انرژی

گزارشی از مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت نفت و شهرداری

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری مترو بین وزارت نفت و شهرداری تهران صبح امروز در وزارت نفت با حضور وزیر نفت، شهردار تهران و رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با هدف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، زنگنه – وزیر نفت – در این مراسم با بیان اینکه وزارت نفت به ازای هر یک مسافر مترو ۹.۸ سنت پرداخت می‌کند، تاکید کرد: اگر در سال ۳۰۰ سفر انجام شود، حدود ۳۰ دلار صرفه‌جویی خواهد شد .در بودجه سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار مطلبی نوشتم که به بند “ق” تبدیل شد و تفاهم‌نامه امروز به استناد همان قانون امضا می‌شود که اساس آن خرید بر اساس صرفه‌جویی است. یعنی چنانچه صرفه‌جویی شد، وزارت نفت هزینه آن را پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: البته این کمک از جیب شرکت نفت هزینه نمی‌شود. شرکت نفت هر میزانی که صرفه‌جویی می‌شود، پرداخت می‌کند. من علاقه‌مندم تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه قرار گیرند. در حال حاضر ۱۳۰۰ واگن در متروی شهر تهران تردد دارند که با اجرای این طرح تعداد واگن‌ها با افزایش ۷۰ درصدی به ۲۳۰۰ واگن می‌رسد.

همچنین بخوانید

به ازای هر سفر با مترو حدود ۰.۶ لیتر در مصرف بنزین و ۹.۸ سنت صرفه‌جویی می‌شود

همچنین نجفی – شهردار تهران – با تاکید بر اینکه ظرفیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران مطلوب نیست، در مورد آمار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران توضیح داد: حدود ۹ درصد از حمل و نقل فعلی شهر تهران توسط مترو، ۱۱ درصد توسط اتوبوس و ۲۲ درصد توسط تاکسی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران زیر ۵۰ درصد است که این میزان برای یک کلانشهر ناچیز است.

وی با تاکید بر اینکه به ازای هر سفر با مترو حدود ۰.۶ لیتر در مصرف بنزین و ۹.۸ سنت صرفه‌جویی می‌شود، افزود: قرار است ۶۳۰ واگن قطار خریداری شود که در مراحل نهایی مناقصه قرار دارد و نتایج آن که قرار بود اواخر آذرماه اعلام شود، در اواخر بهمن‌ماه اعلام می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

صرفه جویی ۱۷.۴ میلیارد لیتری بنزین طی چهار سال

بر اساس این گزارش، وکیلی – مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت – با اشاره به طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اظهار کرد: در این طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن جدید (۱۰۰۰ دستگاه در تهران و ۱۰۰۰ دستگاه در کلانشهرها) طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد .مطابق مصوبه شورای اقتصاد، برآورد صرفه‌جویی سالانه حاصل از یک واگن ۱۴۲ هزار و ۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده است. با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‌شود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی شود. طول مدت اجرای این طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگن‌های جدید است.

وی با بیان این که با اجرای کامل این طرح، در طول دوره حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد لیتر مترمکعب cng و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود، اظهار کرد: همچنین ۴۷.۱ میلیون تن دی اکسید کربن، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت. سهم تهران در طول دوره ۱۰ ساله حدود ۹.۴۹ میلیارد لیتر بنزین، ۴.۹ میلیارد لیتر مترمکعب CNG و ۰.۴۰۶ میلیارد لیتر گازوئیل بوده و ۲۵.۷ میلیون تن معادل دی‌اکسید کربن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه ارزش سوخت صرفه‌جویی حاصل از این طرح پس از اندازه‌گیری توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بازه‌های زمانی سه ماهه به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد، افزود: مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از افزایش صفر در سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر ۹.۸ سنت پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا