بانکبانک و بیمه

وام ازدواج به بانک ها تحمیل شد

مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت: پرداخت وام ازدواج در ردیف مسوولیت اجتماعی بانک ها قرار ندارد بلکه به بانک ها تحمیل می شود، بانک ها می توانند برای سرمایه خود تصمیم بگیرند نه پول سپرده گذاران.

به گزارش آرمان اقتصادی،احمد حاتمی یزد با انتقاد از رویه بانکها در پرداختن به مسوولیت های اجتماعی خود که با عنوان فعالیتهای عام المنفعه از جمله وام های قرض الحسنه انجام می شود، به بانکداری الکترونیک گفت: بانکها برای دادن وام قرض الحسنه تاسیس نشده اند، براساس قانون بانکداری و اساسنامه بانکها، استفاده اقتصادی از سپردهها وظیفه بانک است و بانک از طرف مردم وکیل است از سپرده مشتریان به نفع اقتصاد استفاده کند بنابراین سپرده گذار به بانک اختیار نمی دهد که وام قرض الحسنه در اختیار متقاضیان قرار دهد.
وی افزود: پرداخت برخی وامها از جمله وام ازدواج درردیف مسوولیتهای اجتماعی بانکها قرار ندارد بلکه گاهی به بانکها تحمیل می شود، بانکها می توانند برای سرمایه و پولهای خود تصمیم بگیرند و در ارتباط با سرمایه مردم باید نظر سپرده گذاران را جویا شوند.
به گفته حاتمی یزد، برای کارهای خیرخواهانه از جمله وام های قرض الحسنه ازدواج و … موسسه هایی در مسجدها مستقرند که با هدف رسیدگی به امور خیریه تاسیس شده اند. سپرده گذاران در این موسسات انتظار ندارند پولشان صرف خرید ملک و تجارت شود بلکه تنها مصرف خیریه ای دارد بنابراین این موضوع در حوزه مسوولیت بانک نمی گنجد، به عبارتی برخی خدمات که با عنوان مسوولیت اجتماعی از سوی بانک ها ارایه می شود، خارج از وظایف آنهاست.
مدیرعامل سابق بانک صادرات در توضیح مسوولیت اجتماعی بانکها گفت: بخشی از مسوولیت اجتماعی بانکها به این معناست؛ هنگامی که بانکی به ارایه تسهیلاتی می پردازد باید به موضوع حفظ محیط زیست توسط تسهیلات گیرنده توجه داشته باشد. به دیگر سخن بانک ها باید شخص وام گیرنده را توجیه کنند تا به حفظ محیط زیست توجه داشته باشد به  گونه ای که فعالیت آن باعث نابودی جنگل، محیط زیست، سیستم های تصفیه آب و … نشود. انجام کارهای خیریه در ردیف مسوولیت اجتماعی و وظایف ذاتی بانک ها قرار ندارد اما در شرایط اقتصادی باید رعایت مسوولیت اجتماعی خود را بکند.
وی افزود: هنگامی که بانک ها برای انجام پروژه ای وام می دهند باید افراد درگیر با پروژه را موظف کنند تا به مسایل زیست محیطی از جمله جلوگیری از آلودگی آب، هوا و همچنین سلامت، بهداشت و بیمه کارگران و … توجه داشته باشند. علاوه بر آن هنگامی که پروژه ای در مکانی اجرا می شود به آثار فرهنگی و باستانی آسیب نرساند. اصل مسوولیت اجتماعی بانک ها به حفاظت از محیط زیست، سلامت کارکنان، جامعه و همچنین جلوگیری از سوانح باز می گردد.
 حاتمی یزدی درپایان خاطرنشان کرد:  فناوریهای جدید بانکی بیشتر برای جلوگیری از فساد مالی و اشتباه های حسابداری بانکهاست به گونه ای که با کنترلهای داخلی مانع فساد می شود. اگر جلوگیری از فساد مالی در ردیف مسوولیتهای اجتماعی بانک ها قرار بگیرد، می توان ادعا کرد که فناوریهای جدید در مسوولیتهای اجتماعی بانکها اثرگذارند.

همچنین بخوانید


همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا