آموزشآموزش کسب و کارارتباطات و فناوري اطلاعات

کابوسی به نام مارکتینگ در اینستاگرام و تلگرام

 مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

 بخش بزرگی از فرآیند مارکتینگ و برندسازی برای کسب و کارهای امروزی در فضای مجازی شکل می گیرد و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید از این فضا استفاده کنیم. اما سوال مهم اینجاست : به چه قیمتی؟!

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حال حاضر تلگرام و اینستاگرام در صدر جدول رقابت در این زمینه قرار دارند و کمتر کسی را سراغ دارید که در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بخشی از زمان خود را به آنها اختصاص ندهد. اولین باری که این دو ابزار رونمایی شدند را قطعا به خاطر داریم و به مرور زمان جنبه تجاری آن ها قدرت گرفت و هم اکنون با به وجود آمدن کانال های تلگرامی و صفحات کسب و کار در اینستاگرام، به یکی از اثرگذارترین ابزارهای بازاریابی و برندسازی کاری و شخصی تبدیل شده اند.

اما مجددا سوالمان را تکرار می کنیم : به چه قیمتی؟! گفتاری قدیمی می گوید: با چاقو هم میتوان سیب را پوست کند و هم می توان آدم کشت! تا زمانی که از ابزارهای مزبور برای افزایش دانش، تبلیغات، اطلاع رسانی ها و … استفاده مثبت می شود راه را به درستی پیموده ایم اما با روی کار آمدن شماره های جعلی و fake و نشان دادن غلو آمیز تعداد اعضای کانالهای تلگرامی و follower های اینستاگرام و دریافت هزینه های گزاف از مشتریان برای پذیرفتن تبلیغات در چنین صفحاتی … به قول شاعر شیرین سخن : این ره که تو می روی به ترکستان است.

اسف بار تر اینکه، بخش جست و جو در اینستاگرام متاسفانه کاملا در کنترل اشخاص خاصی است و مطالب آن کاملا جهت داده شده و گلچین شده و به مقاصد خاصی قرار می گیرد، ما با یک مساله فرهنگی هم مواجه هستیم که به مرور ما را به ناکجا آباد خواهد رساند. نامناسبترین مطالب و اظهار نظر هایی که فضای حجب را به مرور از میان خواهد برد و رد پایی از فرهنگ چندین هزار ساله را هم نابود خواهد کرد.

در حال حاضر افزایش تعداد اعضای کانال،follower ها،افزایش لایک ها و کامنت ها و … جای خود را به مسیر درست فرآیند مارکتینگ و برندینگ داده است. هیچ کدام از موارد فوق تضمینی برای افزایش فروش و سودآوری کسب و کار شما و حتی برندینگ شخصی شما نیست بلکه تنها شما را در توهمی کاذب فرو خواهد برد و جیبهای عده ای سود جو را پر خواهد کرد.

یادمان باشد، یک درخت کوچک با ریشه های عمیق هزاران بار از درختی تنومند با ریشه های سست ارزشمند تر است. اگر این موارد از سمت خودمان اصلاح نشود، در آینده نزدیک با مرگ فرهنگی و مرگ دانشی مواجه خواهیم بود. از خودمان شروع کنیم و به جای جهل، آگاهی و دانش را منتشر کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا