صنعت، معدن، تجارت

آمادگی استان برای جذب سرمایه گذاری/آلمانی ها در راه کردستان

سنندج – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: استان به دلیل ظرفیت های بالایی که دارد، آماده است تا از سرمایه گذاری های خارجی برای توسعه در حوزه های صنعت، معدن و تولید استقبال کند.

محمد دره وزمی در گفتگو با پایگاه خبری آرمان اقتصادی با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذاری در استان کردستان، بیان کرد: تلاش برای ارتقاء زیرساخت های توسعه در استان کردستان یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید به شمار می رود و در همین راستا تلاش شده است تا شرایط برای سرمایه گذاری در تمامی حوزه ها در این استان فراهم شود.

وی با اشاره به موفقیت های استان کردستان در راستای جذب سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاران خارجی، عنوان کرد: خوشبختانه هم اکنون چندین سرمایه گذار خارجی در استان کردستان حضور دارند و انتظار می رود که با برنامه ریزی های صورت گرفته این مهم به بهترین شکل ممکن ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به لزوم ایجاد تسهیلات لازم برای افراد سرمایه گذار، ادامه داد: در تازه ترین تلاش‌های صورت گرفته در تلاش هستیم تا مسئولان کشور را متقاعد کند که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کلان در کردستان را ضمانت کنند تا آنها بتوانند با طیب خاطر اقدامات صنعتی وعده داده‌شده را در این استان اجرایی کنند.

وی با اشاره به تازه ترین اقدامات صورت گرفته برای جذب سرمایه گذاری در استان کردستان، افزود: سال گذشته در سفر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به کردستان کلنگ ساخت یک واحد بزرگ تولیدی صنعت لاستیک به زمین زده شد و ما در تلاش هستیم تا با جذب سرمایه گذار این واحد را هر چه سریعترد به مرحله اجرا برسانیم.

دره وزمی اظهار داشت: این واحد کارخانه لاستیک گسترش تایر رازی است که قرار است با ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و۲۰ درصد سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موسوم به ایدرو احداث شود.

وی به ویژگی های این واحد صنعتی و تولیدی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: هزینه ارزی منابع این واحد ۱۳۰ میلیون یورو است و راه تامین منابع مورد نیاز این واحد صندوق توسعه ملی و یا فاینانس است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: در تازه ترین نشست با سرمایه‌گذاران و طرف‌های اروپایی در تهران، مدیران شرکت «فرواشتایل» آلمان و بیمه «هرمست» رسماً برای سرمایه  گذاری به‌صورت فاینانس در کردستان اعلام آمادگی کردند.

وی یادآور شد: آلمانی‌ها سرمایه‌گذاری خود را مشروط به تضمین سرمایه هایشان توسط دولت جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و انتظار می رود که با برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت خانه این مهم اجرایی و عملیاتی شود تا زمینه برای این سرمایه گذاری در استان کردستان فراهم شود.

دره وزمی ادامه داد: در صورت انجام این پروژه با فاینانس آلمانی‌ها، بیش از ۵۰ درصد از تجهیزات پروژه از آلمان تهیه وعملا این اقدام به انتقال تکنولوژی به داخل کشور نیز منجر می‌شود.

وی به ظرفیت های ایجاد شده در استان کردستان در صورت راه اندازی کارخانه لاستیک سازی اشاره کرد و افزود: کارخانه لاستیک تایر رازی کردستان در زمینی به وسعت ۶۰ هکتار در دشت دهگلان در سال ۹۴ کلنگ زنی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: پیش‌بینی‌شده این کارخانه درزمان بهره‌برداری بتواند برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کند که ایجاد این میزان اشتغال در این شرایط برای استان کردستان یک اتفاق بسیار خوب به شمار می رود.

وی یادآور شد: برای احداث این کارخانه ۷۵۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ارزی نیاز است و سرمایه‌گذاران اعلام کرده اند که به‌پیش بینی آنها در زمان بهره‌برداری کامل این کارخانه می‌تواند سالانه ۵۰ هزار تن لاستیک شامل ۳۵ هزارتن لاستیک سبک و ۱۵ هزار تن لاستیک کامیون و اتوبوس تولید کند.

دره وزمی در پایان با اشاره به تلاش های جدی دولت در راستای جذب سرمایه گذاری های خارجی در استان کردستان، بیان کرد: انتظار می رود که تمامی ادارات و سازمان های دولتی در سطح ملی و استانی به بهترین شکل ممکن با افراد سرمایه گذار برخورد داشته باشند و تسهیلات لازم به این افراد داده شود تا از این طریق بتوانیم در راستای رفع مشکلات این استان که ریشه اکثر آنها بیکاری است، رفع شود.


منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا