ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

معرفی مجری طرح اینترنت کودکان تا ۱۰ روز دیگر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طرح این وزارتخانه برای راه‌اندازی اینترنت کودکان به زودی محقق می‌شود تاکید کرد که نقش اپراتورهای مجازی در تمام مراحل این طرح دیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فضای مجازی به لحاظ ذاتی سبب ایجاد عدالتی نسبی در پیکره خود شده است، به این معنی که دیگر تفاوتی نمی‌کند که شما از چه طبقه یا صنفی باشید؛ بلکه به خودی خود و به صرف داشتن یک اکانت حق اظهار نظر دارید، همانطور که دیگری دارد. در یک مورد خاص اما کودکان بهتر است به دلیل نداشتن بلوغ ذهنی و شخصیتی که دارند، حضورشان در این فضا کنترل شده باشد یا مجرایی مستقل برای ورود به این فضا برای استفاده از مزیت‌های آن ضمن محفوظ ماندن از آسیب‌هایش دارا باشند. این طرحی است که البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در انجام آن برنامه‌هایی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح این وزارتخانه برای راه‌اندازی اینترنت کودکان به زودی محقق می‌شود؛ گفت: تا ۱۰ روز آینده مجری این طرح را همراه با زمان‌بندی مشخص معرفی خواهیم کردیم تا برنامه برای حرکت آغاز شود.

همچنین بخوانید

محمد جواد آذری جهرمی با اشاره به طرح وزارت ارتباطات درباره اجرایی کردن طرح اینترنت کودکان بیان کرد: طرح ما در این باره تهیه و نهایی شده است که در حال حاضر در مرحله‌ای  است که ما مجری این طرح را منصوب کنیم.

پیش از این نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم درباره برنامه‌های صورت گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در این وزارتخانه، حمایت از توسعه سرویس‌های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات موثر در این حوزه دانسته و تاکید کرده بود: طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفات فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. در این راستا، گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مامور شده‌اند اقدامات لازم به این کسب و کارها را فراهم کنند و همچنین امیدواریم تا دهه فجر سامانه‌ای برای ثبت اعتراضات مردم در زمینه نقد حقوق اساسی به بهره‌برداری برسد.

اهمیت اینترنت کودکان برای دولت

در همان مراسم حسن روحانی – رئیس دولت دوازدهم – درباره این اظهارات جهرمی بیان کرده بود: وزیر جوان کابینه دوازدهم فعالیت‌های اززشمندی را در زمینه ارتباطات داشته است. فکر می‌کنم بخش مهمی از حقوق شهروندی مردم در زمینه ارتباطات دسترسی به ارتباطات آسان، ارزان، امن و با حفظ حریم خصوصی است. می‌دانیم آقای جهرمی در جایی است که فشار زیادی وجود دارد، از دولت یازدهم ایستادگی کردیم‌، برای اینکه مردم بتوانند ارتباط سهلی را داشته باشد. این فشارها وجود دارد و ما همچنان ایستادگی خواهیم کرد و ایشان باید بایستد و مقاومت کند و همه دولت پشت سر ایشان است.

وی ادامه داد: این از حقوق مهم مردم است حالا اگر یک نفر در مصرف آب اسراف کرد قاضی می‌تواند آب شهر یا یک سد را قطع کند! باید با متخلف برخورد شود و نمی‌توان ملتی را از آب خوردن محروم‌کرد. البته اخلاق برای ما مهم است اینترنت کودکان و اینده جوانان و حراست از آن، فرهنگ، ایمان و آینده جوانان برای ما مهم است. تا روزی که حیات داشته باشم و رییس جمهور باشم از حق مردم حراست میکنم و نخواهم گذاشت حقوق مردم تضییع شود.

اینترنت کودکان در بقیه جاها

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در انگلستان هم انجمن ملی مبارزه با خشونت علیه کودکان (NSPCC) در سال (۲۰۱۷) با انتقاد از اهمال دولت این کشور در تضمین امنیت کودکان در فضای اینترنت اعلام کرده بود که از ۳۸ طرح پیشنهادی در این مورد، ۱۱ طرح نادیده گرفته شده، هفت طرح آن هم به‌ صورت کامل به اجرا درنیامده است و چهار طرح نیز اکنون تاریخ گذشته محسوب می‌شوند.

این انجمن بر نیاز به دستورالعملی اجباری برای تنظیم رسانه‌های اجتماعی و مقابله با سوءاستفاده‌های آنلاین در حال حاضر تاکید دارد. وزیران انگلیس می‌گویند که در تلاش برای ایجاد امن‌ترین فضای مجازی ممکن در این کشور هستند. مقامات وزارت انگلیس، به عنوان بخشی از استراتژی‌ ایمنی اینترنتی خود، روند ایجاد یک دستورالعمل اختیاری برای تنظیم وب‌سایت‌ها را آغاز کرده است. اگرچه NSPCC با بیان این‌که این اقدام در سال ۲۰۰۸ توصیه شده بود، آن را بسیار دیر و ناکافی خواند و اجباری شدن و همراه شدن آن با جریمه در صورت عدم اجرا را خواستار شد.

طبق این دستورالعمل، امکاناتی نظیر اکانت‌های امن برای افراد زیر ۱۸ سال، حفاظت‌های اضافی مانند هشدار در مورد سوءاستفاده‌ها و گزارش خطر برای کودکان باید از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند.

مسنجر کیدز ؛ پیام‌رسانی برای کودکان

در سایر نقاط دنیا نیز بحث اینترنت و کودکان  مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه شبکه اجتماعی فیس بوک، پیام‌رسانی را تحت عنوان “مسنجر کیدز” ارائه کرده تا کودکان تحت نظارت والدین خود بتوانند با دوستان خود در ارتباط باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از سال ۱۹۹۸ میلادی که استفاده از اینترنت برای عموم مردم همگانی شد، کاربران بسیاری از اطلاعات نادرستی که در فضای باز اینترنت ممکن است در دسترس کودکان قرار بگیرد، ابراز نگرانی کردند. بنابراین کنگره آمریکا لایحه و قانونی را تصویب کرد که کودکان زیر ۱۳ سال و بدون نظارت و اجازه والدین خود، مجاز به استفاده از اینترنت نباشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا