بورسبورس اوراق

شاخص بورس سبز اما کم‌رنگ، شروع کم‌رمق بازار سهام در اسفند ماه

بورس آخرین روز هفته را مثبت پشت سرگذاشت و آثار بین تعطیلی نیز در معاملات امروز خودنمایی کرد اما کل شاخص در جدال با افزایش نرخ سپرده ۲۰ درصدی کارنامه قابل قبولی از خود ارائه داد و شاهد ریزش‌های افسارگریخته در بازار هفته جاری نبودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز کاری اسفند ماه دماسنج بازار توانست در اعداد مثبت به تعطیلات پایان هفته برود. در این بین اما شاهد کم‌رمقی معاملات در اکثر بازارهای مالی داخلی و خارجی نیز بودیم که بورس تهران نیز از این بی تحرکی مستثنی نشد. در ادامه روند کاهشی نرخ دلار و ورود به کانال ۴۵۰۰ تومان، بازار ارز آرام گرفت اما این آرامش به قیمت تنزل شاخص بازار سرمایه و التهاب در بازار بدهی تمام شد. تا جاییکه شاخص کل در هفته‌ای که گذشت با تنزل ۲۷۲ واحدی از صعود به قله ۱۰۰ هزار واحدی جا ماند و نمادهای حاضر در بازار بدهی نیز افت‌های محسوسی را تجربه کردند و نرخ بازده تا سررسید اسناد خزانه اسلامی‌از ۱۶ و ۱۷ درصد هفته گذشته با ۲۰ و ۲۱ درصد در هفته جاری رسید که نشان از تاثیر مستقیم افزایش نرخ سپرده ۲۰ درصدی در بازارهای هم‌ارز همچون بازار سرمایه و بازار بدهی دارد.

امروز نیز شاهد خروج دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها از بورس بودیم. حال سوال اینجاست که چرا مقام پولی مجددا حربه افزایش یکباره نرخ سپرده بانکی را تجربه کرد آن‌هم در قالب ارائه پیشنهادهای متنوع. در جایی که می‌توانست فقط با ابزار پیش‌فروش قطعی سکه بازار پُرالتهاب ارز را کنترل کند بی‌آنکه ثبات و آرامش حاکم بر بازارهای دیگر مالی را برهم زند. کارشناسان بر این باورند که مهمترین مولفه تدوام روند صعودی بازار سرمایه‌ای که از نظر بنیادی در شرایط قابل قبولی قرار دارد، حفظ ثبات و آرامش است که این مهم در ابتدای هفته جاری و با اجرای تصمیمات خلق‌الساعه مقامات بانک مرکزی به چالش کشیده شد. این‌طور به نظر می‌رسد که در اجرای ابزارهای کنترلی مقام پولی کوچکترین آینده‌نگری نسبت به شوک وارده در بازارهای هم‌ارز نشده است. گفتنی است از منظر اقتصاد در بازه بلندمدت ادامه این روند به صلاح بازارهای مالی و همچنین بنگاه‌های اقتصادی کشور نیست.

نکته دیگر تاثیرگذار درکم‌رمقی بازار امروز وجود جو نیمه تعطیلی در بین معامله‌گران بود. همچنین در بازارهای جهانی نیز شاهد تحرکات خاصی نبودیم. قیمت نفت افت و خیز محسوسی نداشته و در همان محدوده ۶۵ دلار در حال نوسان است. فلزات اساسی نیز تقریبا روند کاهشی داشتند.

ترین‌های بازار

در جریان معاملات امروز تالار شیشه‌ای، شاخص کل با رشد ۸ واحدی (افزایش ۰.۰۱ درصدی) روی پله ۹۸ هزار و ۱۵۷ ایستاد که بیشترین تاثیر مثبت به نمادهای «کگل»، «کچاد» می‌رسد که هرکدام با ۸۲ و ۳۳ واحد توانستند شاخص را مثبت کنند که البته گفتنی است روند مثبت شکل گرفته در این دو نماد متاثر از درج خبر پذیرش گندله در بورس کالا است. پذیرش گندله در بورس کالا به معنی این است که طبعا این کالا از نظام قیمت گذاری فرموله شده و دستوری خارج گردد و در نهایت با دلار بازار آزاد و متوسط قیمت های جهانی(همچون سایر محصولات پذیرش شده در بورس کالا) مورد معامله قرار گیرد. باید توجه داشت که هم‌اکنون کنسانتره و گندله ضریبی از نرخ محصول فولاد خوزستان هستند. کنسانتره ۱۲.۵ تا ۱۳.۹ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان و گندله ۲۱.۵درصد نرخ شمش است. با توجه به اینکه زنجیره تولید فولاد از معدن سنگ‌آهن آغاز و تا محصولات فولادی تداوم می‌یابد، تغییر در نظام قیمت‌گذاری می‌تواند بر کل چرخه تولید اثرگذار باشد و این بدان معناست که افزایش قیمت گندله در صورت آزادسازی به نفع تولیدکنددگان یعنی دوقلوهای سنگ‌آهنی و همچنین هلدینگ‌های معدنی از جمله «وامید» و نتیجتا به ضرر فولادی‌ها که مصرف کننده هستند خواهد شد. همچنین گفتنی است در حال حاضرقیمت گندله ۱۲۸ دلار است. حال باید دید با پذیرش گندله و باقی محصولات بالا دستی فولادی‌ها یعنی کنستانتره و آهن اسفنجی در بورس کالا، قیمت این مواد معدنی افزایش می‌یابد یا کاهش.

در ادامه معاملات امروز یک میلیارد برگه سهم به ارزش ۲۸۱ میلیارد تومان در ۷۶ هزار جلسه معاملاتی دادوستد شد که از این میزان تنها ۱۲۵ میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار تعلق داشت. شاخص کل هم‌وزن اما رشد بیشتری را تجربه کرد و با افزایش ۳۱ واحدی (۰.۱۸ درصدی) در ارتفاع ۱۷ هزار و ۶۱۵ واحدی به کار خود در این هفته پایان داد و توانست تا حدودی ریزش هفته جاری را جبران کند که این اختلاف در رشد دو شاخص نشان‌دهنده اقبال بیشترسهامداران به نمادهای کوچکتر و کم وزن‌تر است.

رفت و آمد و شفاف‌سازی‌های پُرسر صدا

در ابتدای معاملات امروز «خاور» اطلاعیه تعدیل منفی ۲۸ درصدی خود را روانه کدال کرد و متوقف شد. در این گزارش زیان هر سهم از ۱۲۷۳ به ۱۶۲۷ ریال رسیده و در عملکرد ۹ ماهه هم ۸۰ درصد از این زیان معادل ۱۲۹۶ ریال شناسایی شده است. شرکت از مهمترین دلایل این تعدیل منفی را تغییر در تعداد تولید و فروش محصولات اعلام کرده است. در گروه خودرویی همچنین سفر دو هفته آینده وزیر امور خارجه فرانسه تا حدی موجب نوسانات مثبت قیمتی در نمادهای این گروه شد. خبر دیگر اینکه در این گروه مدیر عامل ایدروگفت قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. این محصولات عبارتند از نیوسیمبول و کوئید.

پتروشیمی‌خارک نیز به دلیل تعدیل مثبت متوقف شد. شرکت در نامه شفاف‌سازی اعلام کرده است که سود خالص پیش‌بینی‌شده قبلی شرکت (۶۹۷.۵ میلیارد تومان) با افزایش نزدیک به ۱۷ درصدی، به ۸۱۵.۲ میلیارد تومان رسید که بیشتر به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات صادراتی به جهت افزایش نرخ جهانی محصولات و نیز افزایش نرخ تسعیر ارز بوده است. این نماد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شد و روی ۲۴۹۰ تومان قیمت خورد. قیمت پایانی این سهم ۲۴۹۶ تومان و ۹ ریال بود.

در گروه حمل و نقلی‌ها «حپترو» متوقف شد که دلیل این توقف شفاف‌سازی در تغییرات با اهمیت است. حمل و نقل پتروشیمی‌توانست در دو مناقصه برنده شود. اولی، برنده شدن در مناقصه حمل ۵۰ هزار تن اوره از کرمانشاه به بندرعباس و خدمات ترخیص محصول جهت صادرات و دیگری حمل ونقل ۱۵۰۰۰تن مواد هیدروکربنی مایع بود. رقم پیشنهادی «حپترو» در مناقصه بندرعباس یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود.

اما دیگر نمادی که برنده مناقصه سودآور شد «کیسون» بود. در مناقصه تامین، اجرا و نصب تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌های صنعتی، عملیات انتقال آب در خشکی با استفاده از لوله‌های GRVE و فولادی، به همراه نصب شیرآلات و ابزار دقیق و همچنین خرید و نصب و راه اندازی واحد آب شیرین کن ۲۰۰ هزار متر مکعبی برنده شد.

اما در گروه بانکی‌ها دو بانک صادرات و پارسیان صورت‌های مالی خود را در کدال منتشر کردند. بانک صادرات عملکرد ۳ ، ۶ و ۹ماهه و همراه با گزارش تفسیری و ۷ برنامه مهم برای بودجه سال را اعلام کرد. بانک صادرات در پایان خرداد و نیمه اول سال، ۲۰۰ و ۳۹۰ ریال و در پایان آذر هم ۵۲۵ ریال زیان محقق کرد که نسبت به دو دوره ۶ و ۹ ماهه سال قبل به ترتیب ۱۵۹ و ۲۱۴ درصد بیشتر است.

بانک پارسیان هم گزارش عملکرد سه ماه اول سال را منتشر کرد. «وپارس» با سرمایه اسمی‌ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومانی برای سال مالی جاری ۵۱ ریال سود پیش بینی کرده اما در پایان خرداد، ۷۵ ریال زیان شناسایی کرد که ۳۴ درصد کاهش زیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. گفتنی است بانک پارسیان از ۱۵ آبان سال گذشته به دلیل عدم ارایه اطلاعات و عدم برگزاری مجمع سالانه با توقف نماد روبه‌رو است. در این گروه مجمع بانک تجارت نیز که قرار بود ۵ اسفند برگزار شود لغو و به زمان دیگری موکول شد.

نماد تازه وارد «شوینده» نیز امروز در نوسانات منفی و متعادل معامله شد و امروز نیز در قیمت ۳۶۱ تومان به کار خود پایان داد. در این نماد شرکت گلتاش به منظور برگزاری مجمع عمومی‌در پایان امروز متوقف شد. گفتنی است مجمع سالیانه این شرکت یکشنبه آینده ۶ اسفند برگزار خواهد شد. این شرکت ۵۰ میلیارد تومانی زیرمجموعه ۷۸ درصدی شرکت  مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر است.

اما امروز شاهد بازگشایی بعد از یک غیبت طولانی در نماد «ونیرو» بودیم. این نماد بعد از اینکه در اسفند سال گذشته بسته شد، بعد از یکسال، امروز بازگشایی و تا مثبت ۳۷ درصد هم معامله شد در حالیکه قیمت پایانی روی مثبت ۲۷.۱۴ درصد معاملات خود را در روز جاری به اتمام رساند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس اما رویه‌ای متفاوت از باقی شاخص‌ها داشت و با افت ۱.۵ واحدی به رقم یک هزار و ۹۷ واحد رسید. در این بازار ۲۹۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۳۷ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۳۴ میلیادرد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. البته گفتنی است در جریان معاملات امروز ۲ میلیارد و ۳۲۰۰ میلیون تومان سهم حقیقی‌ها به حقوقی‌ها واگذار کردند که نشان از ادامه روند خروج حقیقی‌ها دارد.

در منفی کردن امروز آیفکس نمادهای «ذوب»، «دماوند» و «هرمز» بیشترین تاثیر را داشتند. در نماد «ذوب» قرار است تعداد ۵ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۶۷۱ هزار سهم شرکت ذوب آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از سوی صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در روز ۱۵ اسفندماه امسال در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. این بلوک شامل ۱۶.۶۷ درصدی سهام شرکت ذوب آهن اصفهان است که قرار است به قیمت پایه هر سهم ۷۵۰ریال با شرایط ۱۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۸ ساله با نرخ سود ۱۳ درصد در فرابورس واگذار شود.

در فرابورس همچنین امروز اوراق با نام اسناد خزانه اسلامی‌«اخزا۶۱۲۱» با تاریخ سررسید ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در نماد معاملاتی «اخزا۶۱۲۱»، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد و ۷۰۲۰۰ تومان قیمت خورد.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا