انرژی

نصب ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا ۱۳ سال آینده در کشور

وزیر نیرو گفت: ایران تا سال ۲۰۳۰، ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب خواهد کرد.

 به گزارش آرمان اقتصادی، حمید چیت‌چیان شنبه ۱۶ بهمن در آغاز عملیات اجرایی اصلاح عملیات سامانه خنک‌کننده و واحد دوم برج خشک نیروگاه شهید مفتح همدان، با اشاره به افتتاح دو نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی در همدان اظهار کرد: امیدواریم این پروژه‌ها شروع راهی برای توسعه سریع صنعت برق در کشور باشد.

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی ۳ نیروگاه ۷ مگاواتی دیگر و شروع اجرای دومین برج خنک‌کن خشک نیروگاه شهید مفتح همدان نشان‌دهنده توجه عمیق وزارت نیرو و دولت به مسائل زیست‌محیطی است.

وی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را اقدامی انسانی دانست و گفت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی نه تنها کاری افتصادی بلکه اقدامی انسانی با اهدافی والاست که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

چیت‌چیان با بیان اینکه نیروگاه‌های متعددی با ظرفیت‌های بالای ۱۰۰۰ مگاوات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: نیروگاه‌های خورشیدی دو ویژگی خاص دارند به طوریکه جمهوری اسلامی ایران در راستای ایفای مسئولیت بین‌المللی، خود را موظف کرده تا در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کند و در معاهده پاریس ایران به صورت داوطلبانه برنامه مشارکتی جدی‌اش را اعلام کرده و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق یکی از این برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه ایران تا سال ۲۰۳۰، ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب خواهد کرد، یادآور شد: در گذشته بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور یک مگاوات ظرفیت داشت اما امروز دو نیروگاه ۷ مگاواتی وارد مدار شده و به‌زودی نیروگاه ۱۰ مگاواتی استان اصفهان و در سال‌های آینده نیروگاه‌های بیشتر با ظرفیت‌های بالاتر به مدار وارد می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با آهنگی که نصب نیروگاه‌های تحدیدپذیر در کشور دارد، در آینده شاهد شتاب بیشتری در این امر خواهیم بود به طوریکه آنچه در برنامه ششم توسعه تصویب شده یعنی تولید ۵ هزار مگاوات در طول ۵ سال، به خوبی و سرعت به این هدف خواهیم رسید.

تصویب خرید تضمینی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر

وی یکی از موثرترین اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید را تصویب خرید تضمینی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: این مسأله در سطح گسترده‌ای در حال انجام است.

چیت‌چیان ویژگی سوم اجرای نیروگاه‌های خورشیدی را سرمایه‌گذاری خارجی در این پروژه‌ها دانست و ادامه داد: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی شکل گرفته که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری در حال رشد است، عنوان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید در برنامه ششم توسعه به رشد متوسط سالانه هشت درصد در تولید ملی دست یابیم که برای رسیدن به این رشد دست کم در هر سال باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم.

تحقق یک سوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌

وی تأکید کرد: گرچه توانمندی لازم برای ساخت نیروگاه در کشور وجود دارد اما این مسأله با محدودیت سرمایه مواجه بوده و با وجود اینکه طی ۱۱-۱۰ سال گذشته مجوزهایی برای احداث ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی صادر شده اما امروز تنها ۱۲ هزار مگاوت از این میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که این مسأله به علت محدودیت منابع مالی لازم بوده است.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه یکی از لوازم دستیابی به رشد تولید ملی پیش‌بینی شده در قانون برنامه ششم منابع سرمایه است، اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه این موضوع به صراحت مطرح شده بود و در برنامه ششم هم تصریح شده که وزارت نیرو باید مقدمات سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای احداث نیروگاه را فراهم کند.

وی با بیان اینکه از کشورهای متعددی پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فاینانس برای احداث نیروگاه‌های تجدیدشونده دریافت کرده‌ایم، گفت: در روزهای آینده عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در استان هرمزگان با سرمایه‌گذاری خارجی آغاز خواهد شد.

تصویب ۱۵۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق

چیت‌چیان ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاران خارجی درخواست سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در تولید برق به ایران داده‌اند که مورد تصویب قرار گرفته و قراردادی به حجم ۱۱۰۰ مگاوات منعقد شده است و قرارداد ۴۰۰ مگاوات دیگر نیز به‌زودی منعقد خواهد شد به طوریکه در مجموع ۱۵۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق به تصویب وزارت اقتصاد و دارایی رسیده است.

وی در ادامه درباره نیروگاه شهید مفتح همدان نیز خاطرنشان کرد: این نیروگاه ۲۵ سال پیش احداث شد و در آن زمان مسائل مرتبط با محدودیت‌های منابع آب به قدری که امروز ملموس است، شناخته شده نبود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در گذشته ۵۰ چاه برای نیروگاه مفتح حفر شده بود، افزود: در سال‌های اخیر با پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی، وزارت نیرو تولید برق در این نیروگاه را محدود کرد و قرار شد برج‌های خنک‌کننده از تر به خشک تبدیل شود و بدین ترتیب میزان مصرف آب به ۱۵ درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه دو سال گذشته نخستین برج خنک‌کننده به مدار وارد شد، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در راستای کاهش مصرف آب در نیروگاه شهید مفتح صورت گرفت، استفاده از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهر همدان به جای آب‌های زیرزمینی بود به طوریکه در حال حاضر مصرف آب نیروگاه به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است که ۶.۵ میلیون مترمکعب آن از پساب تأمین می‌شود.

وزیر نیرو یادآور شد: با ساخته شدن تمام برج‌های خنک‌کننده خشک مصرف آب نیروگاه شهید مفتح از ۱۵ میلیون به یک میلیون مترمکعب خواهد رسید و پساب فاضلاب شهر همدان نیز برای امور دیگر مورد اسفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا