اقتصاد کلان

ضرورت بهینه سازی تولید در کشور

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: برای مقابله با آسیب های ناشی از افزایش نرخ ارز باید بهینه سازی تمامی تولیدات کشور در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابراهیم جمیلی در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه سیاست های کلی اقتصادی باید بر مبنای تولید و افزایش صادرات باشد، افزود: در این راستا با افزایش و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده بالایی را می توان نصیب کشور کرد.

وی با اشاره به اینکه تولیدات کشور در برخی عرصه ها از جمله کشاورزی ارزش افزوده بالایی ندارد، اظهارداشت: بهینه سازی در تولید تمامی محصولات صنعتی، کشاورزی و غیره باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین بخوانید

رئیس خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه در این باره باید نسبت به تولید محصولاتی اقدام کرد که از بالاترین ارزش افزوده برخوردار هستند، ادامه داد: با توجه به کمبود زمان و سرمایه در کشور تولید کالاهایی ضرورت دارد که ارزش افزوده بالایی دارند که تحقق آن نیازمند برنامه ریزی های مطلوب است.

وی با بیان اینکه واردات ماشین آلات به کشور از افزایش قیمت ارز تاثیر می پذیرد، افزود: علاوه براین اگر با وجود افزایش قیمت ارز واردات مواد اولیه در دستور کار قرار گیرد بر قیمت تمام شده کالا افزوده خواهد شد.

جمیلی در ادامه گفت: اگر کالای ساخته شده وارد کشور شود با توجه به افزایش نرخ ارز تولید داخلی متاثر می شود و توان رقابت با کالاهای خارجی را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت ارز باید به گونه ای باشد که صادرکنندگان و واردکنندگان دچار آسیب نشوند، اظهارداشت: اگر تقاضا برای ارز کاهش یابد و منطقی باشد نوسانات قیمت ارز مناسب خواهد بود.

رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه در قیمت ارز تابعی از تولید است بر افزایش بهره وری در مصرف ارز تاکید کرد و ادامه داد: با افزایش تولیدات می توان ارز را تنها در واردات ماشین آلات و توسعه زیرساخت ها مصرف کرد.

وی با بیان اینکه ارز کشور نباید در مصارف غیر ضروری و قاچاق به مصرف برسد کنترل پدیده قاچاق را ضروری دانست و گفت: در صورت افزایش یا کاهش نرخ ارز قاچاق کالا همچنان ادامه خواهد داشت.

جمیلی همچنین افزود: با توجه موقعیت استراتژیک ایران در جهان و همسایگی با ۱۴ کشورمی توان با کنترل مرزها و گمرکات در برابر پدیده شوم قاچاق ایستادگی کرد.

وی اظهارداشت: اصلاح برخی از قوانین نقش تعیین کننده ای در کنترل قاچاق دارد به عنوان مثال نقش اساسی بازارچه های مرزی در واردات کالاهایی که در صورت واردات قانونی مشکل دار خواهند بود، نباید نادیده گرفته شود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا