انرژی

پنج نرخی کردن سوخت عملی نیست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی درباره طرح مجلس برای استفاده مجدد از سامانه هوشمند سوخت در راستای افزایش پلکانی نرخ، تصریح کرد که پنج نرخی کردن سوخت بنزین امکان پذیر نیست.

به گزارشپایگاه خبری توسعه اقتصادی ، عباس کاظمی در حاشیه مراسم نفت و اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه طرح پنج نرخی شدن بنزین از سوی مجلس مطرح شده و حتما خود مجلس راهی برای اجرای آن نیز دارد، گفت: بهتر است از خود محلس بپرسیم که چه کاری می خواهند انجام دهند.

وی با اشاره به اهدافی که برای استفاده از کارت سوخت تعریف شده بود، افزود: در سال ۱۳۸۶ تولید داخلی بنزین پایین و در عین حال مصرف بالا بود و این استنباط وجود داشت که قاچاق بنزین اتفاق می‌افتد از سوی دیگر نیز ما تولید سی ان جی نداشتیم و قیمت بنزین نیز بسیار پایین بود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش تصریح کرد: ما برای آنکه تضمین امنیت عرضه بنزین را داشته باشیم این طرح را اجرا کردیم و امروز توسعه پالایشگاهی ما به گونه‌ای شده است که تولید بنزین ما از ۴۸ میلیون مترمکعب به ۶۴ میلیون مترمکعب در روز رسیده و در پایان امسال نیز بدون در نظر داشتن تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حدود ۶۷ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گفته کاظمی تولید سی ان جی در کشور نیز به حدود ۲۲ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

وی تصریح کرد: با رسیدن به این اهداف عرضه بنزین یک نرخی را تضمین کردیم و دیگر نیازی به سامانه هوشمند سوخت نداریم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر این‌که اجرای طرح مجلس مبنی بر پنج نرخی شدن بنزین در انجام کنترل‌های بعدی اشکال‌زاست، گفت: ما می‌توانیم سامانه را برای اجرای این طرح تعریف کنیم، اما مشکل اجرای بعد از سامانه است. ما با بنزین دولتی نیز مشکلاتی زیادی داشتیم که هنوز درگیر آنیم و بنابراین پنج نرخی بودن بنزین نه امکان اجرایی دارد و نه منطبق با منطق است. هنوز هم نرخ برای استفاده از کارت جایگاه نیز مشخص نیست.

سقف واردات بنزین هشت میلیون مترمکعب

کاظمی در ادامه با اشاره به این‌که سقف واردات بنزین هشت میلیون مترمکعب در روز پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: با این حال واردات با کشتی صورت می‌گیرد و ممکن است در یکماه زیاد باشد و در ماه دیگر اصلا اتفاق نیفتد. اما متوسط امسال ما باید در حد این رقم باشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ما ۹.۵ میلیون مترمکعب واردات بنزین داشتیم و فکر می‌کنم تعیین این سقف برای امسال برای داشتن ذخائر بنزین است، چرا که تولید داخلی بنزین در حال حاضر ۶۴ میلیون مترمکعب در روز و میزان مصرف ۷۱ میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین با اشاره به این‌که با راه‌اندازی پالایشگاه بندرعباس سه میلیون مترمکعب به تولید بنزین داخلی اضافه می‌شود، درباره‌ی تولید بنزین پتروشیمی گفت: فقط پالایشگاه بندرعباس فعلا در این زمینه فعالیت می‌کند که حجم تولید آن نیز ۸۵۰ هزار مترمکعب است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا