انرژی

شیرین کردن آب دریا برای شرب/بارورسازی ابرهای باران‌زا توسط وزارت نیرو در حال انجام است

وزیر نیرو گفت: بارورسازی ابرهای باران‌زا به صورت مستمر توسط وزارت نیرو برای مقابله با خشکسالی درحال انجام است.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو شنبه ۱۶ بهمن از احداث سد نعمت‌آباد و وضعیت حوزه‌های آبخیزداری شهرستان اسدآباد به صورت هوایی بازدید کرد سپس در شهر آجین لحظاتی با مسئولان شهرستان دیدار کرد.

چیت‌چیان در جمع خبرنگاران از کاهش ٣٩ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: تنها چاره مقابله با بحران کم‌آبی در کشور مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت است.

همچنین بخوانید

وی عنوان کرد: امروز خشکسالی‌های اخیر و اضافه برداشت‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی در قالب دشت‌های کشور موجب افت و کاهش سطح آب شده و مشکلات عدیده‌ای را برای کشور در پی داشته است.

وزیر نیرو تبدیل کشت‌های صیفی‌جات به گلخانه‌ای، اصلاح روش‌های آبیاری و کشت محصولات کم‌آب‌بر را  در بهبود وضعیت آب کشور موثر دانست و بیان کرد: آبخوان‌داری، آبخیزداری و تغذیه مصنوعی دشت‌ها با احداث آب‌بند کمک بسیاری به تغذیه مصنوعی دشت‌ها کرده است.

وی وضعیت بارندگی‌های دو هفته اخیر را خوب و مطلوب ارزیابی کرد و افزود: به علت کاهش بارندگی در پاییز این بارش‌ها نتوانسته است هنوز کمبود بارش‌ها را جبران کند.

چیت‌چیان تنها راه چاره مقابله با بحران کم‌آبی را  مدیریت منابع آبی موجود دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و بازگشت به چرخه صنعت و کشاورزی و فضای سبز راهکار دیگری است که برای جبران کم‌آبی کشور باید به‌کارگرفته شود.

وی با بیان اینکه شیرین کردن آب دریا هزینه‌های سنگینی دارد و برای مصارف کشاورزی به صرفه نیست و از این راهکار می‌توان در بخش آشامیدنی و صنعت استفاده کرد، گفت: وزارت نیرو با تمام روش‌های فوق به دنبال ایجاد تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف آب است.

انتهای پیام

 

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا