امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آنفلوآنزا بسیاری از شاغلان صنعت طیور را بیکار کرد

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید قبل از شیوع بیماری در کشور شکل بگیرد، گفت: وضعیت آنفلوآنزای دو سال اخیر بسیاری از شاغلان صنعت طیور را بیکار کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا صفری در ششمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور که در مرکز همایش‌های رازی تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: صنعت طیور پس از گذشت ۶۳ سال از آغاز فعالیت خود، علی‌رغم مشکلات متعدد، همگام با زیربخش‌های کشاورزی رشد کرده و تا سال ۱۳۹۰ این صنعت به گواه آمار، ۷۰۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۵ برآورد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود سه میلیون نفر در صنعت بود، گفت: وضعیت آنفلوآنزای دو سال اخیر، بسیاری از آنها را بیکار کرده است.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اضافه کرد: این جمعیت سالانه ۲۵ کیلوگرم گوشت مرغ و ۱۱ کیلوگرم تخم‌مرغ برای هر فرد ایرانی تولید می‌کند.

به گفته صفری، این حجم فعالیت منجر به کسب رتبه هشتم در جهان در زمینه تولید گوشت مرغ و رتبه چهاردهم تولید تخم‌مرغ با ظرفیت پرورش سالیانه ۸۸ میلیون مرغ تخم‌گذار در سال ۹۴ شده است.

وی با بیان اینکه در ایران بیش از ۶۰۰ کارخانه ساخت خوراک وجود دارد، افزود: اما به دلیل ساختار حاکم بر صنعت، ساخت خوراک توسط مرغدار انجام می‌شود و کارخانه‌های خوراک با کمتر از ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت و در رقابت منفی برای جلب مشتری تلاش می‌کنند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور تصریح کرد: در مراکز آموزشی و دانشگاهی، رشته فناوری ساخت خوراک وجود ندارد و مسئول فنی کارخانه‌ها از سوی دولت، فرد باتخصص غیرمرتبط منصوب می‌شود.

صفری ادامه داد: به دلیل فقر دانش، بازده پایین ساخت خوراک، به عنوان عامل سهیم در افت راندمان استفاده از مواد خوراکی ایفای نقش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بدو انقلاب، مصرف سرانه گوشت مرغ حدود ۴.۵ کیلوگرم و تخم‌مرغ حدود ۳.۵ کیلوگرم با جمعیتی نزدیک به ۳۶ میلیون نفر بوده است، گفت: اکنون جمعیت ۸۰ میلیون نفری و سرانه مصرف گوشت مرغ ۲۵ کیلوگرمی و تخم‌مرغ بیش از ۱۰ کیلوگرم است که این نشان می‌دهد ظرفیت تولید گوشت مرغ حدود ۱۲ برابر و تخم‌مرغ ۷ برابر دوران اوایل انقلاب شده است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در اپیدمی سال ۱۳۸۹ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیش از ۱۲ میلیون مرغ تخمگذار معدوم شد، گفت: قیمت تخم‌مرغ از دی ماه ۸۹ تا حدود یک سال بعد از آن به شدت افزایش پیدا کرد؛ برآورد زیان آنفلوآنزا در این سال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان شد و بیش از ۱۰ هزار نفر بیکار شدند.

صفری با تأکید بر اینکه دولت در ساماندهی و اصلاح صنعت طیور وظیفه دارد، تصریح کرد: امروزه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بزرگترین دغدغه ما است. اما باید سؤال کرد ما در زمینه مقابله با این بیماری، چه اقداماتی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در این زمینه وظایف خود را انجام می‌دهد، افزود: آیا این سازمان به تنهایی می‌تواند از پسِ مسئله به این مهمی برآید؟ ساختار صنعت خیلی به ما اجازه مانور در این زمینه را نمی‌دهد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور تأکید کرد: ما نیاز داریم ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قبل از شیوع بیماری در کشور شکل بگیرد، نه اینکه بعد از شیوع، به منظور معدوم‌سازی و پرداخت خسارت تشکیل شود.

صفری با بیان اینکه ما به سازمان دامپزشکی نیاز داریم که در عمل و تصمیم‌گیری استقلال داشته باشد، گفت: زمانی که قرار باشد برای انجام یک کار به ۱۰۰ نفر غیرمتخصص پاسخگو باشیم، توان مانور ما کم می‌شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره اینکه ۲۵ میلیون مرغ به خاطر حفظ سلامت مردم معدوم شده است، افزود: رئیس‌جمهور در هیأت وزیران نیز به افزایش قیمت تخم‌مرغ و تأثیر آن بر اقتصاد اشاره کرده بود؛ بنابراین دامپزشکی کاملاً با اقتصاد و سلامت جامعه مرتبط است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه اخیراً شاهد هستیم دولت و مجلس به بخش دامپزشکی توجه می‌کند، گفت: اما این اقدامات کافی نیست.

صفری با بیان اینکه بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال است یک ریال تسهیلات دریافت نکرده، گفت: در حوزه تحقیقات دامپروری و دامپزشکی نیز ما جایگاه ویژه‌ای نداریم و همه اینها باید رشد کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا