تجارتصنعتصنعت، معدن، تجارت

تولید رقابتی لازمه رونق صادرات

یک صادرکننده خدمات فنی و مهندسی گفت: توسعه صادرات مستلزم ایجاد بسترهای لازم و در عین حال تولیدات رقابتی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا صالحی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که خدمات فنی و مهندسی یکی از ستون های اصلی توسعه اقتصادی کشورهاست بر ضرورت توجه ویژه به صادرات در این حوزه تاکید کرد.

وی همچنین اظهارداشت: خدمات فنی و مهندسی یک صنعت هایتک و دارای ارزش افزوده بالاتری نسبت به بقیه حوزه های صادراتی است.

این فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: برای توسعه صادرات ضمن ایجاد بسترهای لازم باید تولیدات نیز رقابتی باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در طول ۲۳ ساله عمر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران ۲۰ میلیارد دلار پروژه در خارج از کشور اجرا شده که از این میزان تنها ۹۰۰ میلیون دلار محصولات مورد نیاز پروژه ها از سازندگان و تولیدات داخلی تامین شده است.

صالحی بیان داشت: این آمار و اطلاعات نشان می دهد که هم اکنون محصولات ساخت داخل از قدرت رقابت پذیری بالایی برخوردار نبوده بلکه باید تلاش شود تولیدات از حیث قیمتی رقابتی و همینطور به لحاظ کیفیتی ارتقا پیدا کنند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: لازمه رقابت پذیری کالا و خدمات کاهش هزینه های تولید، منطقی شدن سود بانکی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولید، بهره گیری از فناوری و تکنولوژی روز دنیا و موارد مشابه دیگر است.

این فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی افزود: تولیداتی امروز در عرصه صادرات حرفی برای گفتن دارند که دارای قدرت رقابت پذیری و کیفیت بالاتری باشند.

وی تصریح کرد: واقعی نبودن نرخ ارز، عدم رقابتی پذیری تولیدات و نداشتن متولی واحد برای صادرات از بزرگترین موانع بر سر راه توسعه صادرات کشور است.

صالحی همچنین بر ظرفیت‌های صادراتی خدمات فنی و مهندسی به عنوان صادرات با ارزش افزوده بالا در کشور تاکید کرد و اذعان داشت: توانمندی ایران در توسعه صادرات حوزه مزبور بسیار بالاست بنابراین می طلبد مسئولان به این مهم بیش از گذشته توجه کنند.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی یادآورشد: توانمندی علمی و فنی متخصصان ایرانی فرصت ارزشمندی است که با بهره گیری از این ظرفیت ها می توان توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.

برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۶.۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا