اقتصاد کلان

کاهش شدید ارزش لیر ترکیه/موج تورم در راه است

 به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان به نقل از بلومبرگ، ارزش لیر در ترکیه به شدت کاهش یافته و اتفاقاتی نظیر کودتا و نیز تحریم‌های روسیه علیه این کشور، اقتصاد آن را به شدت تضعیف کرده است؛ به طوری که بانک مرکزی ترکیه در جدیدترین پیش‌بینی اعلام کرد، تورم در این کشور برای سال جاری و سال‌های آتی از پیش‌بینی‌های قبلی فراتر خواهد رفت.
پیش از این بانک مرکزی ترکیه میزان تورم در این کشور را ۶.۵ درصد برای سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی‌ کرده بود که با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود این رقم را به ۸ درصد کاهش داد. در عین حال، ستینگ‌کایا، رئیس بانک‌مرکزی این کشور گفته است اگر تورم دورقمی شود، ریسک بسیار مهمی برای ترکیه خواهد شد.
بانک مرکزی ترکیه اعلام است سیاست‌های مالی بیشتری روی میز است؛ چرا که کاهش سریع ارزش لیر ترکیه اهداف تورمی ما را تا سال ۲۰۱۹ غیرقابل دسترس کرده است. این مقام دولتی ترکیه گفته تورم که دلیل اصلی آن کاهش ارزش پول این کشور است، تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۸ درصد می‌رسد؛ در حالی که پیش از این ما رقم ۶.۵ درصد را برای آن پیش‌بینی کرده بودیم.
علاوه بر این برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور اقداماتی را در هفته‌های اخیر انجام داده تا شاید ارزش لیر را که عامل اصلی افزایش تورم و به هم‌ریختگی اقتصادی است را تا حدودی تقویت کند. رئیس بانک مرکزی ترکیه مدعی شده است که اقدامات این بانک ارزش لیر را تثبیت کرده و برای مدتی نوسان نخواهد داشت.
به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران در ترکیه در چنین سطحی از اقدامات مالی برای کنترل بازار اقتصادی و ارزش لیر قانع هستند اما تامریلماز، اقتصاددان بانک زیارت در استانبول معتقد است: چنین اقداماتی باید ادامه‌دار باشد تا سوپاپ اطمینان برای بازار اقتصادی بیشتر شود.  
ظاهراً بانک مرکزی اقدامات ضدتورمی را با جدیت دنبال می‌کند. این رقم حاکی از کاهش ۷ درصدی ارزش لیر در سال جاری است در حالی که سال گذشته هم ارزش لیر در ترکیه ۱۷ درصد کاهش یافته بود.
البته بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی‌های خود را برای سال ۲۰۱۸ نیز تغییر داد و میزان تورم در این کشور را نسبت به قبل یک درصد دیگر افزایش داد. دو روز پیش مؤسسه فیچریتینگ نیز نرخ اطمینان سرمایه‌گذاری و رتبه اعتباری در این کشور را نیز بسیار کاهش داده بود.
انتهای پیام/


منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا