بورسفرابورس

نخستین اوراق منفعت بازار سرمایه در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود

به تازگی اوراق منفعت دولت به تعداد ۳۰ میلیون ورقه با نرخ سود ۲۰ درصد علی‌الحساب سالیانه تا سررسید منتشر ‏شده که مدت آن ‏۴۲ ماهه بوده و مواعد پرداخت سود آن هر ۶ ماه یک‌بار است.

نخستین اوراق منفعت بازار سرمایه از امروز به مدت دو روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دولت از مهرماه سال ۹۴ از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی و سایر اوراق دولتی اعم از اوراق مرابحه، اجاره و … که اغلب این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیرش شده‌اند، اقدام به تامین مالی از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه کرده است. حال در تازه‌ترین اقدام، دولت به منظور تامین مالی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده در سال ۹۶، اوراق منفعت دولت را به تعداد ۳۰ میلیون ورقه با نرخ سود ۲۰ درصد علی‌الحساب سالیانه تا سررسید منتشر کرده است که این اوراق پس از پذیرش در تاریخ ۱۴ اسفندماه در بازار ابزارهای نوین مالی از امروز شانزدهم اسفند به مدت دو روز کاری در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود.

مدت این اوراق که در نماد «افاد۱» پذیره‌نویسی می‌شود ۴۲ ماهه بوده و مواعد پرداخت سود آن هر ۶ ماه یک‌بار است. موضوع دیگر در خصوص این اوراق، نرخ آن است؛ به طوری که حداکثر منافع قابل پرداخت به دارندگان آن پس از محاسبه سود قطعی برابر با قیمت اسمی اوراق به علاوه سود معادل ۲۰.۱ درصد سالیانه و حداقل آن برابر با قیمت اسمی به علاوه سود معادل ۲۰ درصد سالیانه است.

از سوی دیگر اوراق منفعت دولت که به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال منتشر و به همین میزان در فرابورس ایران پذیرش شده فاقد بازارگردان است و ارکان آن به ترتیب شامل ناشر، شرکت واسط مالی شهریور چهارم، بانی یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، متعهد تامین و تخصیص اعتبار یعنی سازمان برنامه و بودجه کشور و متعهد تسویه اصل و فرع اوراق یعنی خزانه‌داری کل کشور است.

هم‌زمان متعهد پذیره‌نویسی این اوراق نیز بانک سامان به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه بانک مسکن به میزان ۵ هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه لوتوس پارسیان به میزان ۳ هزار میلیارد است. عامل فروش این اوراق نیز کارگزاری‌های بانک سامان، بانک مسکن و پارسیان بوده و عامل پرداخت آن نیز سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا