدی و با قیمت ۶,۲۹۰ ریال بازگشایی شد .

«پخش» پس از افشای اطلاعات با اهمیت (تعدیل منفی ۳۵% پیش بینی درآمد هر سهم سال ۹۶) و اعلام سود پیش بینی شده به ازای هر سهم ۲۸۱ ریال ، با افت حدودا ۴.۴ درصدی و با قیمت ریال مورد بازگشایی قرار گرفت .

«کفپارس» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضاءهیئت مدیره ، با رشد ۱.۲ درصدی و با قیمت ۳,۱۹۰ ریال به گردونه ی معاملات بازگشت .

«شلیا» پس از افشای اطلاعات با اهمیت ( اخذ نمایندگی رسمی از شرکت ژاپنی yamauchi) ، با قیمت ۸,۰۹۹ ریال و رشد ۳.۵ درصدی به تابلوی معاملاتی بازگشت .پس از بازگشایی در آستانه تشکیل صف خرید قرار گرفته است .

«قهکمت» پس از افشای اطلاعات با اهمیت (تعدیل مثبت ۱۸% پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱)  ، با رشد ۱ درصدی و با قیمت ۴,۳۷۰ ریال به گردونه ی معاملات بازگشت .

از گوشه کنار بازار

بلوک ١٧.٣۴ درصدی سهام بیمه البرز فردا (دوشنبه) توسط سازمان خصوصی سازی در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. سه بیمه آسیا ، البرز و دانا توسط سازمان خصوصی سازی در بورس بطور کامل عرضه خواهند شد.

در روزهای سخت صنعت قطعه‌سازی خبر اعطای هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این گروه از طرف مدیرکل دفتر نیرومحرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت، تحرک قابل توجهی در این گروه ایجاد کرد. براساس طرحی تسهیلاتی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برای نزدیک به ۴۰۰ شرکت قطعه ساز جهت نوسازی صنایع فرسوده درنظر گرفته شده است.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز را همانند سایر شاخص‌ها مثبت به پایان رساند. در معاملات امروز فرابورس ۳۸۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان داد و ستد شد که این حجم از معاملات توانست دماسنج فرابورس را ۲.۸ واحد افزایش دهد و به ۱۰۸۵ واحد برسد.

 در فرابورس، فردا شاهد پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۶۰۹ ، اخزا۶۱۲، اخزا۶۱۳ و اخزا۶۱۵» خواهیم بود. همچنین اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶۰۷۱» با تاریخ سررسید ۱۰ دی ماه ۹۷ برای اولین بار پس از پذیرش در فرابورس عرضه می گردد.

خبر دیگر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردند تا سقف ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و اوراق مالی اسلامی منتشر کند. حال باید دید با انتشار این اوراق تحرک خاصی در بازار سرمایه بوجود خواهد آمد یا خیر.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا