انرژی

در مراسم افتتاحیه مخزن آب اضطراری چه گذشت؟

زلزله‌های اخیر در کشور موجب شد تا ارگان‌های مختلف نگاه جدی‌تری به مساله بحران داشته باشند، اگرچه در حوزه آب این مساله از سال ۱۳۸۰ مورد توجه بوده اما چالش‌هایی برای تحقق برنامه‌های آبی وجود داشت که درنهایت امروز دومین سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب تهران افتتاح شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اولین سامانه در محله زرگنده (منطقه یک) افتتاح شد، امروز نیز در پارک شهر دومین سامانه با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور، رئیس و دیگر اعضای شورای شهر تهران و همچنین مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران مورد افتتاح قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن اشاره به اینکه تا دو سال آینده ۳۷۴ نقطه تهران آماده آبرسانی در شرایط بحران می‌شوند گفت: برای اجرای این طرح با چالش‌هایی روبرو هستیم به طوری که برای گرفتن مجوز برای احداث این سامانه سه سال زمان‌ برد تا مسوولان شهری موافقت کنند و این در شرایطی است که با توجه به اهمیت این مساله باید توجه جدی‌تری صورت بگیرد.

البته بعد از سخنرانی مسول آب تهران، محسن هاشمی، رییس شورای شهر از آمادگی شورا برای همکاری با شرکت آبفا تهران خبر داد و گفت: باتوجه به هزینه ‌های این طرح لازم است که در ابتدا تمام ابعاد کار مورد ارزیابی قرار بگیرد و پس از آن اجرای پروژه استارت بخورد.

همچنین پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره لزوم توجه به سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب در تهران اظهار کرد: لازم است این سامانه‌ها در نقاط مختلف شهر تهران تعبیه شود و اجرای آن نیز با سرعت بیشتری پیش برود.

در حاشیه مراسم نیز محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: برنامه‌های کشور و شهر تهران در حوزه مدیریت بحران پس از حادثه ۹۹ درصد است اما در اجرا به دلیل نبود یکپارچگی در مدیریت شهری دچار عقب‌ماندگی هستیم که آن هم به زودی برطرف خواهد شد.

همچنین محمد پرورش در پاسخ به سوالی در مورد معاف شدن مدارس از پرداخت هزینه‌های آب، اظهار کرد: بر اساس تصمیم مجلس قرار شده که مدارس و مساجد هزینه‌ای برای مصرف آب خود پرداخت نکنند که به اعتقاد من این مساله موجب افزایش مصرف خواهد شد و لازم است که آموزش و پرورش تدبیری برای این مهم درنظر بگیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سامانه ذخیره و توزیع اضطراری آب تهران با ظرفیت ۱۰۰ هزار لیتر می‌تواند در شرایط بحرانی و اضطراری مانند زمین‌لرزه که شبکه توزیع آب شهری با مشکل مواجه می‌شود، به مدت سه روز آب مورد نیاز ۱۰ هزار نفر را تامین کند.

هزینه انجام این طرح نزدیک به ۵۵۰ میلیون تومان بوده و با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته قرار است ۴۰۰ سامانه آب‌رسانی اضطراری در دوره‌ای سه‌ساله در تمامی محلات شهر تهران راه‌اندازی شود.

بهره‌برداری از این مخازن برعهده گروه‌های داوطلب مردمی (میرآب) خواهد بود. کار ساخت این سامانه نیز در فروردین‌ماه امسال آغاز شده بود. پیش‌تر نیز سامانه مشابهی در محله زرگنده به بهره‌برداری رسیده بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا