اقتصاد کلان

کرباسیان: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به ۸ درصد رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال ۱۳۹۱ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ۴.۵ درصد بود که این شاخص در سال قبل به ۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود کرباسیان که در یازدهمین همایش سالانه مالی و مالیاتی ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران سخن می گفت، افزود: هر چند سهم مالیات از درآمدهای دولت افزایش یافته اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم زیرا نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشورهای در حال توسعه حدود ۲۰ درصد است.
کرباسیان تاکید کرد: اگر می خواهیم به اهدافی چون رشد بالای اقتصادی، ثبات اقتصادی، بهبود رقابت‌پذیری و بهبود محیط کسب و کار دست یابیم باید در حوزه مالیات تحولات مهمی انجام شود.
وی تثبیت اقتصاد، عدالت در توزیع، جهت‌ دهی به فعالیت‌های تولیدی، کاهش اتکا به منابع نفتی و افزایش بهره‌گیری از منابع پایدار از قبل مالیات‌ ستانی عادلانه را از دستاوردهای استقرار کامل نظام مالیاتی مطلوب در کشور برشمرد.
وزیر اقتصاد، بهبود محیط کسب و کار در کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: در گذشته بیش از ۲۵۰۰ مجوز برای فعالیت‌های مختلف در کشور صادر می‌ شد که اکنون ۷۰۰ مجوز از این تعداد کاسته شده، اما باز هم با شاخص‌های جهانی در بهبود محیط کسب و کار همخوانی ندارد.
کرباسیان از نبود سیستم جامع مالیاتی برای تعریف دقیق مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف انتقاد کرد و گفت: مالیات بر مصرف با توجه به فعالیت واحدهای بدون پروانه و اجرایی نشدن سیستم یکپارچه اطلاعات در کشور قابلیت اجرا ندارد.
وی در ادامه به لزوم اجرای صندوق‌های مکانیزه فروش در واحدهای صنفی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یک شرکت با فاکتور جعلی مدعی تولید و توزیع این صندوق‌ها شد و مشکلات زیادی برای پیاده‌ سازی این طرح ایجاد کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد برنامه های راهبردی برای حوزه مالیات در دست اجرا دارد، اظهار داشت: اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، صندوق‌های مکانیزه فروش، طرح جامع مالیاتی و اصلاح و دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده چهار گام مورد نظر این وزارتخانه است.
کرباسیان با بیان اینکه در حوزه پیاده‌سازی طرح صندوق‌های مکانیزه فروش هنوز چالش‌هایی وجود دارد، توضیح داد: نحوه دریافت هزینه‌های صندوق‌ها و چگونگی پوشش اصناف از جمله چالش‌های مهم پیاده‌سازی این طرح است.
وی با تاکید بر استقرار نظام خزانه داری الکترونیک برای رسیدن به نظام جامع مالیاتی مطلوب گفت: گاهی دیده شده که یک شرکت بیش از ۲۰۰ شماره حساب داشته و یا اینکه در استان ها درآمدهای مالیاتی با تعلل بانک ها با تاخیر چند روزه به دولت می‌رسد، اما با استفاده از خزانه‌داری الکترونیک درآمدها به صورت آنلاین وصول و پرداخت خواهد شد.
یازدهمین همایش نظام مالی و مالیاتی ایران امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا