اقتصاد کلان

از خلوت شدن ایران خودرو تا نوسازی تاکسیرانی کشور/ نگاه‌ها معطوف به ایام شب عید

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، هفته اخیر که تنها چند ساعت از آن باقی مانده است، هفته پر جنب و جوشی برای اقتصاد ایران نبوده و به مناسبت دهه فجر مدیران ارشد اقتصاد نشست‌های خبری متعددی برگزار کرده‌اند، نشست‌هایی که بیشتر رنگ و بوی اطلاع رسانی از عملکرد یکساله نهاد‌ها را داشته است.
این هفته همچنان اخبار پلاسکو ادامه داشت و حجم قابل توجهی از این اخبار مربوط به اسکان شاغلین پلاسکو و بازار پوشاک بوده است که در نهایت شاغلین پلاسکو در یکی از مجتمع های تجاری خیابان طالقانی مستقر شدند. در حالی علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران خبر از استقرار شاغلین پلاسکو داده است که مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره که در اسفندماه برگزار می‌شود نیز اعلام کرده است.
در این میان خبرهای شب عیدی همچون تامین میوه شب عید و پیش فروش بلیط قطار و هواپیما نیز یکی یکی رسانه‌ای می‌شود.
در کنار نیاز شب عید در چند وقت اخیر بیماری آنفولانزا به جان مرغ‌های تخم گذار افتاد که به نظر می‌رسد مرغ‌های گوشتی از این بیماری تا حدودی استقبال کرده‌اند، که خبرگزاری میزان طی سلسله گزارش‌هایی به بررسی بازار گوشت، مرغ و ماهی پرداخته است.
اما نباید از این موضوع غافل شد که فروریختن ساختمان پلاسکو حواس‌ها را تا حدودی جمع کرده است زیرا وزیر نیرو در این زمینه در پاسخ به میزان گریزی به اقدامات این وزارتخانه زده است.
اما اولین روز هفته با برداشتی از نام سه شنیه‌های پاک، خود را در دل تاکسی داران جا کرد و چهل هزارمین تاکسی صفر کیلومتر در طرح کلید به کلید که خودروهای تاکسی فرسوده را بازنشسته کرد، پا به خیابان های ایران گذاشت.
در کنار این موضوع نعمت زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته شلوغی را پشت سر گذاشت و البته اخبار قابل توجهی مبنی بر نبود قراردادی بین ایران خودرو و سایپا با رنو فرانسه را اعلام کرد.
همچنین نعمت زاده بعد از سال‌ها خبر از تهیه و تدوین قانونی برای فروشگاه های اینترنتی داد.
در چند روز اخیر هوای سرد به ایران رسیده و انگار قصد خروج از آسمان ایران را ندارد، این اتفاق عاملی شده تا جاده‌های کوهستانی ایران جند روزی را استراحت کنند و از سوی دیگر هواپیماها در برخی از شهرها به خواب زمستانی بروند.
اما انگار در جند سال اخیر اقتصاد ایران پیوند عمیقی با یارانه پیدا کرده ، یارانه نقل متمام محافل شده و در نشست خبری اخیر معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارای، یکی از مهمترین موضوعات مد نظر بوده است، و شجاعیان حسینی حذف یارانه ثروتمندان را کاری سخت قلمداد کرده است و از سوی دیگر نرخ تورم در پایان سال را پیش بینی کرده است.
اما در چند وقت اخیر وزارت صنعت در رابطه با واردات خودرو تصمیماتی را اختیار کرده که به مذاق واردکنندگان خوش نیامده و بررسی‌ها نشان می‌دهد این تصمیم گیری مخالف قانون و راهی برای سودجویی برخی افراد است.
در نهایت اقدام اخیر ایران خودرو برای واگذاری سهام دو شرکت زیرمجموعه خود نیز قابل توجه است و می‌توان در کنار آن بازارهای صادراتی آدامس ایرانی را بررسی کرد.
انتهای پیام/


منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا