انرژی

۳۷۴ نقطه تهران آماده آبرسانی در شرایط بحران/مخالفت با رایگان شدن آب برای مدارس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن اشاره به اینکه تا دو سال آینده ۳۷۴ نقطه تهران آماده آبرسانی در شرایط بحران می‌شوند گفت: بر اساس تصمیم مجلس قرار شده که مدارس و مساجد هزینه‌ای برای مصرف آب خود پرداخت نکنند که به اعتقاد من این مساله موجب افزایش مصرف خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد پرورش امروز در حاشیه مراسم سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب تهران در جمع خبرنگاران با بیان این که مدیریت مصرف یک کار اصولی و مهم است، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب برای هر کدام از طبقه‌های مشترکان پارامترهای گوناگونی را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: اخیرا مجلس تصمیم‌گیری کرده که هزینه‌های آب از این دو ارگان گرفته نشود که قطعا نیز برای این منظور تدابیری را در نظر گرفته تا هزینه‌هایی که انجام می‌شود به شرکت آب و فاضلاب برگردانده شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران تاکید کرد: بر اساس تجربه زمانی که مدارس از پرداخت هزینه آب معاف می‌شوند میزان مصرف آب افزایش می‌یابد، چرا که در زمان پرداخت هزینه فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف انجام می‌شود اما در این شرایط دیگر نیازی به کارهای فرهنگ‌سازی وجود ندارد.

پرورش با بیان این‌که با اقدامات فرهنگ‌سازی طی سال‌های گذشته میزان مصارف مشترکان خانگی کاهش یافته است، اظهار کرد: در مساجد و حسینیه‌ها که هزینه آب رایگان بود شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم.

وی راهکار حل این مشکل را در دستان آموزش و پرورش دانست و افزود: لازم است تا آموزش و پرورش آیین‌نامه‌هایی را در راستای مدیریت مصرف آب تدوین کند البته مجلس نیز این قانون را برای مدارسی که زیر الگوی مصرف استفاده دارند در نظر گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران ادامه داد: با توجه به این‌که پرداخت هزینه بعد از الگوی مصرف رقم بالایی نیست به نظر نمی‌رسد که این راهکار راهگشا باشد لذا لازم است آموزش و پرورش به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

پرورش مهم‌ترین مساله در این حوزه را فرهنگ‌سازی دانست و افزود: بیشترین نگرانی ما در این مساله از بین رفتن فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف آب در مدارس است که امیدواریم با تلاش آموزش و پرورش این مساله از بین نرود.

وی در خصوص برنامه آبی‌ها برای قطع آب مشترکان پرمصرف، اظهار کرد: برای تابستان اگر شورای تامین به این نتیجه برسد ما این کار را اجرایی خواهیم کرد، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای اجرای این طرح نداریم.

پرورش همچنین در مراسم بهره‌برداری از سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب تهران در منطقه ۱۲، با بیان این‌که شرکت آب و فاضلاب استان تهران پروژه‌های زیادی اجرا کرده است، اظهار کرد: در چهار سال گذشته حدود ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان ایجاد شده است. گر چه پروژه امروز از نظر مالی چندان سنگین نبوده، اما علی‌رغم اهمیتی که داشت بیش از سه سال طول کشید تا بتوانیم مجوز احداث این سامانه را اخذ کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در زمان وقوع زلزله در سرپل ذهاب توزیع آب به درستی انجام نشد، گفت: شهر تهران به گونه‌ای است که اگر زلزله‌ای رخ داد نمی‌توان با تانکر آبرسانی انجام داد، بنابراین احداث سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب می‌تواند در زمان وقوع زلزله بسیار کمک حال شهروندان باشد.

وی با بیان این که برای پیشبرد این پروژه لازم است تا تعصبات شهری کنار گذاشته شود، ادامه داد: سال آینده امیدواریم به جای یک مخزن ۱۰۰ مخزن بسازیم و مردم تنها با پیمودن مسافتی کوتاه بعد از وقوع زلزله آب مورد نیاز خود را برای چند روز تامین کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که ایجاد سامانه در واقع دومین سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب در تهران است، گفت: اولین سامانه در منطقه زرگنده ایجاد شد.

پرورش اظهار کرد: این سامانه در سه روز اول ۱۰ لیتر آب به ازای هر نفر و بعد از یک ماه صد لیتر و بعد از یک ماه آبرسانی پایدار را ایجاد کند این مساله می‌توانست تاثیرات زیادی در هنگام وقوع حادثه برجای بگذارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا