صنعت، معدن، تجارت

تامین مالی مشکل اصلی صادرکنندگان

یک مسئول سازمان توسعه تجارت ایران، تامین مالی را یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان غیرنفتی دانست و گفت: تامین مالی و لجستیک، از جمله مواردی است که صادرکنندگان به عنوان چالش مطرح می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، فرهاد نوری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، برقراری روابط کارگزاری ایران با کشورهای هدف را از جمله مشکلات صادرات غیرنفتی کشور دانست و گفت: تامین مالی یکی از مشکلات اصلی صادرات غیرنفتی کشور است که در کنار آن، لجستیک و روابط بانکی قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در فضای پسابرجام در بحث واردات و روابط بانکی واردات محور، موفق تر از روابط بانکی صادرات محور بوده است که این موضوع باید بررسی شود، این در حالی است که باید به این سوال پاسخ داد که بانکهایی که در حوزه صادرات نیاز داریم با بانکهایی که در حوزه واردات حضور دارند، دو دسته بانک با رتبه بندی متفاوت هستند یا اینکه باید ریشه را در جای دیگری پیگیری کرد.

همچنین آرش شهرآئینی، معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این نشست خبری گفت: فقط نگاهها نباید به سمت تامین مالی صادرات باشد، بنابراین نیاز به سرمایه گذاری عظیمی داریم تا در کنار تامین سرمایه در گردش، بتوانیم زمینه ساز توسعه صادرات غیرنفتی تا سقف ۸۰ میلیارد دلار باشیم. بر این اساس در افق آینده صندوق ضمانت صادرات ایران، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت به سراغ طراحی‌هایی جدیدی خواهد رفت تا هدف ظرفیت سازی برای صادرات نیز تامین شود.

وی افزود: برخی از مصوبات لازم برای این موضوع از هیات وزیران اخذ شده و بر این اساس با فرصت‌های اخذ شده، برای اطلاع رسانی الگوهای جدید اقدام خواهیم کرد. البته باید به این سوال نیز پاسخ داد که تامین مالی صادرات و کیفیت تامین مالی، آیا توانسته رقابت پذیری کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی بالا ببرد یا خیر، چراکه اکنون نرخ سود در بازارهای جهانی بسیار پایین است که البته در بسته حمایت از صادرات نیز، نرخ های رقابتی دیده شده است؛ اما باید رقابت پذیری را همواره مدنظر قرار داد.

شهرآئینی صادرات جهان را ۲۰ میلیارد دلار و صادرات خدمات جهان را ۵ میلیارد دلار دانست و گفت: پروژه های خدمات فنی و مهندسی کشورها به دوره های اعتباری بیشتر از دو سال برمی گردد که این حجم در دنیا، دویست میلیارد دلار است در حالیکه در ایران منابعی در نظر گرفته شده که دو میلیارد دلار در سال است که تا اندازه ای می تواند پاسخگوی نیازها باشد.

این خبر تکمیل می شود…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا