امور زیربناییچندرسانه‌ایصوتكشاورزی و دامپروری

پایداری تولید گندم در گرو خرید تضمینی + صوت

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: استمرار و پایداری تولید گندم در کشور منوط به اجرای دقیق و صحیح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیقلی ایمانی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: این قانون با هدف حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی وضرر و زیان کشاورزان در سال ۱۳۶۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

وی تاکید کرد: اگر قانون مزبور بصورت صحیح در کشور عملیاتی شود بطور قطع و یقین تولید گندم در کشور ضمن پایداری، استمرار می یابد و همینطور کشاورزان از نا امیدی و سردرگمی بیرون خواهند آمد.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران با بیان اینکه گندمکاران توقع نامعقولی از دولت ندارند، گفت: در حال حاضر نرخ تورم در کشور ۹ درصد است که بدون شک این نرخ به تولیدکنندگان بخش کشاورزی نیز تحمیل می شود.

وی ضمن اشاره به هزینه های تولید در بخش کشاورزی از قبیل کود، سم، بذر، ماشین آلات، ادوات، دستمزد و حتی سرمایه در گردش ۱۸ درصدی پرداختی از سوی سیستم بانکی افزود: اگر نرخ تورم در قیمت خرید تضمینی گندم لحاظ نشودبدون تردید بنیه مالی کشاورزان ضعیف خواهد شد.

ایمانی تصریح کرد: بی گمان با تضعیف بنیه مالی کشاورزان تولید محصول گندم در کشور استمرار پیدا نخواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه با کاهش میزان تولید داخلی ضمن رونق بازار واردات گندم ارز زیادی از کشور خارج و در برابر افرادمعدودی به ثروت های هنگفتی دست پیدا می کنند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران افزود: بی توجهی به تولید گندم تبعات منفی زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به بحث کاهش اشتغال در مناطق روستایی، کم رنگ شدن انگیزه تولید، تشدید مهاجرت روستایی، رشد جمعیت حاشیه نشینی شهرها، خالی شدن روستاها، منفی شدن تراز تجاری، افزایش میزان وابستگی، رشد نرخ بیکاری و غیره اشاره کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت متناسب با نرخ تورم قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام کند، یادآورشد: کشاورزان همواره در خط مقدم جبهه تولید، خودکفایی و تامین امنیت غذایی حضور جدی دارند و برای سربلندی و تعالی جامعه تلاش می کنند بنابراین می طلبد دولتمردان دست تولیدکنندگان این عرصه را به گرمی بفشارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگ‌تر و کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد/

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا