انرژی

ابلاغ نظام‌نامه جدید پژوهشی نفت تا ۶ ماه آینده

معاون وزیر نفت مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به مشکلاتی که در نظام‌نامه پژوهشی نفت وجود داشت، گفت: این نظام‌نامه در حال بازنگری است و تا شش ماه آینده نظام‌نامه جدید ابلاغ می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، حبیب‌الله بیطرف در مراسم افتتاح درایو دور متغیر در مرکز انتقال نفت ری/ شاهرود، اظهار کرد: این پروژه به دلیل تکنولوژی بالا در سیستم‌های انتقال نقش مهمی در انتقال فرآورده و نفت خام می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان این‌که این پروژه با پژوهش‌های بومی و وابسته به جهاد دانشگاهی انجام شده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد محققین ما توان کسب دانش فنی را پیدا کرده و قابلیت انجام فعالیت‌ها را دارند.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نفت مهندسی، پژوهش و فناوری با تاکید بر این‌که موضوع پژوهشی و توسعه فناوری در وزارت نفت یک موضوع جدی است، تصریح کرد: بخش‌های مختلف صنعت نفت از جمله شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پتروشیمی به این موضوع عنایت دارند.

بیطرف با بیان این‌که رویکرد خوبی در حوزه پژوهش و فناوری در صنعت نفت جاری است، افزود: البته نظام جامعه پژوهش و فناوری دچار اشکالاتی از جمله تمرکزگرایی شدیدی است. پیش از این تصویب پروژه‌ها باید فرآیندی طولانی طی می‌کرد.

وی ادامه داد: برای تسهیل این موضوع اوایل امسال بخشنامه‌ای صادر شد که طبق آن پروژه‌های پژوهشی از نظر حجم ریالی سطح‌بندی شدند. براین اساس پروژه‌ها تا سه برابر سقف معاملات میانی در شرکت‌های فرعی قابل انجام است و تا ۱۰ برابر آن در شرکت‌های اصلی قابل انجام است.

معاون وزیر نفت مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان این‌که علاوه بر تفویض اختیار مشکلات دیگری در نظام‌نامه وجود داشت، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم نظام‌نامه را بازنگری کنیم و احتمالا تا شش ماه آینده نظام‌نامه جدیدی ابلاغ می‌شود و تسهیلات بیشتری ارائه خواهد شد.

بیطرف با تاکید بر این‌که هدف اصلی کاربردی بودن پژوهش است، اظهار کرد: پژوهش باید کاربردی محور باشد و شرکت‌ها صاحب صلاحیت لازم باشند و با استفاده از نوآوری بتوانند اهداف پژوهشی را محقق کنند.

وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته شاخصی برای فعالیت پژوهشی تعریف شده بود و هر شرکت موظف بود یک درصد از منابع خود را صرف پژوهش کند که اقدام مثبتی بود، اما این عبارت در قانونی که برای برنامه پنج ساله نوشته شده دقیق عنوان نشده است و باعث شده محدودیت‌هایی در تخصیص منابع مالی برای پژوهش ایجاد شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تاکید کرد: اگر در بخش پژوهش فعالیت جدی نداشته باشیم دچار نقص و مشکلات می‌شویم. در شرایط فعلی باید اراده آهنین برای خودکفایی در همه عرصه‌های کشور داشته باشیم.

این مراسم با حضور طیبی – رییس جهاد دانشگاهی، صادق آبادی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و جعفری‌نسب – مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برگزار شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا