امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

معرفی ۴ رقم لیموترش مقاوم به آفت جاروک

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: طی دو سال اخیر، چهار رقم متحمل به بیماری جاروک لیموترش شناسایی شده که به زودی تکثیر و به کشاورزان معرفی می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسکندر زند در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار داشت: تا پایان امسال، تعداد کل یافته های جدید در تمامی زیربخش های کشاورزی معرفی شده به کشاورزان، به ۱۵۰ مورد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طی این مدت، ۲۵ رقم جدید متحمل به کم آبی، بیماری ها و آفات با میزان عملکرد بالا به کشاورزان معرفی می شود، افزود: ۵ رقم گندم، سه رقم جو، ۲ رقم نخود، یک رقم سیب زمینی، یک رقم لوبیا، ۳ رقم چغندر قند، یک رقم برنج و تعدادی ارقام باغبانی معرفی خواهد شد.

همچنین بخوانید

معاون وزیرجهاد با اشاره به معرفی ۳۰ آفت‌کش جدید کم خطر تا پایان سال جاری، ادامه داد: تا پایان سال، ۱۵۰ یافته جدید برای تمامی حوزه ها به کشاورزان معرفی خواهیم کرد.

زند افزود: تا پایان سال با انعقاد ۵۰ قرارداد انتقال دانش فنی در زمینه واگذاری دانش فنی بذر، نهال، کود شیمیایی و در حوزه های مختلف خاک و آب و گیاه پزشکی انجام خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، همچنین از تاسیس ۱۲ شرکت دانش بنیان خبر داد و افزود: در حوزه‌های فعالیت تحقیقاتی و بین المللی یک پروژه با موسسه تحقیقات گندم داریم که در این پروژه کار بزرگی اتفاق افتاد، به طوریکه حدود ۱۷۰۰ لاین پیشرفته بخش گندم وارد ایران شد و کشت این لاین ها در حوزه های لاین گندم نان بهاره و گندم نان زمستانه داریم.

زند اظهار داشت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال جاری، ثبت و گواهی نزدیک به ۶۰۰ هزار تن بذر در محصولات مختلف و ۱۸ میلیون اصله نهال توسط موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال انجام شود.

معاون وزیرجهاد کشاورزی  طی دو سال اخیر، با بررسی های صورت گرفته، ۴ رقم متحمل به بیماری جاروک لیموترش شناسایی شده که به زودی تکثیر و به کشاورزان معرفی می شود.

زند اضافه کرد: تکثیر «پرشین لاین» از دیگر اقدامات انجام شده توسط سازمان تحقیقات برای مقابله با بیماری جاروک لیموترش است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: پروژه «شورورزی» در زمینه پرورش آبزیان متحمل به شوری (از جمله میگو و جلبک) و نیز کشت گیاهان علوفه ای و درختان متحمل به شوری با استفاده از ۵ تکینیک در کانون ریزگردهای استان خوزستان در سطح ۵۰ هکتار به صورت پایلوت در حال اجراست.

زند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه تحقیقات بین‌المللی پروژه بزرگی با مرکز بین المللی تحقیقات گندم و ذرت (سیمیت) به امضا رسانده‌ایم، گفت: در این پروژه حدود ۱۷۰۰ لاین پیشرفته و امیدبخش به بخش کشاورزی کشورمان منتقل می‌شود.

زند درباره تخم چشم زده ماهی اظهار کرد: در تامین تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا هنوز وابستگی داریم و به همین منظور طرحی علمی در سازمان تحقیقات شروع شد تا تخم چشم زده قزل‌آلا عاری از بیماری در کشور خودمان تولید شود.

وی افزود: در این راستا ۵۰۰ جفت از این تخم ماهی را در مرحله اول تکثیر کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی و با کمک بخش خصوصی بتوانیم میزان مصرف تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا را در کشورمان از منابع داخلی و بدون بیماری تامین و تولید کنیم؛ مراحل تکمیل این پروژه علمی در حال انجام است که تمام مراحل آن به طور کامل در داخل انجام شده است.

زند اضافه کرد: سالانه ۲۰ میلیون دلار تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا از ۲۰ کشور دنیا به ایران وارد می‌شود که واردات تخم ماهی یاد شده از کشورهای دیگر خود می‌تواند عامل بروز بیماری در تولیدات داخلی باشد.

وی افزود: ما با ١۴ موسسه‌تحقیقاتی‌بین المللی‌مانند ایکاردا و سیمیت همکاری داریم و ۵٠٠ میلیون دلار از آنها بابت تحقیقات کشاورزی دریافت می‌کنیم که امیدواریم به یک میلیارد دلار برسد.  

به گفته زند کشورهایی مانند ترکیه نیازمند دانش فنی ما هستند و به دنبال راه‌های دیپلماسی برای تبادل دانش فنی با دنیا هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا