انرژی

کیفیت آب شاه‌کلید دولت یازدهم

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت کیفیت آب در دولت یازدهم، گفت: برای اولین بار در تاریخ مدیریت منابع آب کشور برنامه آمایش آب توسط وزارت نیرو تدوین شد که براساس آن ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب از آب‌های تجدیدشونده کشور برای مسائل زیست محیطی (حیات رودخانه‌ها و تالاب‌ها) اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید چیت‌چیان امروز در مراسم بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای میگون و لواسان با بیان این‌که توجه و نظر مردم بیشتر معطوف به کمبود منابع آبی است، اظهار کرد: این مساله در حالی است که موضوع کیفیت آب آنطور که باید در نظر مردم جدی گرفته نمی‌شود.

به گفته وی، علی‌رغم بارش باران طی دو سه هفته اخیر اما ایران در یک خشکسالی ۱۵ ساله قرار دارد که همین مساله نیز موجب شده که کیفیت آب آن‌طور که باید مورد توجه واقع نشود.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو با بیان این‌که کیفیت آب به مراتب از نبود آب با اهمیت‌تر است، ادامه داد: با توجه به این‌که نبود کیفیت در آب موجب پایین آمدن سلامت مردم و عدم استفاده از منابع آب موجود می‌شود، عنوان کرد: علت‌های اصلی کاهش کیفیت منابع آب، فاضلاب شهری، فافضلاب صنعتی و زه‌آب‌های کشاورزی مطرح می‌شود که در این بین فاضلاب صنعتی از دور مورد دیگر خطرناک‌تر است.

به گفته چیت‌چیان، زمانی که جمعیت در یک مکانی جمع می‌شوند میزان تولید فاضلاب افزایش می‌یابد که یا فاضلاب‌های ایجاد شده وارد رودخانه‌ها و یا وارد زمین می‌شود که این مساله عاملی در آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی است.

وی فاضلاب صنعتی را از دو نوع فاضلاب دیگر بدتر برشمرد و افزود: با توجه به این‌که در فاضلاب صنعتی انواع فلزات سنگین وجود دارد آلودگی بیشتری منابع آب را تهدید می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات دولت یازدهم برای مدیریت کیفیت منابع آب و مساله‌ی محیط زیست، گفت: از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید این دو مساله در کانون توجه قرار گرفته که یکی از مسائل بسیار مهم در این مساله حفظ کیفیت رودخانه‌ها و سدهایی است که آب شرب مردم را تامین می‌کند. به‌طور مثال در حال حاضر سد لتیان ۳۰ درصد آب مورد نیاز شهر تهران را تامین می‌کند.

چیت‌چیان در خصوص تصفیه‌خانه میگون و لواسان، اظهار کرد: گرچه این طرح در قیاس با طرح‌های دیگر وزارت نیرو کوچک بوده، اما تمام طرح‌های مربوط به تصفیه فاضلاب از اهمیت فراوانی برای دولت یازدهم برخوردار است، چرا که این مساله به‌طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا