امور زیربناییراه و ساختمان

علی رغم ادعای بنیاد مستضعفان،قطعه یک آزادراه شمال تا نوروز افتتاح نمی‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:هر چند که بنیاد مستضعفان اعلام کرده قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا نوروز ٩٧به افتتاح می‌رسد اما پیش بینی وزارت راه این است که بهره برداری این قطعه به این زمان اعلام شده نمی‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،،خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر ورود چینی ها به قطعه سوم آزادراه شمال و احتمال تاخیر در افتتاح قطعه یک گفت:ساخت قطعه دوم این آزادراه شروع شده و پیمانکاران ایرانی در ۵بخش از قطعه یک در حال کار هستند.

وی با اشاره به ورود چینی‌ها به قطعه سوم آزاد راه تهران – شمال اظهار داشت: در سفر آقای سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان به چین گویا مذاکراتی با یک شرکت چینی برای تامین منابع مورد نیاز ساخت قطعه سوم انجام شده است اما این تامین مالی تنها برای سهم بنیاد مستضعفان در پروژه آزاد راه تهران – شمال خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنیاد مستضعفان هنوز به طور رسمی درباره مذاکرات و تفاهمات با این شرکت چینی برای تامین منابع مالی ساخت قطعه سوم به وزارت راه و شهرسازی چیزی را اعلام نکرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران – شمال سنگین‌ترین قطعه این پروژه محسوب می‌شود، گفت: بنیاد مستضعفان با چینی‌ها برای تامین منابع مالی سهم خودشان و نه سهم دولت مذاکرات انجام دادند اما هنوز نتیجه این مذاکرات به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه موثرترین قطعه آزادراه شمال قطعه ۱ است، گفت: این قطعه در کاهش ترافیک نقش بسیار موثری دارد و طول مسیر را از ۹۰ کیلومتر به ۳۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

کاظمی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت در این پروژه کارفرما نیست و نظارت عالی را انجام می‌دهد، گفت: کارفرمای آزادراه تهران – شمال بنیاد مستضعفان است و بنیاد است که پیمانکاران را انتخاب می‌کند بنابراین وزارت راه و شهرسازی در مدیریت اجرای این پروژه هیچ نقشی ندارد.

وی ادامه داد: البته نمی‌خواهیم تاخیر در اجرای این پروژه را کوتاهی بنیاد مستضعفان عنوان کنیم چراکه حجم عملیات در تمام جبهه‌ها مطلوب است اما در حال حاضر پیش‌بینی برای زمان افتتاح این قطعه بسیار سخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی مطمئنم قطعه ۱ آزاد راه تهران – شمال تا پایان سال به افتتاح نمی‌رسد و امکان تردد خودرو در این مسیر وجود ندارد و اگر زودتر از موعد به افتتاح برسد قاعدتا ایمن نخواهد بود.

وی با اشاره به عواملی که باعث تاخیر در افتتاح این پروژه شد، گفت: در برخی از مناطق در این مسیر امکان عملیات اجرایی در طول ساعات شب وجود ندارد چراکه مردم منطقه به این موضوع معترض هستند و وزیر راه و شهرسازی هم در راستای رعایت حقوق شهروندی این اعتراض مردم را مطالبات به حق دانسته است.

خادمی گفت:‌ از سوی دیگر در برخی از مناطق مسیر قطعه ۱ آزادراه تهران – شمال امکان انفجار وجود ندارد چراکه می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. همچنین به دلیل سرمای بسیار زیاد در حال حاضر نمی‌توان عملیات رویه بتنی را انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آورده دولت در پروژه آزادراه تهران – شمال گفت: آورده دولت تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و تاکنون در این پروژه ۲۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

خادمی همچنین درباره کاهش بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به عنوان عمرانی‌ترین مجموعه وزارت راه و شهرسازی گفت: بودجه هنوز تصویب نشده است و احتمال تغییراتی را در بودجه مصوب سال ۹۷ می‌دهیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا