چندرسانه‌ایصنعت، معدن، تجارتصوتمعدن

عدم تمایل بخش خصوصی به طرحهای نیمه تمام +صوت

 عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: در حال حاضر بخش خصوصی به سبب جذاب نبودن طرح های نیمه تمام در حوزه های مختلف تمایل چندانی جهت به ورود به این عرصه را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قدیر قیافه در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به خبری مبنی بر فعال سازی ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه جدید و نیمه تمام در دولت قبل افزود: ارزش سنجی پروژه ها ی نیمه تمام از طرف سازمان های دولتی انجام می شود ولی اینکه بخش خصوصی برای ورود به پروژه های مورد نظر رغبت پیداکند به دو دلیل عمده اول بحث تامین مالی و نقدینگی و دوم مقوله قیمت گذاری برخی از طرح ها بعید به نظر می رسد.

وی همچنین اظهارداشت: اگر این پروژه ها با قیمت های کارشناسی و منطقی به بخش خصوصی از طریق خصوصی سازی واگذار شود و همینطور از توجیه پذیری لازم برخوردار باشد بطور قطع و یقین فعالان بخش آمادگی ورود به این حوزه را دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی سفرهای استانی دولت نهم تعدادی پروژه در حوزه معدن و صنایع معدنی بالاخص هشت طرح فولادی استانی در سطح کشور مصوب شد.

وی در ادامه افزود: از همان زمان بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی با ایجاد هشت طرح فولادی در استان ها به دلائل مختلف منجمله پیش بینی طرح های فولادی در مقیاس بسیار کوچک، جانمایی غیر کارشناسی و غیره مخالف بود.

قیافه بیان داشت: طرح های فولادی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در دنیای امروز دیگریک طرح توجیه پذیر اقتصادی محسوب نمی شود.

وی در این مصاحبه رادیویی گفت: هم اکنون واحدهای فولادی با ظرفیت بیش از پنج میلیون تن در سطح کشورهای دنیا احداث می شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران به بحث جانمایی هشت طرح فولادی مصوب دولت نهم نیز اشاره کرد و افزود: مکان اجرای این طرح ها بر اساس لابی گری مسئولان وقت از قبیل نمایندگان مجلس، استانداران و غیره انجام شده بود.

وی تصریح کرد: جانمایی این طرح ها ضمن نداشتن پشتوانه مطالعات آمایش سرزمینی به هیچ عنوان به بحث استعداد ها و شرایط جغرافیایی، نیروی انسانی، فنی، لجستیکی، نزدیکی به منابع تامین مواد اولیه و بازار های فروش توجه نشده بود.

قیافه در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآورشد: دولت یازدهم و دوازدهم به تعبیری وارثان طرح های نیمه تمام برجا مانده از دولت های نهم و دهم در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا